Az oktrojált szobor

Székely János Caliguláját régebben a nézők leginkább a kelet-európai diktatúrák túlélésének metaforájaként élték meg. A helyzet változásával a befogadói szemlélet átalakult, jelentősen kitágult. Ennek lenyomata Szikszai Rémusz zsámbéki rendezése is.

Pethő Tibor
2011. 09. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Háttal a nézőknek, talpig feketében jelenik meg Petronius helytartó. Aztán cigarettázva, laza léptekkel a színpad mélyén kigyúló világosság felé vonul. Egyénisége Nagypál Gábor kiváló alakításában sajátos keveréke a magas hivatalnoknak és a szabadgondolkodó értelmiséginek. Hivatalos parancsait macskakörömben, pragmatikus szükségszerűségből adja ki, hogy az államrezonban kár ne essék.
A zsidó elöljárókkal szembeni hatalmi puhítás – kényelmetlen ide-oda vezetgetésük az Izrael fiainak utálatos, parázna bálványok között – is kifejezetten rutinszerű, mintha puszta udvariasságból, a protokoll kedvéért történne. A helytartóval folytatott képes beszédüket a díszlet múzeumjellege felerősíti.
Caligula ércbe öntött mása – a megoldhatatlan helyzet groteszk hangsúlyaként – piszlicsáré méretű, maga a talapzat, amelyen tehetetlenül ide-oda tologatják, legalább kétszer akkora. A birodalmi érdek és a nemzeti identitás kétségbeesett küzdelme, a helytartó eleinte felszín alatti, később nyílt hezitálása, a zsidó elöljárók hajthatatlan következetessége nem kívánt politikai folyamatok, kényszermegoldások láncolatához vezet.
A rendezés kulcsként kezeli a bálványimádás, az istenhit és az istennélküliség jelen esetben a politikai küzdelemtől elválaszthatatlan kérdését. Nem feltételezhetjük, hogy a helytartó komolyabban vallásos lenne, az események sodrában azonban a willendorfi Vénusz-szobor kétségbeesett öszszetörésével a nyílt színen szakít nemcsak a római istenségekkel, hanem az ősidőkig visszanyúlva mindenféle istenhittel. Látszólagos ellenpólusa, Barakiás főpap, úgy tűnik, hasonló utat jár be, a zsidók istenéről azt mondva végül: „lehet, hogy nincs, de amit jelent, van”. Ugyanazokat a szavakat használja, mint a helytartó. Petronius szerint a templomra oktrojálandó Caligula-szoborban az a fontos „amit ábrázol, s jelent… Rómát jelenti”. A főpapnak a korabeli, a feltámadást tagadó szaddúceus irányzatra emlékeztető, pillanatnyi istentagadásából hit nélküli kultuszra, bálványimádásra következtethetünk, amit a másikhoz képest morálisan ment meg az elnyomott nép megmaradásáért folyó küzdelem. „Ateizmusa” azonban inkább zseniális tárgyalási taktika, a partner nyelvén való megszólalás.
Fodor Tamás Barakiása nem követel, nem ránt kardot. Szelíd következetessége mögött azonban a végsőkig folytatandó véres küzdelem képe sejlik fel. Nagypál Gáborral alkotott kiváló kettősük mellett Tóth Józsefnek az isteni közbeavatkozást kikényszeríteni akaró Júdását, Huszár Zsolt lassú észjárású, jóindulatú Luciusát emelhetnénk ki.
A deus ex machina megérkezik: Caligulát testőrei „takonnyá tapossák, szitává szúrják”. Az új helyzet azonban nem a szoborkérdés megoldását jelenti már, hiszen az eldőlt; a helytartó vértanúságot is vállalni kész a zsidók mellett kiálló magatartásával. A zsarnok árnyától való váratlan szabadulás viszont a megtisztulás lehetőségét zárja el Petronius előtt.
A záróképben hatalmas befőttesüvegbe helyezett, formalinnal örökre romlatlanná tett, halott magzat tetemét szorongatja a helytartó ugyanolyan küzdelmes szenvedéllyel, mint korábban a willendorfi Vénusz mását. A kép a – mai – kor Istenhez való viszonyát sűríti magába minden ellentmondásával, megrázó erővel.
(Székely János: Caligula helytartója. Zsámbéki Színházi Bázis. Rendező: Szikszai Rémusz.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.