Lipóton, a hétszáz lelkes szigetközi településen tartották meg idén a nemzeti tanévnyitót. A településen hat év szünet után indították újra az iskolát. – Csak az oktatási rendszer újjáépítése adhatja meg hazánk gazdasági felemelkedésének esélyét – hangsúlyozta az eseményen Réthelyi Miklós. A nemzeti erőforrás miniszter szerint az újjáépítéshez elengedhetetlen a pedagógusok életpályájának rendezése, valamint társadalmi megbecsülésük helyreállítása. A tárcavezető arra biztatta a gyerekeket, hogy fektessenek minél nagyobb hangsúlyt a tanulásra, hiszen a statisztika szerint könnyebben találnak munkát a főiskolát vagy egyetemet végzettek, mint a többiek, de a gimnáziumi érettségi vagy a szakmunkás- végzettség is előnyt jelent a munkába állásnál az általános iskolai vagy még annál is alacsonyabb végzettséghez képest.
Hoffmann Rózsa bejelentette: elkészültek a nemzeti köznevelési rendszernek (közoktatás) és a felsőoktatásnak új kereteket szabó törvénytervezetek koncepciói, amelyek egy-két héten belül a kormány elé kerülnek. A törvények korrigálni fogják azokat a ballépéseket, amelyekkel az előző vezetés tévútra terelte az oktatási rendszert. Az oktatási államtitkár szerint az iskolarendszerből a fiatalok csaknem egyötöde anélkül lépett ki, hogy legalább középfokú végzettséget vagy szakmát szerzett volna.
*
Az új törvények azt segítik majd, hogy mindenki boldogulhasson, senki ne kallódhasson el. Az oktatási kormányzat ismét reflektorfénybe emeli a fiatalok magyarságtudatának erősítését, megerősítik az állam irányító, finanszírozó és ellenőrző szerepét. Az új tantervek és tankönyvek, a megújítandó érettségi rendszer, a pedagógiai munka külső szakmai ellenőrzésével emelik az oktatás eredményességét.
Az államtitkár szerint túlméretezett és hanyatló színvonalú a jelenlegi felsőoktatási rendszer. A szerkezeti torzulásokat úgy csiszolják majd le, hogy valamennyi tanulni akaró és tudó fiatal diplomához juthasson. Hoffmann a gyerekek között lévő hatalmas különbségek kapcsán leszögezte: a diákokat együtt kell nevelni, de csak akkor és ott, amikor az optimális fejlődésük érdekében erre van szükség. Amikor a gyermek adottságai ezt indokolják, meg kell neki adni a sajátos út követésének lehetőségét. Az államtitkár szólt a pedagógusok egyelőre elmaradt béremeléséről is. „Nem tagadom, elszomorít, hogy az ország jelenlegi gazdasági állapota miatt gyökeres változás egy év alatt nem állhatott be életükben, s ez a méltánytalanság nemcsak munkájukat teszi nehézzé, hanem a kiteljesedő és megújítandó nevelés-oktatás, vagyis a jövő útjában is áll.”
Hoffmann Rózsa külön kiemelte a tanévnyitó helyszínéül szolgáló Lipótot, ahol a helyiek összefogásának és a Nemzeti Erőforrás Minisztérium támogatásának köszönhetően újranyitják a település korábban bezárt iskoláját. Az államtitkár szerint a lipótiak ráéreztek arra, hogy egy község élete iskola nélkül szomorú, elmúlásra ítéltetett. Tóth József Péter, Lipót polgármestere leszögezte: az intézmény nemcsak Lipót, hanem a térség iskolája kíván lenni. Az iskola újraindításával szeretnék a település lakosságmegtartó erejét növelni, a község gyarapodását elősegíteni.
Kunhalmi Ágnes, az MSZP elnökségi tagja tegnapi tájékoztatóján közölte, szerintük az alapvetően elrontott gazdaságpolitika áldozatává válik az oktatás rendszere is.
Az LMP véleménye szerint ámítás és valóság kettőssége jellemzi a most kezdődő tanévet, mert a „nagy csinnadrattával” újranyitott néhány kis iskoláról szóló sikerpropaganda mellett soktucatnyi, az idén bezárt vagy anyagi kényszerből egyházi fenntartásba adott önkormányzati iskoláról is beszámoltak a hírek.
A 2011–12-es tanév szeptember elsején, csütörtökön kezdődik.
Holnap jön az igazi tél!