Hókotrók zsákutcában

Csaknem száz új hókotróra volna szüksége a Magyar Közút Kht.-nak, ám ezek idei beszerzése kétségessé vált. A kiírt és elbírált tendert megtámadták, az ügyben holnap határoz a Közbeszerzési Döntőbizottság. A pályázat összértéke megközelíti a  két és fél milliárd forintot.

Munkatársunktól
2011. 09. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Közút Kht. nyolc éve nem vásárolt új útkarbantartó járművet, így idén összesen 95 ilyen autó beszerzésére írt ki pályázatot. A kocsikat lízingelné az állami vállalat, így a pályázaton a járművek gyártói a kért szolgáltatást nyújtani képes pénzintézetekkel tömörültek konzorciumba. A kiírásra végül négyen nyújtottak be ajánlatot; az egyik Mercedes, a másik Renault, a harmadik Iveco, a negyedik pedig Volvo gyártmányú járműveket szállítana a Magyar Közút Kht. számára. A pályázatnak szűk a határideje, a gyártóknak két és fél hónapjuk van arra, hogy leszállítsák a járműveket, amelyekre egyébként a télen lesz szüksége a Magyar Közút Kht.-nak, hiszen hókotró, sószóró teherautókról van szó.
A négy autógyártó cég lényegében csak az autók alvázát gyártja le, így alvállalkozóként minden konzorciumhoz csatlakozott egy-egy olyan partner is, amely a speciális felépítményeket szállítja az útkarbantartó járművekhez. Mivel azonban ez a munka csak kis százalékot tesz ki a teljes tenderből, így ezeket a vállalkozásokat nem kellett konzorciumi tagként feltüntetni a pályázatban. A négy konzorciumból csupán az egyik adott be ajánlatot magyar felépítménygyártóval közösen, mégpedig a Renault típusú autókat szállító pályázó. Itt az alvállalkozó a szegedi székhelyű Tornado International Kft., amely azonban ilyen rövid idő alatt képtelen lenne ennyi kocsifelépítményt legyártani, így egy nyírségi vállalkozást, az Agrogép Kft.-t kérte fel partneréül. Amennyiben a Renault nyerné a tendert, körülbelül félmilliárd forintot kereshetne ez a két magyar cég.
A tenderen a bírálóbizottság a Mercedes ajánlatát találta legjobbnak az ár és a vállalt szállítási határidő tekintetében egyaránt. A Mercedesszel konzorciumban lévő, a finanszírozást vállaló Merkantil Bank azonban a pályázat benyújtását követően módosított a feltételein, jelentősen megdrágítva ezzel az ajánlatát. A döntéshozók ennek ellenére a legrövidebb szállítási határidő miatt még mindig a Mercedes ajánlatát tartották a legjobbnak, így ezt a konzorciumot hozták ki nyertesnek. A pályázaton második helyezést elnyerő Renault–CIB Lízing konzorcium azonban a Mercedes–Merkantil Bank ajánlatának határidőn túli módosítása miatt a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult.
A pályázattal kapcsolatos döntés felülvizsgálata azonban azt jelenti: elképzelhető, hogy úgy elhúzódik az eljárás, hogy a Magyar Közút Kht. nem tud időben végső eredményt hirdetni a tenderen, így a tél elejére nem készülnek el az utak karbantartásához, síkosságmentesítéséhez szükséges járművek. Amennyiben a Közbeszerzési Döntőbizottság a vesztes cégeknek ad igazat, a közútfenntartó dönthet úgy is, hogy új pályázatot ír ki. Emellett szó lehet arról is, hogy a Magyar Közút Kht. szerződést köt a pályázaton második helyezett konzorciummal is. Ebben az esetben nagyobb esély lenne arra, hogy a tél elejére megérkezzenek a karbantartó járművek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.