Kényes kérdések Hoffmann Rózsának

A készülő új köznevelési törvény koncepciójának több elemét kifogásolták a kormánypárti szakpolitikusok a pártszövetség oktatási kabinetjének hajdúszoboszlói ülésén – tudta meg lapunk. A tervezet holnap kerül a kormány elé.

2011. 09. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Informátorunk szerint több fideszes politikus sérelmezte, hogy a koncepciót csak az utolsó pillanatban, két nappal a frakcióülés előtt kapták meg, és akkor sem Hoffmann Rózsa oktatási államtitkártól, hanem Pokorni Zoltántól, a parlament oktatási bizottságának elnökétől, akinek Hoffmann küldött egy példányt. Forrásunk szerint ugyanakkor a felsőoktatási törvény koncepcióját a mai napig nem látták a kabinet tagjai, pedig információink szerint holnap mindkét tervezetet tárgyalja a kormány.
Informátorunk szerint a köznevelési törvény tervezete még mindig csak vágyálmokat fogalmaz meg, nem pedig reálisan megvalósítható dolgokat, márpedig egy kodifikálás előtt álló szöveg esetében ez nem megengedhető. A szakpolitikusok elsősorban a tervezett intézkedések fedezetét kérték számon Hoffmann Rózsától, így például azt, hogy milyen forrásból fedezik majd a nagy költségigénnyel járó egész napos iskola bevezetését vagy az óvodáztatás hároméves kortól történő kötelezővé tételét, ám erre nem kaptak kielégítő választ. Az egész napos iskola felső tagozatra történő kiterjesztése kapcsán kifogásként merült fel, hogy a gyerekek egy része a tervezet szerint felmentést kaphatna a délutáni foglalkozások látogatása alól, márpedig az egész napos iskola lényege éppen az, hogy délután is vannak tanórák. A korai óvodáztatás kapcsán a szakpolitikusok a férőhelyek hiányát hozták fel akadályként, szerintük az önkormányzatok képtelenek rövid idő alatt megszüntetni a helyhiányt, a családi napközik pedig nem pótolják az óvodai fejlesztést, legtöbbjük ugyanis nem hozza az óvodák által garantált pedagógiai többletet. A pedagógus-béremelés koncepcióban lefektetett mértékét illetően forrásunk úgy fogalmazott: egyenesen szárnyalnia kellene a gazdaságnak ahhoz, hogy az megvalósítható legyen.
Az oktatási kabinet ugyanakkor üdvözölte az iskolafenntartás állami feladattá válását úgy, hogy bizonyos feltételek teljesítése esetén a feladatot továbbra is elláthatják az önkormányzatok. Ezzel a lépéssel elsősorban a nehézséggel küzdő települések problémája oldódik meg, ahol az állam garantálja majd az iskolafenntartást, így végre nem nőnek tovább az iskolák, illetve a gyerekek között már induláskor meglévő különbségek – tette hozzá forrásunk.
Réthelyi József az Info Rádiónak azt mondta, felmerült, hogy azok, akiknek van diplomájuk, a fizetésük egy részét adják egy alapnak, amelyből a következő generációt képzik. A kérdésről szó lesz majd a holnapi kormányülésen is – közölte a nemzeti erőforrás miniszter.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.