Két cégre bontják a MÁV-ot?

Önálló céggé válna a pályavasutat működtető szervezet, a személyszállító MÁV-Startba pedig beolvasztanák a mozdonyokat és a vagonokat üzemeltető-karbantartó leánycégeket. A tanulmány szerint az átalakítás kerékkötője a mindenkori MÁV-menedzsment.

2011. 09. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Széll Kálmán-terv, az Európai Unió előírásai, valamint nemzetközi jogszabályok alapján a vasúti pályahálózat-működtető tevékenységet szervezeti szempontból el kell különíteni a vasúti szolgáltatást nyújtó szervezetektől – áll abban a tanulmányban, amelyet független szakértők alkottak a Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara elnökének felkérésére. A javaslat szerint – amelynek részleteit az Iho.hu internetes szaklap hozta nyilvánosságra – meg kell szüntetni a MÁV Zrt. „holding/konszern jellegű” felépítését, és ehelyett két nagy egységet kell felállítani. Az egyik a pályavasút, amelyet ma MÁV Infrastruktúra Zrt.-nek neveznek. Az új felállásban azonban nemcsak színleg, jogilag, de valóságosan, azaz mind pénzügyi, mind szervezeti és irányítási szinten önállóvá kell tenni a pályavasutat valamennyi vasúti személyszállítási, árufuvarozási és vontatási szolgáltatást nyújtó társaságtól. A másik cég a jelenlegi személyszállító vasútra, a MÁV-Start Zrt.-re épülne, kiegészítve a járműveket biztosító, illetve karbantartó leányvállalatokkal. Mindkét létrehozandó cég a szakmailag hozzájuk kapcsolódó MÁV-leányvállalatokkal együtt vállalatcsoporttá egészülhetne ki. A tanulmány szerzői szerint az összevonást már előkészítették, a MÁV-Trakció és a MÁV-Gépészet főosztályi szinten tagozódhat be a MÁV-Startba. A tanulmány bírálta a jelenlegi, holdingjellegű szervezeti felállást, mert mind az állam, mind a társadalom számára átláthatatlan, bonyolult, a veszteségeket újratermelő rendszer. Érdekes, hogy a fenti, két cégre bontott struktúrát javasolták a MÁV-nál 2009–2010-ben készült döntés-előkészítő dokumentumok is, ám a vasúttársaság menedzsmentjének ellenérdekeltsége fékezte az átalakítást.
A tanulmány felsorolja húsz év magyar kormányainak a mulasztásait a közösségi közlekedésben. Napjainkig nincs elfogadott közlekedés- és vasútpolitikája hazánknak, és nem szabályozza szerződés a közszolgáltatási célú személyszállítás finanszírozásának feltételeit, valamint a nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat működtetésének feltételeit és finanszírozásának rendjét. (Ezen csak részben változtat, hogy a tanulmány születése óta kötött öt évre szóló pályaműködtetési szerződést a fejlesztési miniszter a MÁV elnök-vezérigazgatójával, amely által az idén 35 milliárd forint értékben bocsáthat ki kötvényt a vasúttársaság.)
A tanulmány foglalkozik még az átalakítás várható eredményeivel, valamint az időtényezővel is: az átalakítási folyamat ugyanis kimondva-kimondatlanul, de körülbelül három-négy hónapos késésben van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.