A Széll Kálmán-terv, az Európai Unió előírásai, valamint nemzetközi jogszabályok alapján a vasúti pályahálózat-működtető tevékenységet szervezeti szempontból el kell különíteni a vasúti szolgáltatást nyújtó szervezetektől – áll abban a tanulmányban, amelyet független szakértők alkottak a Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara elnökének felkérésére. A javaslat szerint – amelynek részleteit az Iho.hu internetes szaklap hozta nyilvánosságra – meg kell szüntetni a MÁV Zrt. „holding/konszern jellegű” felépítését, és ehelyett két nagy egységet kell felállítani. Az egyik a pályavasút, amelyet ma MÁV Infrastruktúra Zrt.-nek neveznek. Az új felállásban azonban nemcsak színleg, jogilag, de valóságosan, azaz mind pénzügyi, mind szervezeti és irányítási szinten önállóvá kell tenni a pályavasutat valamennyi vasúti személyszállítási, árufuvarozási és vontatási szolgáltatást nyújtó társaságtól. A másik cég a jelenlegi személyszállító vasútra, a MÁV-Start Zrt.-re épülne, kiegészítve a járműveket biztosító, illetve karbantartó leányvállalatokkal. Mindkét létrehozandó cég a szakmailag hozzájuk kapcsolódó MÁV-leányvállalatokkal együtt vállalatcsoporttá egészülhetne ki. A tanulmány szerzői szerint az összevonást már előkészítették, a MÁV-Trakció és a MÁV-Gépészet főosztályi szinten tagozódhat be a MÁV-Startba. A tanulmány bírálta a jelenlegi, holdingjellegű szervezeti felállást, mert mind az állam, mind a társadalom számára átláthatatlan, bonyolult, a veszteségeket újratermelő rendszer. Érdekes, hogy a fenti, két cégre bontott struktúrát javasolták a MÁV-nál 2009–2010-ben készült döntés-előkészítő dokumentumok is, ám a vasúttársaság menedzsmentjének ellenérdekeltsége fékezte az átalakítást.
A tanulmány felsorolja húsz év magyar kormányainak a mulasztásait a közösségi közlekedésben. Napjainkig nincs elfogadott közlekedés- és vasútpolitikája hazánknak, és nem szabályozza szerződés a közszolgáltatási célú személyszállítás finanszírozásának feltételeit, valamint a nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat működtetésének feltételeit és finanszírozásának rendjét. (Ezen csak részben változtat, hogy a tanulmány születése óta kötött öt évre szóló pályaműködtetési szerződést a fejlesztési miniszter a MÁV elnök-vezérigazgatójával, amely által az idén 35 milliárd forint értékben bocsáthat ki kötvényt a vasúttársaság.)
A tanulmány foglalkozik még az átalakítás várható eredményeivel, valamint az időtényezővel is: az átalakítási folyamat ugyanis kimondva-kimondatlanul, de körülbelül három-négy hónapos késésben van.
Majdnem belehalt egy idős ember egy brutális támadásba - egy budapesti buszról rángatták le