Elfogadta tegnap a kormány a Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár nevéhez fűződő közoktatási (új nevén nemzeti köznevelésről szóló) törvény koncepcióját. Informátoraink szerint ezzel Hoffmann fontos győzelmet aratott, hiszen sikerült elérnie, hogy a jövőben jelentős többletforráshoz jusson az oktatás, holott korábban a Matolcsy György vezette Nemzetgazdasági Minisztérium több komoly takarékossági intézkedést kezdeményezett a területen. Így szorgalmazták, hogy emeljék a tanárok kötelező óraszámát 22-ről 28-ra, de ezt levették a napirendről.
*
A lapunk birtokában lévő, augusztus 23-i dokumentumban ugyan a megtakarítási lehetőségek között szerepel egy mérsékelt (heti 22-ről 24-re) pedagógus-létszámemelés ötlete, az oktatási államtitkárság szerint azonban a nálunk lévő változat nem a hivatalos, végleges koncepció, azt jövő héten hozzák nyilvánosságra, s abban nincs szó óraszámemelésről. A koncepció végrehajtása jelentős többletforrásokat jelent majd az oktatásnak, hisz az egész napos iskola, a pedagógus-életpályamodell és a mindennapos testnevelés bevezetése is pluszpénzt igényel.
Életpályamodell
Az augusztus 23-i keltezésű verzió tartalmazza a pedagógus-életpályamodellt, valamint a tervezett béremelés ütemét és mértékét is. Eszerint kétlépcsős béremelésre kerülne sor. Első lépcsőben az illetményalap az egyetemet végzett pedagógusok esetében a jelenlegi minimálbér kétszáz százaléka, főiskolát végzettek esetében 180 százaléka lenne. Így egy egyetemet végzett gyakornok pedagógus bruttó 156 ezer forintos bérrel kezdene, 3-5 év gyakorlat és sikeres minősítés után azonban továbblépne a pedagógus I. fokozatba, ahol az alapilletménye már 187200 forint volna. A pedagógus II. fokozatban 9-11 év gyakorlat után 234000 forintos alapfizetése lenne, amely a pályán eltöltött évek számától függően emelkedne bruttó 319800 forintig. A pedagógus III. fokozatban 15-17 év után 312000 forint volna az alapilletmény, míg a kutatótanárok 343200 forintos alapfizetéssel kezdenének, ami az évek előrehaladtával elérhetné a 413400 forintot. A főiskolát végzett óvópedagógusok, tanítónők, tanárok gyakornoki kezdő alapfizetése 2013-tól 140400, a pedagógus I. fokozatban 168400, a pedagógus II.-ben 210600 forint, a pedagógus III. kategóriában pedig 280800 forint, amelynek a maximális összege a pályán eltöltött évek számától függően 343980 forint lenne.
Második lépcsőben újabb béremelést hajtanának végre. Ekkor a pedagógus-illetményalap az egyetemet végzettek esetében már a jelenlegi minimálbér 250, főiskolát végzettek esetében 200 százaléka volna. Így egy egyetemet végzett gyakornok alapilletménye 195 ezer forint lenne, a pedagógus I. kategóriában 234000, a pedagógus II.-ben 292500, a pedagógus III. kategóriában 390000, a kutatótanár esetében 429 ezer forint volna. Az összeg az évek előrehaladtával minden kategóriában emelkedne, az elérhető legmagasabb alapfizetés bruttó 468 ezer forint lenne. A főiskolát végzett gyakornok alapfizetése 156 ezer, a pedagógus I. kategóriában 187200, a pedagógus II.-ben 234000 forint, pedagógus III. kategóriában pedig 312000 forint volna. Az elérhető legmagasabb alapfizetés bruttó 382200 forint lenne.
A pedagógus-életpálya szerint a gyakornoki időszak mindenki számára kötelező volna. A gyakornoki fokozat 2-4 évig tart, s minősítő vizsgával zárulna. Aki megfelelt a vizsgán, legfeljebb 9 évre szóló, határozott idejű pedagógusi kinevezést kapna, s továbblépne a pedagógus I. fokozatba. Ha a gyakornoki időszak végén a gyakornok „nem megfelelt” minősítést kapna, pedagógus-munkakörben tovább nem volna foglalkoztatható. Az alapbér mellett a gyakornok ösztöndíjat is kaphatna, ami a gyakornoki alapfizetés legalább 50 százaléka lehetne.
Mesterpedagógusi fokozat
A pedagógus I. fokozatot elérő tanár már lehetne osztályfőnök, csoportvezető és vizsgáztató tanár, ám legkorábban a fokozatban töltött 6., legkésőbb a 9. év során minősítésen kellene részt vennie. Ha ezt sikerrel veszi, a pedagógus II. fokozatba lépne határozatlan idejű kinevezéssel. A pedagógus II. fokozatot elérők pályájuk végéig maradhatnának e kategóriában, ám ha tovább szeretnének lépni, szakvizsgát kellene tenniük, és át kellene esniük a második minősítésen. A pedagógus II. fokozatban minimálisan hat évet kellene eltölteni, ezután lehetne a sikeres vizsgák után átlépni a pedagógus III. (mesterpedagógusi) fokozatba, amenynyiben szakvizsgát tesz, s megszerzi a második minősítést. A tudományos fokozatot megszerző és rendszeresen publikáló pedagógus II. vagy pedagógus III. (mesterpedagógusi) fokozathoz tartozó szaktanárok kutatótanári fokozatba léphetnének, amelynek további feltétele a legalább 14 éves szakmai gyakorlat és a második minősítés megszerzése volna.
A mindenkori nyugdíjkorhatár elérését megelőző ötödik évtől a pedagógusok dönthetnének úgy, hogy alacsonyabb óraszámban tanítanak. Fizetésük ez esetben az óraszámcsökkentés mértékének 50 százalékával csökkenne. A nem pedagógus-munkakörben foglalkoztatottak közül az óvodai dajkák is élhetnének e lehetőséggel.
A koncepció jelentős mértékben emelné az osztályfőnöki pótlékot is, ami jelenleg havi 7600 forint. A tervezet szerint ez a jövőben a pótlékalap minimum 10, maximum 30 százalékának megfelelő összeg, vagyis 15600-46800 forint lenne az osztálylétszám, az évfolyam s a hátrányos helyzetű diákok arányának függvényében. Lehetőséget adnának arra is, hogy aki legalább pedagógus II. fokozatot ért el, egyéves alkotói szabadságra pályázhasson. Ehhez a minősítőbizottságnak jóvá kellene hagynia a legfeljebb egyéves szakmai munkatervét. Az alkotói szabadságot tízévente, az életpálya alatt legfeljebb három alkalommal lehetne igénybe venni. Az alkotói szabadságon töltött idő a fizetés nélküli szabadsággal azonos elbírálás alá esne, amelynek ideje alatt a pedagógusok legfeljebb az alapfizetésük mértékéig állami ösztöndíjat kaphatnának.
Iskola egész nap
Mint arról tegnap beszámoltunk, a lapunk birtokában lévő tervezet bevezetné az egész napos iskolát az alsó és a felső tagozaton is, s nehezebb feltételekhez kötné a felső tagozat működtetését: az csak ott tartható fenn, ahol évfolyamonként két párhuzamos osztály működése biztosított. Ez megtakarítást eredményezne, hiszen a kisebb tagozatok iskolaközpontokba történő összevonását eredményezné. Az ingyenes, tartós tankönyvek bevezetésére szintén 2013. szeptember 1-jétől, felmenő rendszerben, első osztálytól kezdve kerülne sor.
Menczer Tamás: Ez még soha nem jutott eszembe! Avagy Magyar Péter ámokfutásának két hete, 1. rész.