Külső és belső okok lassítják a gazdasági növekedést

Dedák István
2011. 09. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mellár Tamás közelmúltban megjelent vitaindító cikkében egyenesen a Matolcsy nevével fémjelzett gazdaságpolitika bukásáról beszélt, majd Lóránt Károly szintén e lap hasábjain megjelent írásában lényegében egyetértett Mellár legfőbb üzenetével.
Való igaz, a GDP II. negyedéves 1,5 százalékos növekedési üteme messze elmarad a várakozásoktól, s egyúttal azt üzeni, hogy a konvergenciaprogramban megfogalmazott pesszimista növekedési forgatókönyv is – amelyre a költségvetés tervezése, s az egész gazdaságpolitikai koncepció épül – túlontúl optimistának tekinthető. A gazdaság növekedését kormányzati és kormányzati hatókörön kívül eső döntések egyaránt befolyásolják. Ez utóbbiak számunkra kétség kívül kedvezőtlenül alakultak. A világgazdaság lassulása mérsékli az exportunk iránti keresletet, a világot övező pénzügyi hisztériának és a hisztériakeltőknek köszönhetően elszálló frankárfolyam pedig a devizahitelesek vásárlását fogja vissza, ami szintén lassítja a növekedést. Mindezen túl ma már nagy biztonsággal állítható, hogy az elmúlt bő egy évben meghozott számos hasznos és előremutató gazdaságpolitikai lépést néhány elemi hiba is övezte, ami szintén nem segítette a növekedési fordulatot.
Az már tavaly, rögtön a kormányrúd átvétele után nyilvánvalóvá vált, hogy a múlt örökségéből adódóan a belső kereslet ösztönzése céljából a fejlett országokban követett fiskális lazításra (a deficitcél feljebb emelésére) nálunk nincsen mód. Ezt az EU és az IMF is gyorsan egyértelművé tette. Úgy kellett tehát stimulálni a tetszhalott állapotban lévő gazdaságot, hogy az nem járhat együtt a hiány növekedésével, sőt annak csökkentésére kellett törekedni. Más szóval, a felálló kormány azzal a lehetetlennek tűnő feladattal szembesült, hogy fából kellett vaskarikát faragni.
A gordiuszi csomó átvágása alapvetően két fronton történt. Részben a válságadók kivetésén, részben pedig a magánnyugdíjpénztárak kötelezővé tételének megszüntetésén keresztül. A válságadók kivetésétől joggal remélhettük, hogy összességében kedvező hatást gyakorol majd a belső keresletre. Hiszen a kivetett adó döntően a külföldi tulajdonosok által birtokolt jövedelmet csökkenti, ami nem a hazai keresletet húzza össze, viszont a befolyó adóból finanszírozott szja- és társaságiadó-csökkentés stimulálja a katasztrofális képet mutató belső fogyasztást és a beruházásokat. A magánnyugdíjpénztárak kötelezővé tételének megszüntetése hozzájárult az adócsökkentés részbeni fedezetéhez.
Ekkora fiskális stimulussal a hátunk mögött, valamint a fokozatosan élénkülő világgazdaságra számítva joggal volt remélhető a három százalék körüli növekedési ütem, az arra épülő költségvetési pálya, sőt a magasabb növekedés sem tartozott az irracionalitás kategóriájába. Ehhez jön még hozzá, hogy a magyar gazdaság visszaesése az EU-átlagnál jóval nagyobb (mintegy másfélszeres) volt, valamint az, hogy a térség országaihoz hasonlóan mi is felzárkózó ország vagyunk, ami szintén az átlagosnál gyorsabb növekedést valószínűsített.
Mindennek tükrében a 1,5 százalékos – még az EU-átlagtól is elmaradó – növekedési ütem finoman fogalmazva is csalódást keltő. Meggyőződésem – s itt határozottan egyetértek Mellár Tamással –, hogy ez csak részben, bár messze nem elhanyagolható részben vezethető vissza a korábban említett külső okokra. A másik leglényegesebb ok, hogy az adócsökkentés döntő hányada (az MNB tavaly megjelent számításai alapján mintegy kétharmada) a legfelső decilisbe tartozó háztartások jövedelmét gyarapította. Az így keletkező jövedelemtöbbletet viszont a tulajdonosok döntően megtakarításra vagy importra fordítják, vagyis nem – illetve nem a hazai – GDP-t növeli.
S itt jó, ha figyelünk a nemzetközi példákra, véleményekre: a növekvő költségvetési gondok láttán számos országban vetődik fel a gazdagok személyes jövedelmének nagyobb adóztatása, s ezt nem csak a társadalom igazságossági, szolidaritási megfontolásai indokolják. Ezt javasolja a Nobel-díjas Joseph Stiglitz vagy Warren Buffet is. A nagyobb jövedelműektől beszedett adó – ha már a költségvetési okok miatt arra szükség van – húzza össze a legkisebb mértékben a keresletet, s csökkenti legkevésbé a költekezést. S a GDP végül is akkora, amekkora a költekezés. Az okfejtés persze hasonló logikával, ám fordítva is működik: a nagyon jómódúaknak adott juttatás növeli legkevésbé a keresletet. S pontosan ez az, ami történt nálunk, amelynek veszélyeire egyébként számos szakértő előre figyelmeztetett. A rossz helyen landoló fiskális ösztönzés a már említett külső okokkal összekapcsolódva együttesen felelős a gazdaság drámai lassulásáért.
Merre célszerű fordulni a kialakult helyzetben? A három százalék alatti deficitcélt tartani kell, s ehhez, a vártnál kisebb növekedés miatt, a Széll Kálmán-terven túlnyúló kiigazításra lesz szükség. Az biztos, hogy ez a kiigazítás a jövőt terhelő növekedési áldozattal fog együtt járni, ezért annak minimalizálására kell törekedni. A fent kifejtettek alapján az egyik legkézenfekvőbb, a piaci keresletet legkevésbé lefojtó megoldásnak a progresszív személyi jövedelemadó visszaállítása kínálkozik. Ha nem is az eredeti kulccsal, s nem is az eredeti sávval, de ahhoz közeli mértékben. (Pontosan ezt javasolja Mellár is.) Erre a lépésre a megváltozott világgazdasági helyzet, az újabb recessziós félelmek, az európai adósságválság erősödése megfelelő indokul szolgál, még akkor is, ha az ellenzék mindezt majd jelentős presztízsveszteségnek igyekszik beállítani.
Ma a világ számos országa a magas állami eladósodás és a gyenge gazdasági teljesítmény dilemmájával néz szembe. E dilemma megoldása nemcsak a politikusoknak, hanem a makrogazdasággal hivatásszerűen foglalkozók számára is óriási kihívás. Lényegében arról van szó, hogy válságban a két cél megvalósítása markánsan keresztezi egymást. Az eladósodás megállítása és megfordítása szigorú költségvetési politikát, a deficit lefaragását igényli (adóemeléssel vagy kiadáscsökkentéssel), ami viszont csökkenti a keresletet, rontja a növekedési kilátásokat. Sőt, újabb válság kialakulásának rémképét vetíti előre. Hogy a hazai vizeken maradjak, így fogalmazok: a munkanélküliség és az államadósság ellen egyidejűleg vívott háború recessziós környezetben nem nyerhető meg egyszerre. Egy szűk határmezsgyén kellene megtalálni a rövid és hosszú távon is optimumot jelentő megoldást.
Ezzel kapcsolatosan az a véleményem, hogy a három százalék alatti hiányt tartani kell, ám annak közvetlen közelébe, s nem pedig a korábban tervezett 2,5 százalék környékére érdemes kitűzni a deficitcélt. A három százalék körüli hiány – és ez most nagyon fontos – már szerény, akár kétszázalékos gazdasági növekedés mellett is biztosítja az államadósság GDP-hez mért arányának csökkenését. Igaz, a csökkenés így kevésbé lesz látványos, mint a 2012-re eredetileg tervezett deficit mellett, de a jelenlegi világgazdasági helyzetben, s a többi országot nézve, a piac számára már az iránynak is fontos üzenetértéke van.
Óva intenék a jelenlegi helyzetben az eladósodás erőteljesebb csökkenésére (például a ciklus végére 60 százalék közelébe, mint az gyakran elhangzik) fókuszáló politikától. A magánnyugdíjpénztárak háttérbe szorítása révén kiváltott viszonylag nagyarányú adósságcsökkenés egyszeri és megismételhetetlen lépés volt. A továbbiakban az eladósodás jelentősebb csökkentése csak rendkívül szigorú, két százalék vagy az alatti hiánnyal teljesíthető. Ennek azonban nem most, a növekedés globális lassulása és az újabb recessziós félelmek közepette van itt az ideje, mert az a gazdaság további lassulásával, s a munkanélküliség tíz százalék feletti beragadásával fenyeget. A jelenlegi helyzetben túlságosan nagy lenne az az ár, amelyet az eladósodás erőteljesebb csökkentéséért fizetnünk kellene, ezért arra majd csak a növekedési dinamika erősödésével érdemes törekedni. Az államadósság elleni küzdelem még normál gazdasági körülmények között sem villámháború, recesszió közeli környezetben pedig végképp nem az.
Persze világos, hogy a térségben lévő, a közvetlen versenytársainkhoz képest eladósodott ország, amelynek államadósságát jelentős részben külföldi befektetők finanszírozzák, szeretne e függőségtől szabadulni. Szeretne a saját lábára állni. Hogy fél szemmel ne állandóan a világgazdaság fuvallatait, a CDS-felárakat, az irracionálisan viselkedő piacokat, a válság elleni küzdelem következtében megugró államadósságok miatt remegő, ám a munkanélküliekért könnyeket sohasem hullató hitelminősítőket kelljen figyelnünk. De miért ne lehetne az államadósság finanszírozásában a külföldnek való kitettséget például az állampapírok utáni kamatadó eltörlésével tompítani, ami a belföldi megtakarításokat erőteljesebben csatornázná át az állampapírpiac felé? Miért kellene felvállalni egy óriási növekedési áldozatot kívánó erőltetett adósságcsökkentést?
Summa summarum: korainak tartom még a végső verdikt meghozatalát a Matolcsy nevéhez köthető gazdaságpolitika fölött. Ráadásul külön kell választani a válságkezeléssel kapcsolatos lépéseket a stratégiai, a gazdaság alapjainak újjászervezésével kapcsolatos döntésektől. E cikkben többnyire az első területre összpontosítottam.

A szerző közgazdász, főiskolai tanár

A magyar gazdaság helyzetéről indított vita hozzászólói: Mellár Tamás (Válaszút előtt, vitaindító, augusztus 26.); Lóránt Károly (Tisztázó viták kellenek!, augusztus 29.); Csath Magdolna (Gazdaságpolitikai fordulat: de merre?, szeptember 1.); Spaller Endre (Hétköznapi válságkezelés Magyarországon és Görögországban, szeptember 2.); Torba Tamás (Gazdaságpolitika Magyarországon, szeptember 3.); Árva László (Multik helyett a helyi piacokat kellene támogatni, szeptember 5.); Boros Imre (Nagyon hálás vagyok Simornak, szeptember 9.).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.