Majdnem Rio

Elszomorító állapotok uralkodnak a százéves Százados úti művésztelep környékén. A néhány éve részben eldózerolt Fővárosi Kenyérgyár helyén hajléktalanok bandáznak. Mindennapos a fojtó füsttel járó kábelégetés, megjelentek a patkányok is. Nem egyedi a probléma, ugyanis a budapesti hajléktalanok jelentős része a Józsefvárosban húzza meg magát.

Varga Attila
2011. 09. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zsinegre kifeszített mosott ruhák, égetéshez darabolt kábelek jelzik, hogy hajléktalanok költöztek a hajdani Fővárosi Kenyérgyárba. A hiányos tetejű, egykor patinás épület előtt lomgyűjtésből származó asztalok és székek. Egy férfi rendszeresen ballonokkal púpozott babakocsit tologat a Józsefváros szélén, a Százados úton, a közeli benzinkút illemhelyén tölti meg őket vízzel. A hatalmas területen, amelynek legtöbb épületét két éve dózerolták el, méteres gazt zizegtet a szél, szezonja van a parlagfűnek. A hajléktalanok által lakott főépületen kívül megmaradt, Hős utca, Hungária körút sarkán álló pékség egy ideje illemhely és szemétlerakó, elszaporodtak a patkányok is. Lám, már nem hangoztathatjuk tovább, hogy Budapest a kivételes, patkánymentes világvárosok egyike. Mivel a patkányok által terjesztett kórokozó sárgasággal, vese- és májkárosodással, vérzéses kiütésekkel és agyhártyagyulladással járó, gyakran halálos megbetegedést okoz, nemrég – nem tudni, kinek a megbízásából – egy bábolnai szakvállalkozás véralvadást gátló rágcsálóirtó vegyszereket helyezett ki a területre.
Százkét éve az akkor még Kőbányához tartozó Százados úton a főváros azzal a céllal hozta létre a kenyérgyárat, hogy árszabályozó hatást gyakoroljon, egyúttal követendő példát mutasson a közegészség és a köztisztaság szabályainak maximális alkalmazásával a többi sütőiparosnak. Huszonnégy gőzkemencéjében 1927-re évi tízmillió kilogramm kenyeret sütöttek. A lisztraktárakat, a dagasztó-, gyúró- és sütőtermeket, az irodákat és a munkásfürdőt az új tulajdonos 2009-ben lebontatta, a területen pedig ma már minden olyan jelenség megfigyelhető, amely a közegészség és köztisztaság minimális feltételeit sem éri el, csökkentve a környező építmények értékét. Pedig milyen jó lenne egy ekkora terület akár ideiglenes parkolónak is! Miután a közelben található a metró Stadionok megállója, a vidékről s a főváros más részeiről érkezők a Strázsa, az Osztály és a Stróbl Alajos utcában hagyják autójukat – az itt élők nem kis bosszúságára. A Kerepesi út, Hungária körút sarkán épült irodaház föld alatti garázsában csak a legfelső vezetés parkolhat, több száz dolgozójuk a környéken próbál parkolni. Egyébként az önkormányzati figyelem szinte egyetlen látható jele a kerékbilincs.
Ilyen miliőben található a Százados úti művésztelep, amely a kenyérgyár létesítése után másfél évvel Budapest első ilyen telepeként épült, egyben Európa legrégibb folyamatosan működő művésztelepe – akár büszkék is lehetnénk rá. A művésztelep sarkán szelektív hulladékgyűjtő konténerekben hajléktalanok guberálnak. A gyakori konténerdöntögetés, üvegcsörömpölés, fémdoboztaposás elsősorban azok számára bosszantó, akik babakocsit tolva róják köreiket a Kerepesi út, Hungária körút, Kerepesi temető által behatárolt területen. Az itt épült Ciprus lakópark 426 lakásába többnyire vidéki fiatalok, házaspárok költöztek be.
A művésztelep terveit Wossala Sándor készítette. Tizenöt földszintes ház épült huszonnyolc műteremmel az akkori Budapest peremén. 1912-ben Budapesten 132 festőművészt és 55 szobrászt tartottak nyilván, de az önálló, saját műterem építésének, fenntartásának lehetősége csak keveseknek adatott meg.
A század eleji műteremhiány enyhítésére 1909-ben fiatal szobrászok egy csoportja a fővároshoz fordult segítségért. Bárczy István polgármester közbenjárására hamarosan a laktanyák és káposztaföldek, a kenyérgyár, valamint a Százados úti szociális kislakásos telep közvetlen szomszédságában, a város akkori szélén jelöltek ki egy területet a művésztelep felépítésére. Egyébként a Vasárnapi Újság tudósítója nem is érti, „hogy mért éppen a legsivárabb helyére került a fővárosnak, midőn bőségesen vannak villanyoson könnyen megközelíthető festői erdőségei is”.
Ezerkilencszáztizenegyben már el is foglalták a szobrászok és festők a 28 műtermes területet. A telep első generációjának színes összetétele a későbbiekben is jellemző maradt: az első lakók között volt Kisfaludi Stróbl Zsigmond, a királyi portrészobrász, monumentális köztéri szobrok alkotója, az akadémista-realista Kallós Ede, a Gödöllőn és Rómában is dolgozó Sidló Ferenc. De velük párhuzamosan itt alkotott az avantgárdhoz finom, art decós képeivel csatlakozó Kádár Béla és a Nyolcak két alapítója, Czigány Dezső és Pór Bertalan is. Egyébként egy neves magyar galéria időnként telepi bejárásokat szervez a művészetpártoló közönségnek.
A művésztelep kerítése tövében ma hajléktalanok hűsölnek, az ülőhelyül szolgáló betonalapzatot védekezésképpen több helyütt szurokkal leöntötte valaki. A Megmentesreerdemes.hu blogon így írt a benti viszonyokról egy arra sétáló ember: „Amúgy nem értem. A művészek, akik ott laknak, vagy nagyon öregek, vagy batynak a környezetükre. Pár házacska szépen rendben van, a kertet is takarítják körülötte, de úgy nagy egészében mintha köztulajdon lenne, és a kedves művészeknek nem lenne ígényük arra, hogy rendezett helyen éljenek. Miért, talán az alkotás közepette nincs idő egy kis testmozgás jellegű gereblyézésre?”
A kenyérgyár és környéke meleg időben vizeletszagtól bűzlik, a benzinkút és a szőnyegáruház közötti rész illegális éjszakai szálláshely, a fák és bokrok alján milliónyi szemét. Egy régi hír jut eszembe: tíz éve jelentette be a brazil világváros vezetése, hogy eperillattal semlegesítik a vizeletszagot a Rio de Janeiró-i tereken, az emberek nagy része ugyanis Rio parkjaiban és terein könnyít magán. Az USA-ból rendeltek eperillatú parfümöt, amelyet Rio 850 részén permeteztek szét. Vajon a józsefvárosi illetékesek kedvelik-e az eperillatot? Mindenesetre a józsefvárosi önkormányzat szerint a fővárosi hajléktalanprobléma 70-80 százalékban a kerületre koncentrálódik, négy-öt ezren élnek itt, tevékenységük következtében a városrész fejlődése is lelassulhat, ezért szeptember 25-én népszavazást tartanak, a lakosok felhatalmazását kérik a hathatós intézkedésekhez.
A Kerepesdűlőben tett utazás során érdemes a művésztelep Stróbl Alajos utcán végigfutó szakaszán rövid sétát tenni. A Magyar Képzőművészeti Egyetem kollégiuma mellett fél labdarúgó-pályányi szemetesgödör van, amelyet vaskerítés véd az utcafrontról érkezőktől. Korábban itt is hajléktalanok éltek, válogatták a kukákból kiszedett szemetet, tárolták a fémtartalmuktól megszabadított háztartási gépeket, amelyek nyomai a gödör alján fellelhetők. A terület azóta több tulajdonos kezén ment át, a hajléktalanokat innét elzavarták, ma már a bejáratnál egy széken ülő biztonsági őr vigyáz az „értékekre”, mögötte lakókocsi és két kibelezett kalyiba. Először a kollégium portaszolgálatán érdeklődtem a furcsa terület felől. Az egyenruhás fiatalember arról tájékoztatott, hogy a gödrös ingatlan nem az övék. Amikor az asztalán fekvő könyv gerincére vetődött a tekintetem, meghökkenve vettem észre, hogy Jorge Luis Borges esszéit, Az örökkévalóság történetét olvassa. Elmondta, a kötetet egy kollégistától kapta, és mivel bölcsészkart végzett, gyakran olvas latin-amerikai irodalmat is. A kollégiumban járó-kelő egyetemisták azonban minduntalan kizökkentik, ezért arról álmodik, hogy egyszer majd egy olyan gödröt őrizhet, ahová a kutya sem jár…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.