Önvédelem a szórványosodás ellen

Nem szokványos tanévnyitót tartanak ma Erdélyben, illetve a ma már ugyancsak Erdélyként emlegetett határ menti területen: a Partiumban. Kőhajításnyira Magyarországtól, mégis az egyik legveszélyeztetettebb magyar tömbben három anyanyelvi tanintézmény nyitja meg kapuit: Margitta, Nagyszalonta és Nagyvárad hosszas huzavona és temérdek kompromiszszum árán, de jelentősen megerősítette kisebbségvédelmi állásait.

2011. 09. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olyan, mintha álmodnám az egész történetet, nem érzékelhető az idő múlása, csak azon veszem észre, hogy már 13 óra, majd 19 – írta izgatott levelében még néhány órával ezelőtt is Nagy Gabriella, aki valójában ezt az álmot tűzzel-vassal hétköznapi gyakorlattá tette az előző hónapokban. Napi egy-két óra alvással, eltökélten szervezkedett, kalapolt, reménytelen romépületeket hozott vissza a margittai város- és iskolatörténetbe, hadakozott a többségi hatóságokkal, hogy kivívja azt, ami magától értetődő joga volna az itteni magyarságnak. A mai tanévnyitó annak a dacos bizonyítéka lesz a Bihar-Bihor megyei Margittán, hogy a határon túli magyarságot kényelmes és kártékony dolog az eltűnés és a lepusztulás szinonimájaként kezelni. Hogy mindez valóság legyen, ehhez persze cselekvő emberekre van szükség elsősorban, nem pedig szájhősökre.
Amikor márciusban ellátogattunk e ma már nem túl szívderítő arculatú, Ceausescu urbanisztikai őrjöngését magán viselő érmelléki kisvárosba, Nagy Gabriellával és férjével, Ákossal bejártuk minden magyar felekezet temetőjét-templomát. Majd beóvakodtunk a hajdani református iskola meg a vegyes tannyelvű intézmény kollégiumának leharcolt épületébe, ahol szétrohadt parketta, beázott falak, üveg nélküli ablakok: azaz teljes reménytelenség fogadott. Nagy Gabriella, aki akkoriban még az Octavian Goga vegyes tannyelvű iskola igazgatóhelyettese volt, büszkén lobogtatta a frissen kapott engedélyt meg az általa készített vaskos dokumentációt a „rugalmas elszakadáshoz”: az önálló magyar iskola létrehozásához. – Őszintén szólva nem sok reményt fűztünk ahhoz, hogy e rövid idő elegendő lesz, hogy 2011. szeptember 12-én megnyithassa kapuit a tizenkét osztályos Horváth János Iskolacsoport – mondja.
Margitta – amely e sorok írójának nem csupán családnevet adott, de dédszüleinek szülőföldje is volt – bár ma is a második legjelentősebb erdélyi-partiumi magyar tömb, az érmelléki központ, még a maga 43 százalékos magyarságával is fegyvertényként könyvelheti el, hogy „megadatott” az anyanyelvi iskola. Jóllehet Trianon időszakában gyakorlatilag színmagyar volt ez a most alig húszezer lelkes település – beleértve a magától értetődően magyar érzelmű jelentős helyi zsidóságot is –, amely többek között Horváth János irodalomtörténészt adta kultúránknak. Aki manapság ellátogat ide, ütött-kopott romániai kisvárost talál – a falak mögött szilárd azonosságtudatú, büszke bihari magyarsággal, amely múltját tiszteletben tartja, és most egyet előrelépett.
– Demokratikus, de szigorú iskola leszünk, ahová a szülő bizalommal íratja a gyermekét – tudjuk meg Nagy Gabriella igazgató asszonytól. – Igyekszünk a fiatalságnak vonzó, ám hagyományainkra és nemzeti értékeinkre építő iskolán kívüli tevékenységeket szervezni. S minél hamarabb szeretnénk beindítani a szakképzést, hogy a magyar gyerekeknek is legyen lehetőségük szakmát tanulni, ezáltal a szülőföldön maradni – sorolja a teendőket Nagy Gabriella, hozzátéve, hogy távlati tervük az óvodától az érettségiig megszervezni a rendszert, mert igazán így lenne hatékony az anyanyelvi oktatás.
Bár létszáma alapján járt volna a margittai magyarságnak az egyik nagy, működő iskola, ebben nem tudtak megállapodni a román többségű helyi tanácsban. A románság jelentős része szeparatista törekvésnek veszi, hogy „kiszakítottak” csaknem ezer diákot az intézményhálóból. Mivel forráshiány miatt most csupán a hajdani református iskolát és a kollégiumot tudták fölújítani a pincétől a padlásig, az ugyancsak visszakapott volt állami gazdasági épületet már nem, négy évfolyam csak délután tud iskolába járni, így az after school (iskola utáni) oktatás egyelőre csak álom marad – mutat rá az igazgatónő.
– Az áldatlan állapotot a lepusztult épületszárny felújítása és egy tizenhat tantermes új épület üzembe helyezése oldaná fel – fűzi hozzá, felvillantva az érem másik oldalát is. – Ezek olyan irdatlan összegek, amelyet ez a közösség nem tud, de meg sem próbál kiszorítani. Július elején szerveztük a Most (Margittai Oskoláért Társaság) közreműködésével az első margittai iskolatalálkozót, amelynek fő célja az induló iskola anyagi támogatása volt: nagyjából ezer euró gyűlt össze. Helyi és környékbeli gazdák az ünnepélyes tanévnyitó protokollját vállalták magukra, egy magyar vendéglős pedig a lebonyolítást. A környékbeli települések is kiveszik a részüket a készülődésből – főleg mezőgazdasági terményekkel –, a helyi önkormányzati képviselők úgyszintén. A településen működő svéd gyermekmentő szervezet táblákkal támogatott bennünket, a környékünkön mezőgazdasággal foglalkozó holland vállalkozó padokkal és székekkel, de Berettyóújfalu testvértelepülés is kinyújtotta jobbját – idézi föl az igazgató asszony.
A helyi költségvetésből, kiharcolt központi támogatásból, a megyei tanács által kiutalt pénzből és kormányzó párti magyar képviselők fölajánlásából létrejött Horváth János Iskolacsoport mai tanévnyitója – akár a hasonlóan megszervezett nagyszalontai Arany János Iskolaközponté, illetve a nagyváradi Szacsvay Imre Gimnáziumé – az anyaországban is olyannyira elhanyagolt Partium reneszánszának lehet nyitánya. Annak a kérésnek a tiszteletben tartása, amelyet a XIX. század végén helyeztek el a református templom toronygombjában: „Mély szorgalmú, gazdálkodó, kereskedő iparosokból áll ma, június 2-án 1872. csinos kis mezővárosunk, Margitta. Az utókor tisztelettel felkéretik ezen kis mezőváros virágzásának folytatására.”
(A Horváth János Iskolacsoport kéri anyaországi, erdélyi, illetve a világ bármely pontján élő nemzettársaink segítségét a partiumi Margitta magyar diákjainak támogatásához. Szükségük van laboratóriumi és irodai felszerelésekre, sporteszközökre, illetve bármilyen más anyagi vagy egyéb természetű támogatásra. Elérhetőségek: telefon: +40-745-650-987; e-mail: [email protected].)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.