Özönlenek a bankok elleni panaszok

Számos hitelfelvevő tesz panaszt bankja ellen az ombudsmannál: az adósok főként a kamat és a törlesztőrészlet kiszámításának módját és a szerződések felmondásának mikéntjét sérelmezik. Mint megtudtuk, az ügyfelek az adósmentő intézkedések végrehajtásakor tapasztalt banki visszásságokat is jelenthetik az országgyűlési biztosnál.

Jakubász Tamás
2011. 09. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra is özönlenek az állampolgári jogok országgyűlési biztosának hivatalához a banki hitelfelvevők panaszai. – Szeptember elejéig nagyjából 140 beadvány érkezett, ami – az eddigi négyezres ügyforgalommal összevetve – jelentősnek nevezhető – mondta lapunknak az ombudsman pénzügyi kérdésekkel foglalkozó munkatársa. Hajas Barnabástól megtudtuk: 2008, vagyis a válság kirobbanása óta sokan fordultak a biztoshoz a bankok magatartása miatt. A társadalmi-gazdasági folyamatokat hűen tükrözi, hogy a krízist megelőző időkben azt kifogásolták az emberek: a bank nem adott számukra hitelt. Manapság ugyanakkor a legtöbb beadvány arról szól, hogy az ügyfél anyagi helyzete megrendült, amit részben vagy egészben a banki, pénzügyi szerződések hátrányos passzusai idézték elő. Panaszaikban a hitelfelvevők legtöbbször a kamat és a törlesztőrészlet kiszámításának módját sérelmezik, míg számos esetben a hitelszerződés felmondásának mikéntjét teszik szóvá. Hajas Barnabás kiemelte: mind több kifogás érkezik a köl-csönmegállapodások kíséretében aláírt kiegészítő kontraktusok miatt. Sokan ugyanis a hitel felvételekor lakásmegtakarítási, nyugdíjcélú vagy más befektetésbe fogtak, egyesek a kapcsolódó szerződések feltételeit is visszásnak tartják.
A panaszokból kiderül, hogy az adósok egy része jóformán semmit sem tud a hitelszerződésről, amit egykor aláírt. – Némelyek még pontosan azzal sincsenek tisztában, hogy banktól, pénzügyi szolgáltatótól vagy egyszerű gazdasági társaságtól vették-e fel a kölcsönt, és adósságuk jelzálog-, folyószámla-hitel, esetleg más típusú tartozás-e – tudtuk meg Hajas Barnabástól. A szakember folytatta: a tapasztalatokból arra lehet következtetni, hogy – a pénz mielőbbi megszerzése érdekében – számos személy csak a papírok aláírásáért ment be a bankfiókba, azzal nem törődött, mit is tartalmaz voltaképpen a hitelszerződés. – Igaz – mondta az ombudsman munkatársa –, azoknak sem volt könnyű dolga, akik részletekbe menően szerették volna megismerni a hitel jellemzőit. A jogszabályok részletes tájékoztatást kívánnak meg a bankoktól, pénzügyi szolgáltatóktól, ám az előírások végrehajtása sokszor nem jelent többet egy iratköteg átadásánál. Hajas Barnabás szerint a vaskos, apró betűvel sűrűn telenyomtatott papírhalmaz nem ad tényleges felvilágosítást: a nyomtatványok hivatalos, szakmai kifejezésekkel teletűzdelt nyelvezete és a nehezen látható betűméret inkább csak hátráltatja a részletek megismerését.
A szakember egyszerűbbé tenné a banki ügyfelek tájékoztatását. Hajas Barnabás szerint a szerződés aláírása előtt egyetlen A4-es lapot kellene a hitelért folyamodó polgár elé tenni. Ekkora felület ugyanis elegendő ahhoz, hogy a kölcsön minden fontosabb feltételét jól látható betűmérettel összefoglalják. Az ügyfelet mindenképpen szükséges tájékoztatni a kamat nagyságáról, a futamidő hosszáról, és hogy összesen mekkora summát köteles visszafizetni. Emellett azt is egyértelműen rögzíteni kell, hogy ha az adós a kölcsönt nem fizeti vissza, akár az otthonát is elveszítheti. Hajas Barnabás szerint a szerződés megkötése előtt a tájékoztató minden egyes mondatát – vagyis a hitel főbb feltételeit – el kellene magyarázni az ügyfélnek, mégpedig úgy, hogy a banki alkalmazott bizonyosságot szerezzen: a hitelfelvevő megértette, mit jelentenek a kitételek. Az ombudsman munkatársa szerint elsősorban az ingatlanok elárverezésének veszélyére szükséges felhívni a polgárok figyelmét, rögzítve például, hogy a fogyasztási cikkek megvásárlásához felvett hitel bedőlésekor is kalapács alá kerülhet az ingatlan. Az egylapos tájékoztató mellett a részleteket tartalmazó több tucat oldalnyi ismertető is megilletné az ügyfelet.
Hajas Barnabás elmondta, hogy az ombudsman kizárólag a közszolgáltatásokkal kapcsolatos sérelmeket vizsgálhatja, így nem indíthat eljárást a hazai banki hitelezés teljes körű áttekintéséért. Ám ha az állam – például úgynevezett adósmentő intézkedésekkel – részt vállal a hitelfelvevők helyzetének rendezésében, az országgyűlési biztos fontos szerephez juthat: ellenőrizheti a kormányzati döntések végrehajtását. A polgárok tehát az állampolgári jogok országgyűlési biztosához is fordulhatnak, ha úgy érzik, hogy az adósmentés folyamatában a pénzintézet megsértette alkotmányos jogaikat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.