Következő mérkőzések
Spanyolország
21:002024. július 09.
Franciaország
Hollandia
21:002024. július 10.
Anglia

Padlógázzal a kultstátusért

Cannes-ban a legjobb rendezés díjával tüntették ki a Drive – Gázt! című alkotást, amely egyszerre akar témájánál fogva közönségfilmnek tűnni, miközben formailag sokkal inkább szerzői film. Utóbbira utal, hogy a rendező eltökélten igyekszik saját munkáját kultfilmként definiálni.

Kárpáti György
2011. 09. 24. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Régóta tudjuk, hogy Cannes szeret királycsináló szerepben tetszelegni, bár amikor a szerzői filmek javát évről évre a franciák mutatják be, könnyű a nívós mezőnyből egy-egy fekete lovat reflektorfénybe helyezni, s a nagy epigonok mellett-előtt kitüntetni. Ez történt például Quentin Tarantino zsűrielnöksége idején a dél-koreai Oldboyjal, amely a cannes-i zsűri nagydíjával egy időben vált sokat idézett klasszikussá. S mintha erre lenne predesztinálva a Drive – Gázt! is, amely a legjobb rendezés díjával, valamint hozsannázó kritikákkal s nem leplezett becsvággyal hódítaná meg a világot. A dán rendező, Nicolas Winding Refn nem is mozog idegenül a kultuszgyáros szerepében: Elátkozott város című filmje Mads Mikkelsennel akkora sikert aratott, hogy utóbb trilógiává nőtte ki magát, Bronson című börtönfilmje pedig teljesen bizarr módon írta felül a téma addigi játékszabályait. Refn amerikai bemutatkozása nem is sikerülhetett volna látványosabbra: bár a Drive forgatókönyvét szokásával ellentétben ezúttal nem ő írta, kézjegye egyértelműen látható a végeredményen.
A történet főszereplője egy kaszkadőr, aki zseniális vezetői képességét éjszakánként alkalmi bűnügyek szolgálatába is állítja. Az egyszemélyes vállalkozás a filmekből jól ismerhető módon akkor válik veszélyessé, amikor az érzelmek kezdik befolyásolni a rendíthetetlen és rezignált protagonistát. A szomszéd hölgy és gyereke közel férkőzik a magányos férfi szívéhez, így még a börtönből szabaduló férjen is segítene a kedvükért. Tökéletes bűntény viszont filmenként is maximum egyszer esik meg, így sejthető, hogy a jól előkészített tervbe előbb-utóbb hiba csúszik.
A Drive – Gázt! címével ellentétben kevéssé törődik a vezetéssel és az autókkal, így a szükségesnél nincs is jobban hangsúlyozva a műhelycselekményszál, sokkal inkább az emberi kapcsolatokon, valamint a főhősben végbemenő lelki változásokon van a hangsúly. Ez pedig nem sikerülhetett volna Ryan Gosling nélkül, aki szép csendben korunk egyik legnagyobb hollywoodi színészévé nőtte ki magát. Rétegzett alakítása hol terminátorosan minimalista, hol pedig a film noirokat idéző módon teátrálisan robban ki belőle a düh, ami sokkoló jelenetek sorával, de még inkább váratlanságukkal döbbenti meg a nézőt. Utóbbi Gosling alakításának köszönhetően, ha értelmet nem is, de magyarázatot mindenképp nyer. A Drive – Gázt! mindazonáltal túl direkte vágyik a kultstátusi szerepre: a filmes referenciák, a cselekményszervezés, a történetmesélés módja, a vizualitás mind-mind erre irányulnak. Pedig a kult minősítés kiosztását még mindig jobb és szerencsésebb a nézőre bízni.
(Drive – Gázt! – színes, feliratos amerikai film, 100 perc, 2011. Rendező: Nicolas Winding Refn. Forgalmazó: Fórum Film Hungary.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.