Próbálnak bennünket utánozni

Versenytársainál jobb nézettségi adatai vannak a Hír TV-nek a 18 és 49 év közötti korosztályban – mondta lapunknak adott interjújában Szikszai Péter, de konkrét számokkal nem szolgált. A csatorna műsorokért felelős vezérigazgató-helyettese megjegyezte, szeptember 5-től megújult műsoraikat országosan mintegy hárommillió háztartásban lehet fogni. A televízió új műsorstruktúrájában Csintalan Sándor és Borbás Mária sem kap helyet, Szikszai Péter ennek okairól is nyilatkozott.

Török László
2011. 09. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fél éven belül ez már a második műsorstruktúra-váltás a Hír TV-n. Ennyire gyorsan változnak a nézők igényei, vagy a márciusi stratégiaváltás nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket?
– Márciusban a híradók sűrítésével készítettük elő a mostani műsorstruktúra-váltást. A Hír TV mögött nem áll multinacionális tőke, egy nagy változtatáshoz mindent belső kapacitásból kell megoldanunk. Ez nálunk azt jelenti, hogy a grafikusaink a napi munkájuk mellett elkészítették az új műsoraink arculatait, az egyik vágónk a szabadsága alatt megírta az új főcímzenéket, a műszaki munkatársak pedig napokig nem aludtak, hogy beállítsák az új díszleteket. Összességében féléves folyamatos munka eredménye az, ami szeptember 5-től látható a képernyőn.
– Ez a folyamat most már lezártnak tekinthető? Hiszen például a Híradót viszszavitték a korábban megszokott díszletek közé, és a barnás Budapest-háttér a Dunával eltűnt.
– A csatorna védjegyévé vált newsroomos hátteret meg akartuk tartani, de át kellett díszletezni a stúdiót, és újra bevilágítani. A munkálatok alatt ideiglenes volt a díszlet. Mivel egy stúdióterünk van, és az adás nem állhat le, szükségmegoldás kellett.
– Milyen tendenciát mutat a Hír TV nézettsége, és mit várnak az új műsorstruktúrától erre vonatkozóan ?
– Az esti Híradó a legnézettebb műsorunk, amelyet a Célpont követ népszerűségben. A Riasztás című bűnügyi magazinunk is egyre közkedveltebb. Általánosan annyit tudok elmondani, hogy a versenytársainknál jobban állunk a kereskedelmileg fontos célcsoportban, a 18 és 49 év közötti korosztályban. Mivel a Hír TV nem fogható minden háztartásban, a nagy kereskedelmi csatornákhoz és a köztévéhez nem mérjük magunkat.
– A Hír TV hány háztartásban érhető el?
– Az összes kábelszolgáltatónál jelen vagyunk, több mint hárommillió ember láthat bennünket.
– Két olyan műsorvezetőtől – Borbás Máriától és Csintalan Sándortól – is megváltak, akik évek óta a csatorna arcai voltak. Mi ennek az oka?
– Borbás Máriától nem váltunk meg, ő távozott a csatornától. Csintalan Sándorral egészen más a helyzet. Az új koncepciónkban az általa vezetett interaktív betelefonálós műsor nem találta a helyét. Ez egyébként is inkább rádiós műfaj, ezért is folytatja pályafutását a Lánchíd Rádióban. Korábban, amikor felfokozottabb volt a közhangulat, a Vonalban népszerű műsor volt, az utóbbi időben kevésbé. Március óta több Híradót és háttérműsort sugárzunk, a csatorna profilja egyre inkább a tájékoztatás. Azokban a műsorsávokban, amelyekben Borbás Mária és Csintalan Sándor jelentkezett, időjárás-jelentés, hírek és háttérműsorok vannak. A régi interaktív sávban magazinok is helyet kaptak. Megerősítettük a Panaszkönyv című fogyasztóvédelmi műsorunk tényfeltáró jellegét, és még az új sportműsorunk is oknyomozóvá vált.
– Akkor gyakorlatilag a távozók pótlására nincs is szükség?
– Pontosan. Nem lesz betelefonálós műsor, és kulturális országjárás sem. Mivel a felméréseink szerint a nézők információt és a közéleti történések hátterét várják tőlünk, ezeket az igényeket szolgáljuk ki.
– A televíziótól többen is távoztak a közmédiába, de voltak, akik a politika felé nyitottak. Mekkora a fluktuáció a csatornánál? A szakmai hátteret biztosító munkatársaknál is volt hasonló mozgás?
– A vezető munkatársaink régóta ugyanazok, de több képernyősünk máshol képzelte el a pályafutását. A Híradó, a hírmagazinok és a háttérműsorok készítői azonban évek óta ugyanazok. A csapat persze most, hogy tizenegy új műsort indítottunk, bővül. A régiek mellett új kollégák is munkába álltak.
– Említette, hogy a Stopper című műsoruk az oknyomozó újságírás módszerét kiterjeszti a sport területére, ami újdonságnak számít Magyarországon. Sport és politika ugyanakkor sok szálon kötődik egymáshoz. A műsorkészítésben politikai újságírók is részt vesznek majd?
– Nincsen ilyen koncepció. Jáky-Szabó Gergely műsorvezető-riporter és Monoki Kálmán a Híradónak is dolgozik, de eredetileg sportújságírók. Most részben visszatérnek kedvenc témájukhoz. Egyébként a Stopperből nem akarunk átpolitizált műsort csinálni, bár kétségtelen, hogy másképp közelítünk majd a sporthoz, mint amit a nézők megszokhattak. Ma a sportújságírás sok médiumban csak a sportolók sztárolásából vagy ledorongolásából, és hamis illúziókeltésből áll. Közben például több nagy múltú futballklub alvilági minarikedék pénzmosodájává vált, ezzel azonban szinte egyetlen orgánum sem foglalkozik.
– Köztudott, hogy kormánypárti delegáltak a vezetői a nagyobb kluboknak, szakszövetségeknek. Mit ígérhetnek ebben a helyzetben a Hír TV erőteljes hangú, leleplező riportokhoz szokott nézőinek?
– A válaszom az, hogy az első adásban a Fradi gazdálkodásáról, a focicsapat botrányairól és szerepléséről volt szó. Az egyesület vezetője a Fidesz pártigazgatója, Kubatov Gábor. De szerintem a sportnak nem az a legnagyobb baja, hogy a politika beleavatkozik. A fehérgalléros bűnözők teszik tönkre a szórakozásunkat.
– Ázsia gazdasági és politikai eseményeit hetente jelentkező műsorban elemzik. Honnan jött az ötlet, hogy ezzel a kontinenssel külön foglalkozzanak?
– Az Ázsia című műsort már régóta el akartuk indítani, pontosan azért, mert a földrész gazdasági és politikai szinten is meghatározóvá vált. A globális hírfolyamban minden második hír Kínáról szól, de a többi meghatározó államra, Indiára, Japánra, illetve a térség háborús övezeteire is figyelni fogunk.
– Ezek alapján viszont eléggé feszesnek tűnik a 23 perces műsoridő.
– A mai televíziózásban, ahol sok a csatorna, és a nézők ide-oda kapcsolgatnak, ez a bevett időtartam. A legtöbb néző figyelme ennyit bír el, ha nem szórakoztatásról van szó. A Célpont és a Riasztás is 23-24 perces műsorok, így lettek sikeresek. És még így is nagyon ki kell találni, hogy képileg és stílusban is újszerűen tálaljuk az információkat. Másfelől a struktúránkba ezek a rövidebb műsorok illeszkednek jól, ettől lesz pörgősebb a Hír TV.
– Csermely Péter, a Péntek 8 és a Sziluett műsorvezetője új műsort kap, a Versust. Ez mennyiben jelent neki más feladatot, mint amit idáig csinált?
– Teljesen. A Péntek 8 egy „kibeszélő-”, a Sziluett pedig egy portréműsor volt. A Versusban Csermely Péter olyan emberekkel is készít interjút, akiknek fontos politikai szerepük van, azonban idáig a háttérben maradtak. De a riporter szellemi párbajt vív majd a jól ismert közéleti szereplőkkel is.
– A Hír TV mindig a belpolitikai hírszolgáltatás területén volt erős. Tudnak még újítani?
– Mindenképpen. Bár próbálnak bennünket utánozni, a Hír TV az a csatorna, amelyre odakapcsol a néző, ha történik valami. Bővítjük a vidéki tudósítói hálózatunkat. Vannak még fehér foltok, de arra törekszünk, hogy az egész országot lefedjük. Több élő bejelentkezés lesz, a rendkívüli hírek miatt is többször szakítjuk meg az adást. Az a tapasztalatunk, hogy az élő, helyszíni bejelentkezések különösen vonzzák a nézőket, emellett szakmailag is fontosak, hiszen a Hír TV nemcsak a politika iránt érdeklődők, hanem az újságírószakma figyelmére is számít. Az élő bejelentkezések a természeti katasztrófától a rendőrségi sajtótájékoztatókon át a miniszterelnöki bejelentésekig terjednek. A kiemelt közérdeklődésre számot tartó bírósági tárgyalásokat is folyamatosan nyomon követjük (élő közvetítés itt nem lehetséges a személyiségi jogi problémák miatt, illetve a bíróságok belső szabályzataiból adódóan).
– Vannak arra vonatkozóan adataik, hogy mennyire kiegyensúlyozottak belpolitikai műsoraik?
– A belső monitoringunk alapján az állapítható meg, hogy a lehetőségeinkhez képest minden politikai erőnek megadjuk a megszólalási lehetőséget. Az más kérdés, hogy ezzel a politikusok mennyire élnek. És fontosnak tartom megjegyezni, hogy a kiegyensúlyozottság nem azt jelenti, hogy semmitmondó sajtótájékoztatókról számoljunk be. A felmérések pedig, amelyeket bizonyos intézetek a pártok megszólalásainak száma alapján állítanak össze, szerintem semmit nem érnek. Csak arra jók, hogy a listavezetők eldicsekedhessenek vele, hogy ők a legfüggetlenebb televízió a médiatörténelemben, miközben a lóláb jobban kilóg náluk, mint a nemzeti vágtán.
– A médiahatóság az utóbbi években hányszor marasztalta el a Hír TV-t?
– Emlékezetem szerint évek óta nem marasztalt el bennünket a médiahatóság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.