Valami beindult a Malévnál

Bár egy gépét nélkülözni kénytelen, jó jegyárbevételi adatokat mutatott a nemzeti légitársaság az idei turistaszezonban. A Malév számára az őszi hónapok is kedvezően alakulnak, a reménybeli befektetőt így jobb kondícióban várhatja.

2011. 09. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Beérni látszanak a Malév kereskedelmi szervezetében az év elején végrehajtott személyi és szervezeti változások – értesült iparági forrásokból lapunk. Annak ellenére, hogy júniusban, azaz éppen a turistaszezon kezdetén Heraklionban leszállás közben farokkal a pályának csapódott és megsérült egy Boeing 737–800 utasszállító, s emiatt a teljes szezonban hiányzott a flottából, a BSP (banki elszámolási rendszer) alapján számított jegyárbevétel augusztusban 5 százalékkal haladta meg a tavalyi adatot. Forrásaink szerint júniusban, a görögországi balesetet követően a bevétel még csak megközelítette, ám a következő hónapokban már rendre meg is haladta a tavalyi szintet, és az előzetes foglalások alapján várható, hogy ez a trend az őszi hónapokban folytatódni fog. A Gergye Ottó kereskedelmi vezérigazgató-helyettes irányította értékesítési részleg kezdettől arra törekedett, hogy az eladott ülőhelyek mennyiségén belül növelje az üzletemberek és vállalatok által vásárolt jegyek arányát. Ennek érdekében az értékesítési és az árazási tevékenységet a Malévon belül jelentős mértékben átalakították, miközben az utazási irodákkal való kapcsolat is jelentősen javult. Ez olyannyira sikerrel járt, hogy a légitársaság értékesítési partnerei azt érzékelhették, lényegesen könynyebb eladniuk ezeket a magasabb értékű jegyeket a Malév-járatokra, mint korábban. Mindezek eredményeképpen a nemzeti légitársaság számára a tél ebben az évben nem tűnik olyan hosszúnak és fenyegetőnek, mint korábbi években.
A cég azonban továbbra is sok tíz milliárd forintos adósságállományt görget maga előtt. Eladósodott az egyik kisebbségi tulajdonosa, az orosz állami Vnyesekonombank felé is, és amíg a tulajdonos magyar kormány ezzel a blokkoló kisebbséggel nem jut megegyezésre, esélytelen új befektető bevonása is. Ezt tetézi, hogy sajtóhírek szerint az EU hamarosan elmarasztalja a magyar államot, amiért versenytorzító módon az évek során mintegy 100 milliárd forinttal támogatta a légitársaságot. Ha a Malévnak ezt a pénzt vissza kell fizetnie, a légitársaság ellehetetlenül. Ezzel kapcsolatban régóta tartja magát a piacon az a vélekedés, hogy a döntéshozók mérlegelik egy zöldmezős nemzeti légitársaság megalapítását, amely mentesül a jelenlegi adósságaitól és egyéb kötelezettségeitől, de továbbviszi a márkanevet. Sajtóértesülések szerint egy szakértői csoport – a korábbi vezérigazgató, Martin Gauss közreműködésével – már dolgozik egy kisebb szervezettel és gépparkkal felálló légitársaság modelljén, amelyhez vélhetőleg kínai befektető biztosítja majd a tőkét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.