Hírlapot a diákságnak!

2006. 11. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem is olyan rég azt hittük, hogy amint az elektronikus hírközlés és kapcsolattartás természetes részévé válik életünknek, elfelejthetjük a könyveket, a kiadványokat, folyóiratokat, újságokat. Mégis azt látni, hogy aki több forrásból szeretné megalapozni véleményét, annak számára természetes, hogy az írott sajtóból is tájékozódik. Ha egy fiatal otthonról nem viszi magával ezt a kultúrát, a felnőtt életben kevéssé lesz ideje és módja rá. Nem mindegy az sem, hogy a sajtópiac igen színes kínálatából mit és hogyan választunk, miként értékeljük egy-egy cikk tartalmát. Mit fogadunk el belőle tényként, és milyen következtetésekre jutunk általa? Fontos az is, hogy miként igazodunk el a hírek özönében és hogyan választjuk ki azokat az információkat, amelyek személyes életünkben is hasznosak lehetnek.
A fiataloknak szánt úgynevezett olvasásra nevelési stúdiumoknak Ausztriában, Németországban, Franciaországban komoly hagyományai és pozitív eredményei vannak. Nálunk ezt a programot – amelytől hosszabb távon az olvasók utánpótlását is várják – a Magyar Lapkiadók Egyesülete fogja össze. Két meghatározó irányzatra épül, az egyik a Hírlapot a diákoknak (Híd) néven ismert, a másik pedig a Sajtó és tanulás (Séta) elnevezést kapta. Az írott sajtóval összefüggő foglalkozások népszerűségében nagy szerepet játszott nálunk a tanárok munkája. Ők eddig a média-, az etika-, a filozófiaórákon vagy a fakultációs lehetőségek által teremtettek módot a speciális foglalkozásokra.
A Magyar Lapkiadók Egyesülete és az Országos Közoktatási Intézet közös munkájával a közelmúltban készült el a Bevezetés az újságolvasásba címet viselő kézirat. Igaz, még ki kell állnia a tesztelés próbáját, de mindenképpen jelentős lépés ahhoz, hogy az írott sajtóval összefüggő ismeretek a középiskolai oktatásban önálló tantárgyként szerepeljenek. A Pannon Lapok Társaságának is van a tanárok számára kidolgozott és kipróbált oktatási segédlete, tehát az elméleti és gyakorlati tudnivalók alapjai rendelkezésre állnak.
Persze mindez még nem elégséges ahhoz, hogy a televízió és a számítógép képernyőjéhez kötődő korosztály fantáziáját megmozgassa. Kulcskérdés, hogy a különböző típusú napi- és hetilapokat, az ismeretterjesztő és az életmóddal összefüggő kiadványokat a diákok olvassák, megszeressék. Hiszen ez a kiindulópontja azoknak a beszélgetéseknek, amelyek a társadalom, a demokrácia és a sajtó összefüggéseiről szólnak.
Az oktatási csomagokat a tanárok igénye alapján állítják össze. Ez iskolánként két napi- és három hetilap. Fontos az is, hogy a tananyagot kiegészítő, több száz példány időben és pontosan eljusson az ország különböző pontjain lévő iskolákba. Ezt a logisztikai feladatot a Hírker Zrt. vállalta térítésmentesen, ahogyan a kiadók általi példányokat is ingyen kapják.
A salgótarjáni Madách Imre Gimnázium és Szakközépiskola diákjainak egy csoportja tavaly tavasszal kapcsolódott be a Híd programba. Az érdeklődést jelzi, hogy most ősszel egy olyan konferenciát szerveztek, amelynek témáit az írott sajtó, az olvasáskultúra és a társadalmi kérdések köré csoportosították. A résztvevők a helybéli diákokon kívül az ország számos településéről érkeztek. Így aztán a gimnázium aulája zsúfolásig megtelt erre az alkalomra.
Az előadásokat többek között Ihász Zsuzsa, a Szikra Lapnyomda termékmenedzsere, Mezővári Gyula, az Interpress Magazin főszerkesztője és Terdik Szilvia, a Hírker Zrt. kommunikációs vezetője tartotta. Az általuk elmondott gazdasági, technikai, sajtótörténeti tudnivalók, érdekességek továbbgondolására is mód nyílt az ezt követő csoportos beszélgetéseken.
Ahogyan az lenni szokott, a tizenhét, tizennyolc éves fiúk, lányok előbb szégyenlősen, aztán egyre bátrabban beszéltek azokról a közéleti eseményekről, amelyekről a televíziók híradásaiból és jó ideje a nekik szánt napi- és hetilapokból értesülnek. Kiderült az is, hogy amióta módjuk van rendszeresen összehasonlítani az elektronikus és az írott sajtó információit, sokkal árnyaltabb és kritikusabb a véleményük számos közéleti, gazdasági jelenséggel kapcsolatban.
– A gimnázium vezetői és tanári kara tudatosan törekszik arra, hogy az oktatói munka során minél több ponton kapcsolódjunk az élethez – mondja a Híd program itteni felelőse, Kele Szabó Ágnes tanár a program kezdetéről és az eddigi tapasztalatairól.
– Amikor én először vetettem fel, hogy nyugodtan beszélhetünk azokról a napi hírekről, amelyekről leginkább a televízióból vagy a helyi újságból értesülnek, nagyon meglepődtek. – Szabad, őszintén elmondhatjuk a véleményünket? – kérdezték. Az igaz, hogy vannak olyan vélemények is, hogy az iskolákba nem szabad bevinni a politikát. Én meg úgy gondolom, a tizenéves kor nemcsak a tagadás, az ellenszegülés ideje: ekkor kezd kialakulni a világképük, ekkor ütköznek komolyabban mások véleményével. És korántsem mindegy, hogy mindehhez milyen kapaszkodókat kapnak.
A tanárnő matematikát, médiát, vizuális kultúrát tanít. Meséli, hogy tíz évvel ezelőtt „vette magának a bátorságot, hogy az óráin egyszer csak azokról a témákról, társadalmi jelenségekről kezdjen beszélgetni, amelyeket a rádió, a televízió műsorai napirenden tartottak. Olyan közéleti kérdésekről, amelyek a tanítványait is izgatták, csak éppen a hivatalos tanórákon nem mertek előhozakodni gondolataikkal.
– A „vitafórumokra” legfeljebb az iskolai szünetekben vagy az utcán volt módjuk, s ennek az a hátránya, hogy e helyszíneken nincs mód a kulturált érvelésre vagy arra, hogy mielőtt állást foglalnak egy komoly kérdésben, több forrásból tájékozódjanak – mondja. – Ha mindez a médiafoglalkozásokon belül zajlik, az elektronikus médiumokból szerzett ismeretekhez hozzáadhatók az írott sajtóból származó információk, gondoltam. Nem a tanár véleményének sulykolásáról van szó, magam soha nem foglalok állást egyik vagy másik kérdésben. Tevékenységem a moderátori szerepre korlátozódik. Igyekszem felhívni a figyelmet arra, honnan szerezhetők meg azok az ismeretek, amelyek egy véleményt árnyaltabbá tesznek. Megtanulnak vitatkozni, elfogadni a másik véleményét, szempontjait is, mindezt az olvasottságra is alapozva.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.