Több mint 30 milliárd forintot különített el a 2019-es Európai Makkabi Játékokhoz (EMG) szükséges sportlétesítmények kiépítésére a kormány. A csütörtökön megjelent határozat értelmében a beruházáshoz már az idei költségvetés terhére 2 milliárd forintot biztosítanak, ráadásul ebben nincs benne a tervpályázat lebonyolítására és a kiviteli tervek elkészítésére jóváhagyott további bő 1,6 milliárd. Jövőre már csak a kivitelezésre 12,8 milliárd áll majd rendelkezésre, 2018-ban pedig ennél is nagyobb, 15,3 milliárdos keretet kap a büdzsében.
Az Európai Makkabi Játékok az európai zsidó közösség multisporteseménye, amelyet négyévente, két esztendővel a zsidó olimpiaként is ismert és mindig Izraelben rendezett Makkabi Világjátékok után tartanak meg. A legutóbbi ilyen verseny 2015 nyarán Berlinben volt, s novemberben döntöttek a 2019-es helyszínről, akkor Budapest Bázelt előzte meg. Ez idő tájt a hazánk történetének eddigi legnagyobb multisporteseményeként beharangozott EMG létesítményigényéről még nem igazán esett szó, előzetesen Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter is csak a 2,1 milliárdos szervezési költségekről beszélt.
A hírek lassan csordogáltak, ám a most közzétett 30 milliárdos maximális keret így is többeket meglepett. A hatalmas összeget látva főként az aggasztja a szakértőket, a közvéleményt, hogy a fejlesztések költsége a vizes világbajnoksághoz hasonlóan száll-e el. Különösen úgy, hogy a kormányzat részéről ugyanaz a Seszták Miklós fogja össze a beruházást, mint aki a vb-t is menedzseli.
Azt eddigi is tudni lehetett, hogy a sportlétesítmények a budapesti Aréna pláza, illetve az MTK stadionja közötti területen, részben az egykori Taurus gumigyár helyén épülhetnek meg.
Ez utóbbi ingatlan megvásárlásáról már tavaly december végén döntött a kabinet: az akkori határozat értelmében legfeljebb 500 millió forintot szántak a tranzakcióra, ami mostanra le is zárult. Sőt május legvégén már az itteni bontási munkálatokra is kiírtak egy közbeszerzést, a nyertesnek 52 különböző épületet, építmény, vagy éppen vasúti pályaszakaszt kell elbontania legfeljebb 270 nap alatt. A 444.hu úgy tudja, az is adott, hogy ki végezheti el a munkát. Az egyik feltételnek – miszerint a nyertesnek rendelkeznie kell egy legalább nettó 800 milliós bontási referenciával – ugyanis kizárólag az a Föld-Trans 2001 Kft. felel meg, amely a Puskás-stadionnál is elnyerte (az elmúlt évek egyetlen ilyen méretű) bontási munkáját.