Visszatért a bűvös kocka - Fiat Grande Panda bemutató

Egyszerre minimalista célszerszám és szerethető dizájntermék, amely a számtalan más márka által kínált tömegtechnikát olaszosan laza ötletekkel fűszerezi. Magyarországra érkezett a Panda legújabb, hibrid vagy elektromos hajtású nemzedéke – de vajon a „nagy” előnév az árára is kihatott?

2025. 06. 26. 8:06
A szürke ötven árnyalata helyett vidám színekben kapható az új kisautó Fotó: Fiat
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néha a legegyszerűbb dolgok a legnagyszerűbbek, bizonyította az 1980-ban bemutatott első generációs Fiat Panda. Dobozszerű formáival, sík üvegjeivel, kempingszék-jellegű üléseivel és más megoldásaival mindenben a minimalizmust képviselte, miközben helykínálata és szerény fenntartási költsége hamar közönségkedvenccé tette. Maga a tervező, Giorgetto Giugiaro nevezte gördülő háztartási gépnek, és annyira bátor ellenpólusát képezte a szép, gyors és drága autók trendjének, hogy maratoni (23 éves pályafutása) alatt közel 4,5 milliót adott el belőle a Fiat, a kéthengeres, „Kispolszki-motoros” alapmodelltől egészen a 4x4-es miniterepjáróig. 

Egy új Pandát és egy felújított, kéthengeres ősmodellt is elhoztak a statikus bemutatóra
(Fotó: Autó-Motor)

Két köztes Panda-generáció után az új szériával az olaszok igyekeznek felidézni az ősmodell puritán szellemiségét, és főleg jellegzetes formavilágát: 

arra utal a hűtőmaszk aszimmetrikus hatása, a függőleges hátsó lámpa, a masszív kerékjárat

és persze maga a szögletes karosszéria, sok sík lemezfelülettel. Utóbbiakba oldalt a típus-, hátul a márkanevet préselték a robotok, itt-ott a régi logóba (////) is belefuthatunk, miközben a pixeles lámpatest és alsó légbeömlő manapság divatos neo-retró stíluselem. Végre új dizájnirányzat a Fiatnál a sok 500-as leszármazott után!

Szerbiában, az egykori Zastava-fellegvárban gyártják a Grande Pandát
(Fotó: Fiat)

Kategóriát vált az óriás-Panda

Gyanús lehet ugyanakkor, hogy mit keres a Grande jelző a típusnévben, amire a mérőszalag adja meg a magyarázatot: az új Panda hajszál híján négy méter hosszú, vagyis miniautó helyett már kiskategóriásnak tekintendő. Ennek a piaci igények mellett prózai oka van, hiszen a Stellantis konszern aktuális platformjára épül, akárcsak testvére, a Citroën C3. Mindez a három férőhelyes hátsó üléspadon is élhető helykínálatot, illetve egész tágas, hajtástól függően alaphelyzetben 361-412 literes csomagtartót hoz a konyhára, na meg a rokonságból ismert kezelőszerveket. 

Látványosak a jobban felszerelt változatok üléskárpitjai
(Fotó: Fiat)

Alapáron jár a vezető előtti 10 colos műszergyeség, extraként vagy magas felszereltségnél pedig egyszerű felépítésű, de vezeték nélküli telefontükrözésre képes multimédia érintőképernyő is jár – az alapmodellben be kell érni helyette egy fekete felületen trónoló telefontartóval. 

Bájos részlet a kijelző körüli ovális kör, amely a híres torinói Lingotto tesztpályát szimbolizálja,

és akár bambusz betétek, vidám színű (részben újrahasznosított) kárpitok és díszcsíkok fokozhatják a hangulatot, míg a praktikumot 13 liternyi tárolóhely és sok fizikai gomb, közük önálló klímapanel szolgálja. 

Egyedi a műszerfal, a „tesztpálya” jobb alsó részén ős-Panda makettel
(Fotó: Fiat)

Mennyire legyen villamosítva?

Elődjeivel ellentétben és napjaink szabályozásaihoz igazodva nincs szívómotoros, kézi váltós Grande Panda, de legalább választhat hajtásmódok közül a vásárló. Az alapmodellt a régről ismert, szerencsére már láncos vezérlésű 1,2-es, turbós, háromhengeres hajtja, méghozzá 48 voltos lágy hibrid rendszerrel támogatva. E 110 lóerős modell Stellantis-rokonaihoz hasonlóan városi csordogálásnál sokszor menet közben is leállítja a benzinest, és akciósan már 7,99 millió forinttól elérhető Pop alapkivitelben halogén fényszórókkal és jópofa, festett acélfelnikkel. 

Már LFP akkumulátort kap az elektromos kivitel, 44 kWh kapacitással
(Fotó: Fiat)

Egy szinttel magasabbról, Red kivitelben indul a másik hajtásváltozat, a 113 lóerős elektromos verzió forgalmazása, amelynek árcéduláján 9,99 milliós összeg szerepel. 

Szerény, 132 km/h-s végsebessége is jelzi, hogy főleg városba vagy kisebb távokra szánták,

ahol viszont jól helytáll a 320 kilométeres kombinált hatótávval. Egyedi extrája a hűtőmaszk mögül előhúzható spirálszerű kábel, amit 7 kW-os váltakozó áramú töltésnél lehet használni (egyenáramú oszlop vezetékén legfeljebb 100 kW-ot lehet felvenni), és viccesen értelmezi újra a Pandák háztartásigép-báját. 

Felárért van 11 kW-os fedélzeti töltő is, de nem ezzel a praktikus spirálzsinórral
(Fotó: Autó-Motor)


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.