Az idei első negyedév nem a legjobb időszakként vonul be a Tesla történetébe, hiszen az európai piacon 45 százalékkal csökkentek az amerikai márka eladásai 2024 első három hónapjához viszonyítva, részben az Elon Musk-ellenes állásfoglalások miatt. Azonban már senki sem veheti el a márkától, amit a teljes 2023-as és 2024-es esztendőben elért: tavaly és tavalyelőtt a világ legnépszerűbb új autója volt a Model Y, megelőzve olyan slágertípusokat, mint a Toyota Corolla és RAV4. Bámulatos, hogy egy alig több mint két évtizede alapított cég a nagy márkák bajszát húzogatja és a globális autópiac megkerülhetetlen szereplőjévé vált. Vajon a modellváltás után is folytatódik a Model Y sikerszériája?

Fotó: Stefler Balázs
1. Fénycsíkok minden mennyiségben
Miközben a Model Y előző kiadása a magas építést leszámítva nagyon is hasonlított a Model 3-asra, az új kivitel esetében már szó sincs erről. A Cybertruckon megismert fénycsíkok határozzák meg a dizájnt, amitől sokkal modernebbé vált a megjelenés, és nem mellesleg optikailag szélesebbnek tűnik a karosszéria – a hátsó, 1,6 méteres fénycsík az egyik legnagyobb, amit az autóiparban használnak. Ahogy az autó felé közelítünk, minden részletéről árulkodik, hogy ez egy technokrata gép. Kamerák az első sárvédőkön és a B-oszlopokon – utóbbiak szerepe azonban nemcsak a környezet figyelése, hanem ide kell tartani a fizikai kulcsot, ha éppen nincs nálunk a telefonunk, mert alapesetben az autóhoz párosított alkalmazással nyílik és indul a jármű.
Bár nagyon letisztult, semleges formáról van szó, azért a részletek árulkodnak róla, hogy minden apróságnak van valami szerepe.
A szokatlan formájú felnik és a fényszórók alá vágott függőleges nyílások, valamint a karosszériába simuló kilincsek is az aerodinamikai hatékonyságot szolgálják. Az eredmény 0,22-es cW-érték, ami nem csak az SUV-k körében kiemelkedő – a vetélytársak közül a jobbak jellemzően a 0,25-0,30-as kategóriában helyezkednek el. Ugyanakkor az is egyértelmű, hogy az autógyártók egyre szokatlanabb és nehezebben megfogható kilincsekkel rukkolnak elő. Ahogy a BMW emelőlapos kilincseit sem kedveljük, úgy a Tesláé sem tartozik a követendő példák közé.