Mindig is hiánycikknek számítottak a kisméretű, platós áruszállítók a KGST-ben, bár igény lett volna rájuk. Magyarországon sokáig eleve csak állami vállalatok, közületek, szövetkezetek juthattak hozzájuk, magánszemélyek legfeljebb használtan, selejtezés után csaphattak le néhány példányra. Pedig jól jött (volna) a nagy rakfelület építkezéshez, gazdálkodáshoz, piacozáshoz és megannyi maszek tevékenységhez – maradt helyette a tetőcsomagtartó, az utánfutó, illetve a tanyákon és földeken a házi építésű csettegő. Vagy az állami tulajdonú kishaszonjármű „kitérős” fuvarja…

Fotó: IFA Mobile DDR
Ha nem is volt előzmények nélküli, a nyolcvanas években vált igazán fontossá a személyautó-alapú, tehát viszonylag kompakt és gyors pickupok kínálata, melyet nálunk a szovjet IZS 2715 különféle (dobozos vagy nyitott) változatai uraltak. Ugyanakkor 1982-ben két további modell is színre lépett: a jól ismert Dacia platóssá és hátsókerék-hajtásúvá alakított kivitele 1304 néven, illetve cikkünk főhőse, a Wartburg Trans. Nem mondanánk, hogy utóbbi fejlesztését elkapkodták volna a kelet-német tervezők, hiszen az eredeti 353-as limuzin már 1966-ban gyártásba került.

Fotó: IFA Mobile DDR
Ahogy a műfaj sajátosságai diktálták, a Trans első – vagyis a B-oszlopig tartó – fele megegyezett a polgári változatokéval, mögötte pedig praktikus raktér következett szögletes sárvédőkkel és lenyitható hátfallal.
Külön szerelőszalagon készültek, az NDK-s igényekhez mérten arcátlanul kis darabszámban
a kétütemű motoros, kormánykapcsolás helyett sétapálcaszerű padlóváltós Trans modellek, melyekből nálunk is jó néhány futott. Manapság már veteránként a nagyjából ötezres gyártási darabszám, illetve a munkából adódó elhasználódás miatt ezek meglehetősen drágák.

Fotó: IFA Mobile DDR
Ám még így is bagatell összeget kóstálnak utódjukhoz, az 1.3 Transokhoz képest, melyek a polgári, vagyis Limousine vagy Tourist (kombi) modellekhez hasonlóan már Volkswagen-licensz négyütemű motort, új frontot és műszerfalat, illetve szélesített futóművet kaptak. Ha nagy ritkán feltűnik itthon egy-egy eladó példány, elhasználtan-rozsdásan is simán kerülhet másfélmillió forintba, jókat ugyanakkor már nemigen lehet találni. Olyanokra a német Mobile.de keresőjében kell szűrni, találtunk is ott egy felújítottat 17 ezer, egy hibátlan eredeti állapotút pedig 25 ezer euróért.