A közelgő világvégétől a tetvek elűzéséig

A világvége-hangulat is táplálhatta, hogy végül lett egy „halottak napjánk”, de egy bencés apát kezdeményezése után megnyugodtak a kedélyek. „Alig” néhány száz évvel később Róma is rápecsételt.

2011. 11. 02. 4:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha elsején azt mondtuk, a Mindenszentek pogány talajú ünnep, a halottak napjáról ezt – „hála Istennek” – nem kell elmondanunk, mert bár a Római Birodalomban ismert volt a februári, feralia nevű halotthét, és nyilvánvalóan elhunyt szeretteinkről emlékezni a teremtéssel körülbelül egyidős dolog, a kultúrtörténelem keresztény ünnepként tartja nyilván a november másodikára helyezett emléknapot.

Ránk várnak a purgatóriumban

Ha tehát nem pogány szokásból, akkor mégis hogyan virágzott ki a halottak napja? Egy elmélet szerint a keletkezés egyértelműen összefügg az első ezredforduló világvégeváró hangulatával. Ez egybe is vághat a bizonyos történésekkel; egy bizonyos Odiló clunyi bencés apát 998-ban kezdeményezte, hogy a szerzetesek november 2-án ünnepeljenek halottak napját, egy nappal az után, hogy a mennybe már felkerült holtakról – Mindenszentekről – megemlékeznek. A szélesebb elterjedéstől a római egyház elfogadásáig bele kellett telnie néhány száz évnek (XIV. század). Hogy mivel okolták egy ilyen nap szükségességét? A katolikus gondolkodás szerint a „bocsánatos bűnökkel” elhunytak lelke a tisztítótűzben (purgatórium) várakozik, s az élők közbenjáró imádságára van ahhoz szükség, hogy onnan a mennyországba kerüljön.

A hazai néphagyományban még tájegységenként is rendkívül gazdag a halottakra való emlékezés szokáskincstára, és különféle neveket is kapott a nap (például: „lölkök napja”). Az egyik legjellegzetesebb tevékenység a halottak napi gyászkoporsó (katafalk) állítása volt a templomban, ami kiegészült a lakomákhoz szükséges ételek odahordásával; kenyeret, kalácsot (Szeged táján „kúdúskalács”, „Mindönszentök kalácsa” és „tuborék”), szalonnát, bort, zsírt, kölest vittek oda, s a szertartás után a templomi elöljárók nehéz sorsú családoknak, koldusoknak osztották szét azokat, illetve maguk is ettek belőle. A déli – szláv – területeken élő katolikusok egyenesen a sírokra vitték a sok finomságot, Zalában rétest tettek az ablakba „a hazajáró lelkeknek”, a hercegszántói sokác legények pedig sós, vizes pogácsát kértek a háziaktól, s a templomba vitel után borral fogyasztották el. Az étel és a koldulók kettőse azért jelenhetett meg ennyire hangsúlyosan halottak napján, mert valamiképp a koldusban látták megjelenni az emberek elhunyt szeretteiket, s az alamizsnálkodásnak mindenkori bevett szokása volt az ételosztás.

A Megváltótól a tetvek elűzéséig

A halottak sírjaival való foglalatoskodás, a díszítés érdekes módon csak a XIX. században vált elterjedtté, német hatásra (a hazai reformátusok sokáig egyszerű „pápista szokásként” tekintettek rá, ezért elutasították). A harangkongatás, a szegedi „halottak hete” vagy a (föld)munka tilalma viszont régebbi hagyomány – féltek a „hóttetömtől”, vagyis a hazajáró lelkektől – csakúgy mint a diófakoporsó faragása –, ez utóbbinak több összefüggése van, hiszen a dió a Megváltó középkori szimbóluma, Mikefán viszont ebből már mindössze annyi maradt meg, hogy dióleveleket gyűjtve próbálták elűzni a családtagok tetveit. Említést érdemel még az a Zentáról terjedt „játék”, hogy az élő családtagoknak is gyújtottak gyertyát; akié hamarabb leég, az lesz a következő, aki elhalálozik.

Manapság a templomokban a halottak napjára külön imádságot mondanak, a Jézus öt sebére emlékeztető, öt „tizedből” álló Halottak olvasóját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.