Fejlesztik a jelnyelvi tolmácsszolgálatokat

Több mint félmilliárd forintot fordít a kormány a jelnyelvi tolmácsszolgálatok fejlesztésére.

TK
2012. 07. 01. 11:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szőke László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) fogyatékosságügyi főosztályvezetője vasárnap Budapesten sajtótájékoztatón elmondta: a kormány érdemben kívánja támogatni a fogyatékosok rehabilitációját, képzését, illetve foglalkoztatását. Hangsúlyozta: az idei költségvetésben 40 milliárd forintot különítettek el erre a célra, az Új Széchenyi-tervben pedig az ugyancsak erre a célra fordítható összeg meghaladja a 21 milliárd forintot. Fontos az is, hogy a fogyatékos emberek „szükségleteinek megfelelően” részesüljenek támogatásokban, így például a jelnyelvi tolmácsszolgálatok fejlesztésére 540 millió forint fordítható.

Kósa Ádám (Fidesz) európai parlamenti képviselő a jelnyelvi tolmácsszolgálatok fejlesztésével kapcsolatban kifejtette: a hallássérültek közössége több mint öt éve várt olyan tolmácsolási módszerre, amely könnyebbé, gyorsabbá és hatékonyabbá teszi a kommunikációt. A tolmácsszolgálat 2003-ban indult Magyarországon, de eddig csak olyan formában volt elérhető, hogy a jelnyelvi tolmácsnak személyesen jelen kellett lennie a siket vagy nagyothalló ember mellett, a projektnek köszönhetően azonban ez megváltozhat.

A képviselő elmondta: a siket és nagyothalló embereknek egy úgynevezett VRS/VRI tolmácsszolgáltatás épül ki, amelynek segítségével a jelnyelvi tolmács vagy szöveges operátor távoli közreműködésével akadálymentessé válik a kommunikáció. Ennek a tolmácsolási technikának két típusát dolgozzák ki: az egyik például, amikor az ügyfél telefonos hívást kezdeményez és azt akadálymentesítik, azaz a nagyothalló ügyfél telefonon intézheti ügyeit egy tolmács segítségével. A másik lehetőség, amikor a nagyothalló vagy siket és a halló ember személyesen vannak jelen, és az akadálymentesítés a távolban lévő jelnyelvi tolmács vagy szöveges operátor segítségével történik.

A mostani rendszerben a jelnyelvi tolmácsnak sokat kell utaznia, ami a munkaidejének mintegy harminc százalékát teszi ki. Öt éve várnak ennek a rendszernek a kiépülésére, amely az Egyesült Államokban már húsz éve működik. A tolmács könnyebb elérésével a munkaadókkal is beszélni tudnak majd a munkahelyeken, így a siketek és nagyothallók jobb munkavállalók lehetnek – tette hozzá Kósa Ádám.

A jelnyelvi tolmácsszolgálatok fejlesztéséről a sajtótájékoztatón kiosztott tájékoztató szerint a projekt segítségével kialakulhatnak az országos jelnyelvi video-tolmácsszolgáltatás rendszerének műszaki, informatikai és logisztikai feltételei, és a hallássérült emberek az ország minden pontján azonos színvonalú kommunikációs szolgáltatásokhoz jutnak. Mindemellett költséghatékonyabban lehet majd a tolmácsszolgálatot fenntartani, a közszolgáltatások akadálymentes elérésének lehetősége pedig megsokszorozódik, ugyanis az nem lesz helyhez kötött.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.