Szigorítana a Kúria az uniós források terén

A bírói gyakorlat egységesítésével és a szabályozás korrekciójára irányuló javaslatokkal igyekszik elősegíteni a közpénzek szigorúbb felhasználását a Kúria.

NT
2012. 09. 29. 8:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kalas Tibor, a legfelső bírói fórum közigazgatási-munkaügyi kollégiumának vezetője, Kiss Gábor polgári ügyszakos kúriai bíróval közösen tartott rendezvényen arról számolt be: a közpénzügyek közül elsősorban az uniós támogatások odaítélésének, felhasználásának és ellenőrzésének kérdései eredményeztek nehezen kezelhető jogi helyzeteket az utóbbi években. A területet szabályozó – néhol pontatlan, ellentmondó – joganyag ugyanis egyaránt tartalmaz közigazgatási és polgári jogi elemeket. Így vitás kérdéssé vált már az is, hogy egyáltalán melyik bíróság hatáskörébe tartozik a támogatáshoz tartozó teljesítéssel vagy akár a pályázó szerint neki járó, de oda nem ítélt támogatás igénylésével kapcsolatos jogvita elbírálása.

Mintegy száz ügyre terjed ki a vizsgálat

Olyan szakmai, hatásköri vita ez, amelynek vaskos közpénzügyi következményei vannak. Korábban előfordulhatott, hogy a közpénz a szabálytalan felhasználónál maradt, a Kúria most igyekszik bezárni ezt a kiskaput – mondta a polgári és közigazgatási bírákból álló munkacsoportot vezető szakember. Hozzátette: a vizsgálat mintegy száz ügyre terjedt ki, melyek között voltak megyei és táblai döntések egyaránt, a pertárgyérték pedig összességében milliárdos nagyságrendű volt.

Kiss Gábor elmondta: a 2004-es csatlakozás óta igényelhető EU-s támogatásokkal kapcsolatos jogviták 2008–2009-ben érték el a bíróságokat. Első fokon jellemzően megyei szinten jártak el, hiszen több tíz, esetenként több száz milliós volt a pertárgyérték. A polgári bíróságok által meghozott elsőfokú ítéletek azonban másodfokon a Fővárosi Ítélőtáblán sajátos fordulatot vettek: az eljáró tanács úgy ítélte meg, hogy nincs hatásköre ezeknek a számos vonatkozásban közigazgatási, közjogi elemeket hordozó pereknek az eldöntésére, ezek inkább a közigazgatási bíróságokra tartoznak, ezért megszüntetett több eljárást.

A szabálytalan elköltés és visszakövetelés

A döntések egyfelől elbizonytalanították a jogosulatlanul elköltött támogatások visszaszerzésére hivatott állami szerveket, másfelől pedig – túl azon a veszteségen, hogy a támogatás nem hasznosult – az is fenyegetett, hogy ha uniós pénz szabálytalan elköltéséről volt szó, azt az EU visszaköveteli – tette hozzá Kiss Gábor kúriai bíró, aki korábban a Fővárosi Bíróság gazdasági kollégiumának vezetője volt.

Kalas Tibor megjegyezte: a táblai döntés, amely közigazgatási bírósági útra terelte az ügyeket, a jelenlegi szabályozás mellett további kérdéseket vetett fel. Hiszen ahol nincs közigazgatási határozat, ott közigazgatási bíróság – amely a jelenlegi magyar jogrendben kizárólag közigazgatási határozatok törvényességi felülvizsgálatával foglalkozik – nem járhat el. A hatályos szabályozásban tehát nem volt közigazgatási jogorvoslati út, és így a közpénzügyi igény nem volt érvényesíthető. A kúriai kollégiumvezető ugyanakkor hangsúlyozta: korántsem arról van szó, hogy a tábla felszínesen ítélte volna meg a kérdést, sokkal inkább arról, hogy a szabályozás pontatlanságai, ellentmondásai jelentősen megnehezítették a döntést.

Nevesített hatóság hiányában felléphet a Kúria

A Kúriának csak akkor volt lehetősége, hogy iránymutatást adjon, amikor a múlt évben – felülvizsgálati kérelem folytán – egy ügy elé került. Ebben a jogvitában a Kúria úgy határozott, hogy a tábla jogerős ítéletével ellentétben mégis elbírálhatók polgári bíróság előtt az ilyen jogviták, ha nincs konkrét nevesített hatóság az ügyben – fejtette ki a szakember.

Hozzátette: ez év első felében munkához kezdett a joggyakorlat-elemző csoport, amely az EU-támogatások ügyéből kiindulva általában a közpénzek, uniós, állami és önkormányzati támogatások felhasználásával kapcsolatos jogviták kérdésében arra a következtetésre jutott, hogy az eddigi perek polgári bíróságok által elbírálhatók. Ám a jövőre nézve a leghelyesebb az lenne, ha a szabályozás viszonylag egyszerű módosításával koherens rendszer jönne létre, amelyben az úgynevezett „hatósági szerződések” kötelezővé tételével az ilyen ügyek és általában a közpénzek felhasználása a közigazgatási bíróságok hatáskörébe kerülne.

Orientáló jellegű kollégiumi vélemény születhet

A munkacsoport összegző véleményét a Kúria két illetékes kollégiuma, a közigazgatási-munkaügyi és a polgári egyaránt megvitatja, és ha támogatják, a kodifikációs javaslatok az Országos Bírósági Hivatalon keresztül a szaktárcához kerülhetnek. Az ítélkezési gyakorlat orientálása érdekében pedig a bíróságokra kötelező jogegységi döntés vagy nem kötelező, de mindenképpen orientáló jellegű kollégiumi vélemény születhet – mondta el Kalas Tibor, a Kúria közigazgatási-munkaügyi kollégiumának vezetője.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.