A közösségi közlekedés tarifájának emeléséről döntött szerdán a Fővárosi Közgyűlés. 2013. január elsejétől egy vonaljegy 350 forintba, a havi teljes árú bérlet 10 500 forintba kerül majd. A közgyűlés által 18 igen és 10 tartózkodás mellett elfogadott előterjesztés rögzíti, hogy az árak differenciáltan emelkednek, több környéki bérlet és jegy ára nem változik. A legnagyobb mértékben, 15 százalékkal a metrószakaszjegy drágul 260-ról 300 forintra.
Több esetben is változatlan marad az ár
Az előterjesztők befogadták a Fidesz–KDNP képviselőcsoportjának módosító indítványát, így a kisgyermekes, tanuló, felsőoktatási tanuló és a nyugdíjas havi- és éves bérletek ára változatlan marad. A tanulók és kismamák számára havibérletek 3850 forintba, a nyugdíjas havi bérletek pedig 3700 forintba kerülnek a jövő év elejétől is.
Németh Zoltán (Fidesz–KDNP) frakcióvezető ezzel kapcsolatban azt mondta az MTI-nek, hogy messzemenőkig igyekeztek figyelembe venni a családok teherviselő képességét. Kiemelte, hogy a „Bajnai–Horváth-paktum”, vagyis az előző ciklusban kötött kormány–főváros közötti megállapodás szerint 2010 és 2012 között 15 százalékkal kellett volna emelni a viteldíjakat, ám a Fidesz–KDNP szakított a gyakorlattal, és két évig nem emelte a jegyek és bérletek árát. Az előző húsz évben ilyen nem történt. Volt olyan év, hogy kétszer is emelkedtek a tarifák, sokszor infláció felett – mutatott rá Németh Zoltán.
Drágul az éves bérlet
A kedvezményes éves bérlet ára 107 ezer forintról 114 600 forintra változik, nem módosul viszont a legtöbb környéki jegy, valamint HÉV-jegy és -bérlet ára. Az előterjesztés szerint kilenc ponton módosulnak a jegyekkel és bérletekkel kapcsolatos szabályok. A havi vagy negyedéves teljes árú bérlethez kapható lesz kiegészítő heti bérlet 2800 forintért, bevezetik a felsőoktatási tanulói bérletet, amely 3850 forintba kerül.
További változás, hogy az egyszelvényes éves Budapest bérleteket tetszőleges kezdő dátummal is meg lehet venni, a kisgyerekes bérletigazolványok érvényessége viszont 12 hónap helyett hat hónap lesz. A teljes árú bérletek januártól a bérletigazolvány helyett személyi igazolvánnyal vagy jogosítvánnyal is érvényesek lesznek, ezek azonosító számát kell majd a szelvényre ráírni.
Két napunk lesz rá, hogy bemutassuk a bérletet
Korlátozást jelent, hogy az eseti jegyek (vonaljegy, gyűjtőjegy, metrószakaszjegy, átszállójegy) a tarifa- vagy évváltást követő egy évig használhatók fel januártól, így egy 2012-es jegyet 2013. december 31-éig lehet felhasználni. Eltörlik a helyszíni pótdíj utólagos rendezésének lehetőségét, így januártól nem lesz arra lehetőség, hogy két napon belül rendezzék a tartozást 50 százalékos engedménnyel, a bérletbemutatás lehetőségét pedig 8 naptári napról két munkanapra csökkentették, a díjmentes utazásra jogosult személyek viszont az eddigi évi 2 alkalom helyett bármennyiszer bemutathatják az utazásra jogosító dokumentumokat.
A Bajnai–Demszky–Horváth-megállapodás 15 százalékos drágulást hozott volna
Az előterjesztés jelezte, hogy ha érvényben maradt volna az inflációkövető emelést tartalmazó „Bajnai–Demszky–Horváth” megállapodás, akkor most 15 százalékkal lennének magasabbak a jegy- és bérletárak, egy jegy 370 forintba, a havi, teljes árú bérlet 11 300 forintba kerülne. A képviselők a szavazás előtt több mint egy órán keresztül vitatkoztak az előterjesztésről, ezek során a pártok a délelőtti sajtótájékoztatóikon elhangzott érveiket ismételték meg.
A BKK-tarifák 7,9 százalékos emelésével, valamint a főváros és a kormány forrásainak felhasználásával 2013-ban is finanszírozható marad a budapesti közösségi közlekedés – mondta György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes szerdán. A Fővárosi Közgyűlés szünetében György István újságíróknak azt mondta, jövőre a BKV 140 milliárd forintból fog működni, ebből a jegyárbevételek 52 milliárdot tehetnek ki. Az emeléssel 1 milliárd forintos pluszbevételre számítanak, s bár ez „csepp a tengerben”, tarthatatlan lenne, ha nem emelnék a jegyek és a bérletek árát.
Húszmillió forintot kap a BKV Előre SC
Húszmillió forint egyszeri, vissza nem térítendő támogatást szavazott meg a Fővárosi Közgyűlés a BKV Előre SC-nek. Az egyesület fő támogatója, a BKV idén a nehéz anyagi körülményei miatt 60 százalékkal csökkentette az éves támogatását. Az sportklub létszámleépítéssel és bevételnöveléssel próbálta pótolni a kiesett összeget, a hiány azonban az indítvány szerint a mindennapi működtetést, és az utánpótláskorú fiatalok edzését, versenyeztetését veszélyezteti. A BKV Előre 20 millió forint támogatást kért az utánpótlás-nevelési tevékenység finanszírozására, amelyet a képviselők 23 igen, 1 nem szavazattal, 6 tartózkodás mellett megszavaztak az általános tartalék terhére.
Jóváhagyták a Siemens-szerződés módosítását
Jóváhagyta a Fővárosi Közgyűlés a megállapodást a Siemensszel, amely a négyes metró szerelvényeinek késedelméből fakadó kár- és kötbérigényre vonatkozik. A főpolgármester szeptember végén jelentette be, hogy előzetesen megállapodott a társasággal, amelynek 70 millió eurós követelését sikerült 30 millió euróra lealkudni, emellett megállapodtak az ütemezésben, és rögzítették a szállítási véghatáridőt.
Tarlós István akkori nyilatkozatában megjegyezte: a főváros csak egyezkedni, „kárt menteni” tudott, mert egy hatályos szerződésről van szó, amely alapján a Siemensnek tulajdonképpen jár ez a pénz. A főpolgármester akkor írja alá a vonatkozó megállapodást, ha azt az illetékes kormányszervek is jóváhagyják és aláírják.
Az előzetes elképzelések ellenére napirendre vette a fővárosi közösségi közlekedés jövő évi viteldíjairól szóló javaslatot a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén. Csomós Miklós oktatási és kulturális főpolgármester-helyettes ugyanakkor indoklás nélkül visszavonta a Vidám Park bezárásáról szóló javaslatát.
A Fővárosi Közgyűlés szerdán módosította a köztemetőkről és a temetkezés rendjéről szóló rendeletet. Eszerint a díszsírhelyek a továbbiakban mentesek lesznek a megváltási és újraváltási díj megfizetésének kötelezettsége alól. A Nemzeti Sírkert részeként számon tartott sírhelyeket, valamint a hősi temetőket, hősi temetési helyeket és a díszsírhelyeket pedig a köztemető fennállásáig fenn kell tartani, azokat megszüntetni, újraértékesíteni nem lehet.