Egymilliárd pluszt hozhat a budapesti jegyáremelés

A BKK-tarifák 7,9 százalékos emelése segít abban, hogy finanszírozható maradjon a közösségi közlekedés – mondta György István. Horváth Csaba lufikkal "performanszolt".

WL
2012. 10. 31. 12:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fővárosi Közgyűlés szünetében György István újságíróknak azt mondta, jövőre a BKV 140 milliárd forintból fog működni, ebből a jegyárbevételek 52 milliárdot tehetnek ki. Az emeléssel 1 milliárd forintos pluszbevételre számítanak, s bár ez „csepp a tengerben”, tarthatatlan lenne, ha nem emelnék a jegyek és a bérletek árát. Hozzátette, hogy a teherviselő-képesség határán van ez az emelés, de ennél kisebb mértékű drágítás nem hozna annyi pluszbevételt, amiért megéri a döntést meghozni, és utasvesztéssel is járna, bár ezzel a hatással most is számolnak.

Kérdésre válaszolva jelezte: 2011-ben és 2012-ben is voltak a kormánynak olyan nyilatkozatai, amelyek arra utaltak, hogy a fővárosnak emelnie kellene a tarifákat, de akkor számításokkal alátámasztották, hogy miért nem teszik ezt meg.

Az előterjesztésről a szünet után, várhatóan 14 óra után dönt a közgyűlés. A javaslat szerint átlagosan 7,9 százalékkal emelnék a BKK-tarifákat, egy vonaljegy 350 forintba, egy havi teljes árú bérlet 10 500 forintba kerül majd. Több környéki bérlet és jegy ára nem változna. A legnagyobb mértékben, 14,3 százalékkal a felsőoktatásban tanulók számára emelkedne a havi és az éves bérlet ára – nekik ugyanis új bérletfajtát hoznak létre.

Ellenzéki ellenvélemények

A Jobbik szerint mindenki gyalogolni fog Budapesten, ha a Fővárosi Közgyűlés megszavazza a BKK-tarifák 7,9 százalékos emelését. Losonczy Pál frakcióvezető a közgyűlés ülése előtt tartott szerdai sajtótájékoztatóján azt mondta, megdöbbentő, hogy emelni akarják a keresetekhez képest most is magas jegyárakat. Egy kétgyerekes család az átlagkereset 10 százalékát költi az emelés után bérletekre – vélekedett. A Jobbik azt javasolja, hogy öt százalékra csökkentsék a jegyek és bérletek árát tartalmazó 27 százalékos áfát, valamint a buszágazatnak ne kelljen jövedéki adót fizetnie. Így akár csökkenteni is lehetne a jegyárakat – hangsúlyozta.

Az LMP elfogadhatatlannak és szakmailag megalapozatlannak tartja a BKV tarifáinak emelését, az ellenzéki párt szerint reálértéken inkább csökkenteni kellene a jegyek árát. Hanzély Ákos, az LMP fővárosi frakciójának tagja a közgyűlés szerdai ülése előtt tartott sajtótájékoztatóján azt mondta, a tervezett 7,9 százalékos emeléstől 1 milliárdos pluszbevételt várnak, de ennek csak a 35 százaléka folyhat be. A jegyárak csökkentésével viszont szerinte versenyképesebb lehetne a közösségi közlekedés, a főváros és a kormány pedig megoldhatná a költségvetési problémákat.

Horváth Csaba és az MSZP-s lufik

Az MSZP szerint Tarlós István főpolgármester, Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója és a fővárosi Fidesz-frakció hazugságon alapuló kommunikációja, politikája megbukott. Horváth Csaba frakcióvezető erről a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülése előtt tartott sajtótájékoztatóján beszélt a BKK-tarifák 7,9 százalékos tervezett emelésével kapcsolatban. A szocialista politikus felidézte, múlt héten még a főpolgármester és Vitézy Dávid is azt nyilatkozta, hogy mostanában nem lesz tarifaemelés, a BKK pedig korábban egy olyan program kidolgozását ígérte, amelynek segítségével nem lesz szükség a jegyek és bérletek árának emelésére. Az ellenzéki képviselő több BKK-s lufit a kezében tartva azt mondta, ezek a remények a lufikkal együtt elszálltak, majd ezt illusztrálva elengedte a léggömböket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.