Schmidt Mária elmondta: 1950 szeptemberében a szalézi rend működését felfüggesztették, így tagjai szétszéledtek, sorsuk, életük alakulását azonban az államvédelem lankadatlan figyelme kísérte a továbbiakban is. A főigazgató utalt arra, hogy Sándor István bár előzetesen értesült várható letartóztatásáról, mégis úgy döntött: vállalja sorsát. Halálra ítélték, és 1953. június 8-án kivégezték.
A történész úgy vélekedett: a szalézi szerzetes tragikus sorsának megértése az életet igenlők számára talán bonyolult, „vállalásának átérzése a maga felfoghatatlanságában ugyanakkor tiszteletet és elismerést vált ki, bátorságát, bajtársiasságát csak csodálni lehet. Talán még irigyelni is.”
Hangsúlyozta: tenni kell azért, hogy ne maradjon többé rejtve Sándor István halála és annak üzenete, mert sorsa „mára olyan áldássá vált számunkra, amelyre építkezhetünk, mártíromságára támaszkodhatunk”. Kitért arra: a vallásos embert egy teljes világ választotta el az istentagadó kommunizmustól, „és mert a kommunizmus saját világnézetét kötelező érvényűnek tekintette, mindazok, akik ezt visszautasították, veszélyes, elpusztítandó ellenségeknek számítottak”.
Schmidt Mária felidézte, hogy az 1945-ös földreformmal az egyházak anyagi függetlensége megszűnt, a politikailag aktív, illetve a rendszer számára kínos tevékenységet végző papok ellen pedig koncepciós pereket indítottak. 1946-ban halálra ítélték Kiss Szaléz ferences szerzetest, 1948. december 26-án pedig letartóztatták Mindszenty József bíborost, esztergomi érseket, és a következő év elején életfogytiglani börtönbüntetésre ítélték.
Ábrahám Béla, a szalézi rend magyarországi tartományfőnöke az emlékülésen kiemelte: „a legnagyobb reménnyel beszélhetünk Sándor István boldoggá avatásáról”, az ehhez szükséges iratok már a pápa asztalán vannak. Megjegyezte, nem csak egyházi ügy Sándor István, „az egyszerű, de lelkileg gazdag fiatalember” boldoggá avatása. Emlékeztetett arra, a fiatal szerzetest 60 éve végezték ki, jövőre lenne százéves.
Rámutatott, Sándor István olyan szalézi szerzetes volt, akit a legkisebb gyermek sorsa is érdekelt, tőle megtanulható, „hogyan lehet egy életre szólóan segíteni valakin”, az egyszerűsége pedig azt üzeni a mai fiataloknak, hogy nincs elveszett élet.