Gyakorlatilag pisszenés sem hallatszik az önkényuralmi jelképek szabályozásának ügyében azóta, hogy az Alkotmánybíróság (Ab) februárban eltörölte a szimbólumok viselését tiltó paragrafust. Az Ab a teljes – nemzetiszocialista, illetve a kommunista diktatúrákkal kapcsolatos jelképek használatát tilalmazó – tényállás alkotmányossági vizsgálatát elvégezte, és úgy találta, hogy a büntetőjogi szabályozás túl tág, nem kellően körülhatárolt, emiatt sérti a jogbiztonság követelményét, és aránytalanul korlátozza a véleménynyilvánítás szabadságát.
A fenti határozatnak egy évekkel ezelőtt kirobbant ügy ágyazott meg. Vajnai Attila, a Munkáspárt akkori alelnöke 2008-ban azért indított pert Magyarország ellen az Emberi Jogok Európai Bíróságán, mert miután jókora ötágú vörös csillaggal a mellén szónokolt egy rendezvényen, első és másodfokon is elmarasztalták. Vajnai a strasbourgi bírósághoz fordult, ahol úgy vélekedtek, hogy a Btk. 269/b szakasza – amely az önkényuralmi jelképek használatát szabályozza – ellentétes az Emberi Jogok Európai Bíróságának joggyakorlatával, ezért a politikus ügyében meghozott ítéletek jogellenesek voltak. Vajnai és jogi képviselője 2008-ban utólagos normakontrollt kért az ügyben, míg tavaly alkotmányjogi panasszal fordult az Ab-hez.
2011-ben a Munkáspárt tiszteletbeli elnöke, Fratanolo János ügyében a Vajnaiéhoz igazodó ítélet született Strasbourgban. A határozat szerint bár a jelkép nyilvános használata rossz érzeteket kelthet a kommunizmus múltbeli áldozataiban és hozzátartozóikban, viselője nem hordozza általa a diktatúra visszaállításának igényét. Adja magát a kérdés: ha a tiltott jelképek közé számított horogkereszt elforgatásával, átszabásával bárki új jelentéstartalmat helyez a szimbólum mögé, vajon ugyanígy pert nyerne-e Strasbourgban? Ez a veszély ugyan nemigen fenyeget, de ha mégis, akkor bizony komoly aggály merülhet fel az ottani döntéshozók hozzáértését illetően.
A februári Ab-döntés óta vegyes nyilatkozatok láttak napvilágot az ügyben: volt olyan politikus aki, Btk.-módosítást látott indokoltnak, de akadt, aki alkotmánymódosítással oldotta volna fel a kényes helyzetet. Hiába telt el azonban közel egy hónap, egyetlen hír sem érkezett arról, mikor kezd el tárgyalni róla a Fidesz-frakció, vagy mikor kerülhet új törvényjavaslat a Ház elé. Pedig az új jogszabály megalkotásának határidejéül szabott április 30-a egyre közelebb van.