A közigazgatási és igazságügyi miniszter hozzátette: most, amikor Magyarország megújulásának küszöbén állunk, ismét a pedagógusokra kell figyelnünk, és nemcsak pedagógusnapon, hanem a pedagógusok megbecsülésével, az életpályamodellel, a közoktatás és a felsőoktatás fejlesztésével, azoknak a stratégiai céloknak a megvalósításával, amelyek elérésével Magyarország Közép-Európa egyik legversenyképesebb gazdasága és társadalma lesz.
A miniszter kifejtette: a pedagógus szíve, lelke, motorja a közösségnek, ő az, aki látja a jövő közösségét, ezáltal azt, hogy milyen lesz a közösség és az ország jövője; a pedagógus ugyanis mintát lát az elkövetkező nemzedékből, akik 10-20-30 év múlva döntéseikkel irányítják az országot. A pedagógusok ezért a jövő ismerői és őrizői – szögezte le Navracsics Tibor.
Hozzáfűzte: különösen fontos szerep ez akkor, amikor a családok, a kis közösségek válságban vannak, hiszen a pedagógusnak a tanítás mellett más feladatoknak is meg kell felelnie, sokszor pótolnia kell akár a szülőt is, és megfelelő pályára kell állítania növendékét. Nagy felelősség ez: meglátni, felismerni valakiben a tehetséget, és a megfelelő irányba terelni – ismerte el.
Megjegyezte: a pedagógusok megfelelnek ennek az elvárásnak, hiszen amikor a magyar nemzetnek talpra kellett állnia – mint például Trianon után –, a pedagógusok ott voltak, és számítani lehetett rájuk.
Horváth Zsolt fideszes országgyűlési képviselő, a Pannon Térség Fejlődéséért Közhasznú Alapítvány kuratóriumi elnöke az ünnepségen elmondta: 2007-ben alapították a díjat, amelyet a védnöki testület döntése után minden évben három pedagógus vehet át.
Idén Imri Zoltán úrkúti, Mátrai Balázsné ösküi, Szöllősi Attiláné bakonynánai pedagógus vehette át a Pedagógusok a kistelepülésekért-díjat.