Klinghammer hozzányúlna a ponthatárokhoz

A felsőoktatási államtitkár az ösztöndíjak kifizetéséről, a terület finanszírozásáról és a felsőoktatás átalakítására irányuló tervekről beszélt.

PR
2013. 06. 30. 7:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A felsőoktatási államtitkár a terület finanszírozásáról azt mondta: a felsőoktatás közvetlen állami támogatása idén 123 milliárd forint. Ezen túl 58 milliárd forint a korábban jelentkező problémák rendezését célozza, a PPP-program kiváltására pedig 27 milliárd forint jut, és további forrásokat biztosítanak adósságrendezésre is. A két tételt összeadva összesen 181 milliárd forintot tesz ki. Klinghammer István szerint ezzel szinten tartották a korábbi keretösszeget.

A felsőoktatási államtitkár elfogadja, hogy ebből az 58 milliárd forintból pont azok a felsőoktatást pillérként tartó egyetemek nem részesülnek, mint a Debreceni Egyetem, a Szegedi Tudományegyetem, a Pécsi Tudományegyetem, az ELTE vagy a Semmelweis Egyetem. De ez azt is jelenti, hogy ezek az intézmények megfelelően gazdálkodnak. Hozzátette: meglepte a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem rektorának nyilatkozata, amelyben hosszasan részletezte az intézmény forráshiányát, valamint nehéz gazdasági helyzetét. Az államtitkár szerint azonban az éremnek van egy másik oldala is. A műszaki egyetem bevételei példamutatóak, több mint 8 milliárd forint van államkötvényben, és az államkincstári számlán 1,5 milliárd forintot halmoztak fel. Az oktatók bérezése pedig a felsőoktatás élvonalában van. A Műegyetem példamutató szakmai színvonala miatt az intézmény nem is érdemli meg, hogy negatív hírek miatt kerüljön be a lapokba – fogalmazott.

A sok pénznél persze mindig jó a több – mondta Klinghammer István, aki szerint ugyanakkor reálisan kell látni a helyzetet, vagyis azt, hogy az államnak mennyi forrás áll a rendelkezésére. Kérdésként merül fel az is, hogy jól gazdálkodnak-e a rendelkezésre álló forrásokkal a felsőoktatási intézmények. Az ugyanis nagyon egyenetlen – állapította meg, hozzátéve: ezért kéri a rektorokat, vezessék be a kancellári rendszert. Aki a szakmában kiváló tudós, nem biztos, hogy jól tud gazdálkodni – jegyezte meg, és több nemzetközi példát is hozott erre. „A nehéz gazdasági helyzetre történő folyamatos hivatkozást elfogadom, csak azt szeretném kérni, hogy az arányok változzanak. Mostantól inkább koncentráljunk a munkára, a minőség javítására” – fogalmazott.

Arra biztatja a rektorokat, a hallgatói önkormányzatot és a Felsőoktatási Kerekasztal tagjait, hogy szeptember közepére készüljön el az anyag a profiltisztításról és a finanszírozási irányelvekről. Tehát azokat a szakokat, ahol nincs megfelelő számú jelentkező, érdemes lenne kivezetni az intézmény képzési kínálatából – fejtette ki. Klinghammer István továbbra is alacsonynak tartja a 240 pontos felvételi ponthatárt. Szerinte jövőre mindenképpen emelni kell, méghozzá szakonkénti bontásban. Most attól tart, hogy a hallgatói igények bizonyos képzésekre összpontosulnak majd. Hozzátette, emelni kellene az érettségi elégséges szintjét is, a jelenlegi 20 százalékról legalább 40 százalékra. A felsőoktatási államtitkár a felsőoktatás átalakításának stratégiai irányaival kapcsolatban elmondta: az a cél, hogy 2014 és 2020 között a tudományegyetemek vagy karaik közül minél több kerüljön be a Top 200-ba. Erre 10-12 „pilléregyetemnek” lehet esélye, a cél érdekében a brüsszeli támogatás egy része az ő erősítésüket szolgálná.

Kitért arra is, hogy a felsőoktatás átalakítását célzó stratégiai anyag alapján tudományegyetemeket, egyetemeket, szakfőiskolákat és regionális helyi főiskolákat lehetne megkülönböztetni. Az első kettő doktori iskolákat, mesterképzést működtetne kiváló kutatótevékenységgel, míg a szakfőiskola a saját területén magas színvonalú képzést adna. Negyedik kategóriaként vezetné be a regionális helyi főiskolákat, amelyek 30-40 kilométeres körzetben az általános életminőség emelését szolgálnák, és kétéves felsőoktatási szakképzést biztosítanának. Ha a hallgató úgy dönt, innen is továbbléphet főiskolára, akár egyetemre is, ahogy erre számos nemzetközi példa van.

Klinghammer István szerint fontos, hogy minden intézmény megtalálja a helyét és azt, hogy mely területen tud megfelelő képzést és versenyképes diplomát adni a hallgatóknak. Arra a kérdésre, hogy elképzelhetőnek tartja-e, hogy más szakokon is változás lesz a Bologna-rendszerben a tanárképzés után, azt mondta: ő ezt az egyetemekre szeretné bízni. Ha úgy látják biztosítottnak a minőségi képzést, akkor megtehessék, hogy egy adott képzésben osztatlan formában indítsanak szakokat. Az nem helyes, ha egy államtitkár ebbe beleszól – mondta. A felsőoktatási kerekasztal következő ülését július 12-re hívták össze, a nyár is munkával telik. Az ösztöndíjak kifizetéséhez szükséges források meglesznek, és azokat még a nyáron átutalják az érintett intézményeknek – mondta a felsőoktatás aktuális problémáiról a felsőoktatásért felelős államtitkár.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.