Mesterházynak PPP-ben még tetszett a stadionépítés

Az MSZP elnöke csak a korrupció melegágyának számító PPP-konstrukcióban építtetett volna stadionokat.

Veczán Zoltán
2013. 10. 09. 18:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Ez az első alkalom, amikor a kormány megfogalmaz egy olyan átfogó létesítményfejlesztési koncepciót, ami a magyar sportlétesítmény-helyzeten kíván hosszú távon és szisztematikus lépésekkel javítani. ( ) Első az olimpiai központok fejlesztése (...), a második pillér annak a bizonyos stadionrekonstrukciós programnak a befejezése és további stadionkorszerűsítési program elindítása, hiszen Magyarországon jelenleg nincs, és a stadionrekonstrukciós program lezárásával sem lesz UEFA-licences stadion. Elképzeléseink szerint nagyon fontos, hogy 3-4-5 ilyen stadionnal rendelkezzen Magyarország, ezzel ki tudjuk szolgálni a futball számára fontos létesítményeket."

Az idézett szöveg nem Simicskó István sportért és ifjúságért felelős államtitkár parlamenti felszólalása. A fenti mondatok 2004. június 21-én hangzottak el Mesterházy Attila akkori sportállamtitkár szájából. Egy aprónak tűnő, de valóban kardinális különbség volt az akkori és a jelenlegi stadionépítési tervek között, a megvalósítás mikéntje: Mesterházyék a korrupció melegágyaként elhíresült PPP-beruházások keretein belül akarták felhúzni a stadionokat. Egyébként az MSZP szerdán is nekiment a stadionépítési programnak, vélhetően nem olvasták pártelnökük 2004-es nyilatkozatát.

A szocialista kormányok alatt borzasztóan népszerű volt ez a fajta konstrukció, 2002 és 2010 között a szocialisták 3000 milliárd forintos hosszú távú állami szerepvállalással körülbelül 100 PPP-nagyberuházást indítottak.

Ebben a konstrukcióban egyrészt látványosan lehetett új létesítményeket felhúzni, a választási sikerkampányban – emlékszünk, „dübörgő gazdaság" – felavatni, szalagokat átvágni, másrészt gátlástalanul lehetett a beruházásba bevont cégeken keresztül lopni az adófizetők pénzét.

Az ÁSZ már 2009-ben jelezte, hogy a PPP-k keretében veszélyesen elharapózott a korrupció, amelynek legérintettebb területei a nagy volumenű beszerzések; legnagyobbat az autópályákkal kapcsolatos PPP-beruházásokon lehetett szakítani – azóta nemzetközi vizsgálat indult például az M6-os autópálya ügyében is, ahol a gyanú szerint 2006-ban és 2007-ben a részt vevő cégek lepénzelték a beruházási pályázat döntéshozóit.

 

Továbbá az említett 3000 milliárd forint nem feltűnő módon, egyszerre tűnt el a költségvetésből, hanem a szerződések értelmében 15-20 év alatt, hosszú távon lett volna kifizetve. Magyarán a szocialista sikerkampány és mutyik számláját az Orbán-kormányra szerették volna áttolni. Így épült fel többek között 4 autópálya-szakasz, 54 oktatási intézmény, 34 sportlétesítmény és 2 börtön is.

A Fidesz már ellenzékben rámutatott arra – ahogy Kövér László 2006-ban fogalmazott –, hogy a PPP-program „az eladósítás és a lopás kombinált formája”. A párt többször próbálta kivizsgáltatni az ilyen konstrukcióban megkötött szerződéseket, például az új MTV-székház 70 milliárdjának ügyében 2009-ben sikerült feljelentést tennie, a felsőoktatási PPP-beruházások kapcsán viszont a szocialista kormány jogtalan módon megtagadta az adatszolgáltatást.

Orbán Viktor 2010-ben a gazdasági akcióterv keretében bejelentette, hogy a kormány minden ilyen jellegű szerződést felülvizsgáltat, hiszen egyértelmű volt, hogy a PPP-k során az államot tetemes károk érték, és az is világossá vált, hogy húsz évig fizetheti az ország a szocialista kormányok hagyatékát – nem egy projektnél 2010-re már milliárdos hátralékot halmoztak fel az érintett minisztériumok. Az Állami Számvevőszék 2010-es vizsgálata rámutatott, hogy a PPP „leginkább arra jó, hogy magáncégek állami segítséggel jussanak biztos bevételhez”. Ráadásul a projektek közös jellemzője volt, hogy a kockázatokat szinte mindig az állam viselte, a beruházó magáncégek minden esetben bőven a pénzüknél maradhattak.

Több felsőoktatási nagyberuházást már a ciklus első évében leállított a kormány – a kollégiumok építésénél például a sok szabálytalanság mellett a szerződések kétharmadában az sem volt tisztázva, hogy miután az adott cég évtizedekig használta a közintézmények épületeit, és biztos jövedelmet húzott az államtól, egyáltalán átadja-e köztulajdonba a létesítményeket.

 

Az Orbán-kormány 2011-ben és 2012-ben leállíttatta azokat a projekteket, amelyek bizonyítottan károkat okoztak az ország költségvetésének, és durván megsértették a közbeszerzési szabályzatot (magyarul korrupt volt a pályáztatás), a valóban szükséges beruházásoknál uniós vagy kormányzati forrásokkal váltják ki a magántőkét, például a Mesterházy által olyannyira szorgalmazott önkormányzati sportlétesítményeknél.

Azóta bebizonyosodott az is, hogy a szocialista időkkel ellentétben ma már az állam is elő tudja teremteni a megfelelő forrásokat, és nem csak PPP-ben, korrupcióból lehet építeni vagy felújítani a stadionokat.

Mesterházyék sűrűn hangoztatják, hogy mi mindenre költenének stadionépítések helyett, ha kormányra kerülnének, miközben az MSZP elnöke 2004-ben sportállamtitkárként még új stadionok, és egyéb sportlétesítmények építését javasolta. Épült is minden, műjégpályától diákotthonig – különös módon a két kormányzati ciklus vége felé, azaz a kampányidőszakban a legtöbb – az építkezések költségeit pedig a szocialista kormányzat ügyesen szétterítette 10-20 évre, a Magyarországon akkor újdonságnak számító PPP-beruházások keretében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.