Sokan unják már, amit okos emberek romaügyben a rendszerváltozás óta a megoldás vágyott asztalán elhelyeztek. A poros gondolatok közt most fiatal szerzők – interjúalanyaik segítségével – igyekeznek rendet vágni, eddig nem tárgyalt szempontokat felvetve, és ami lehet, hogy most nem kevésbé fontos: újult erővel. Ennek első lépéseként kerül az olvasók kezébe a „Fogom a kezét, és együtt emelkedünk” tanulmány- és interjúkötet.
A könyv megszólalói, illetve a szerzők már a szociológus diploma megszerzése előtt morális elkötelezettséggel és felelősséggel közelítenek, közelítettek a témájukhoz.
Bár sokat tudunk a hátrányos helyzet megannyi megjelenési formájáról, a halmozottan hátrányos helyzetből való kiemelkedés sikeres útjairól keveset, illetve eddig nem vállalkoztak annak összegereblyézésére, ami a sikeres utakban közös volt. A Pázmány-egyetem szociológia szakos fiatal tudósai igen. Ők azok, akik a Párbeszéd Házában „üzemelő” Faludi Ferenc Akadémián a Fiatal Vallás- és Értékszociológusok körében találtak egymásra, és a jezsuiták egyre kedveltebb találkozási pontjában évekig érlelték, elemezték a tudományos és közösségi szempontból már első ránézésre felbecsülhetetlen értékűnek tűnő munkát.
Az új szempont pedig, amit a romákkal kapcsolatban igyekeznek elhinteni a köztudatba, nem más, mint a vallásosságra a közösségigényen keresztüli fogékonyság, a hittel való találkozás jelentősége és következményei, illetve a cigány vallásosság mikéntje.
A könyv az első interjúval azonnal bele is csap a lecsóba. A jezsuita szerzetes Hofher József atya hozta létre a rend roma szakkollégiumát, aminek máig lelki vezetője. Mint mondja, itt nem „polgárjogi harcosokat” képeznek, hanem olyan kettős identitású értelmiségieket, akik hidakat építenek a gátak felett. Hofher atyától származik a kötet címét adó idézet is.
A másik nagyágyú – Landauer Attila – éppen a látható munkanélküliség korszakának hajnala, vagyis a rendszerváltozás óta kutatja a területet, ő a református egyház cigánymissziós referense. Landauer teszi egyértelművé, hogy mi köze van egyáltalán az egyháznak a romaügyhöz; 1567-re datálható a reformátusok kimondott felelősségvállalása a felzárkóztatásért – ennek fényében pedig talán már nem is annyira meglepő, hogy a XVII. századtól vannak cigány értelmiségiek a nagyenyedi kollégiumban. A jelen egyházi szakkollégiumai már szállást, ösztöndíjakat, különórákat, spirituális programokat is biztosítanak. Landauer amondó, van egy olyan ismeretanyag, amit a cigányoknak a cigányságról történelmi távlatokban is tudniuk kell, hogy ne csupán „szenvedéstörténetként” tekintsenek identitásukra, a cigányság múltjára, ezáltal ráadásul gyakorolják az ön- és másokon segítés technikáit.