Ki mer együtt emelkedni a cigányokkal?

Együtt emelkednek a cigányokkal – missziós papok, elszánt szociológusok, de példamutató romák is.

2013. 11. 28. 18:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan unják már, amit okos emberek romaügyben a rendszerváltozás óta a megoldás vágyott asztalán elhelyeztek. A poros gondolatok közt most fiatal szerzők – interjúalanyaik segítségével – igyekeznek rendet vágni, eddig nem tárgyalt szempontokat felvetve, és ami lehet, hogy most nem kevésbé fontos: újult erővel. Ennek első lépéseként kerül az olvasók kezébe a „Fogom a kezét, és együtt emelkedünk” tanulmány- és interjúkötet.

A könyv megszólalói, illetve a szerzők már a szociológus diploma megszerzése előtt morális elkötelezettséggel és felelősséggel közelítenek, közelítettek a témájukhoz.

Bár sokat tudunk a hátrányos helyzet megannyi megjelenési formájáról, a halmozottan hátrányos helyzetből való kiemelkedés sikeres útjairól keveset, illetve eddig nem vállalkoztak annak összegereblyézésére, ami a sikeres utakban közös volt. A Pázmány-egyetem szociológia szakos fiatal tudósai igen. Ők azok, akik a Párbeszéd Házában „üzemelő” Faludi Ferenc Akadémián a Fiatal Vallás- és Értékszociológusok körében találtak egymásra, és a jezsuiták egyre kedveltebb találkozási pontjában évekig érlelték, elemezték a tudományos és közösségi szempontból már első ránézésre felbecsülhetetlen értékűnek tűnő munkát.

Az új szempont pedig, amit a romákkal kapcsolatban igyekeznek elhinteni a köztudatba, nem más, mint a vallásosságra a közösségigényen keresztüli fogékonyság, a hittel való találkozás jelentősége és következményei, illetve a cigány vallásosság mikéntje.

A könyv az első interjúval azonnal bele is csap a lecsóba. A jezsuita szerzetes Hofher József atya hozta létre a rend roma szakkollégiumát, aminek máig lelki vezetője. Mint mondja, itt nem „polgárjogi harcosokat” képeznek, hanem olyan kettős identitású értelmiségieket, akik hidakat építenek a gátak felett. Hofher atyától származik a kötet címét adó idézet is.

A másik nagyágyú – Landauer Attila – éppen a látható munkanélküliség korszakának hajnala, vagyis a rendszerváltozás óta kutatja a területet, ő a református egyház cigánymissziós referense. Landauer teszi egyértelművé, hogy mi köze van egyáltalán az egyháznak a romaügyhöz; 1567-re datálható a reformátusok kimondott felelősségvállalása a felzárkóztatásért – ennek fényében pedig talán már nem is annyira meglepő, hogy a XVII. századtól vannak cigány értelmiségiek a nagyenyedi kollégiumban. A jelen egyházi szakkollégiumai már szállást, ösztöndíjakat, különórákat, spirituális programokat is biztosítanak. Landauer amondó, van egy olyan ismeretanyag, amit a cigányoknak a cigányságról történelmi távlatokban is tudniuk kell, hogy ne csupán „szenvedéstörténetként” tekintsenek identitásukra, a cigányság múltjára, ezáltal ráadásul gyakorolják az ön- és másokon segítés technikáit.

A tavaszi tematikus fotókiállítás legjobb alkotásai:

Interjú a könyv szerkesztőjével

A „Kiemelkedés: honnan, hogyan, hová?” folytató fejezet négy tanulmányból áll. Lukács-Németh Alexandra a számokat és a legalapvetőbb tudnivalókat tisztázza a cigányságról, de arra is választ keres, kit tekinthetünk egyáltalán cigánynak. Lukács Ágnes húsz cigány diplomással készített interjút, és górcső alá veszi a cigány sikerességet feldolgozó szakirodalmat, mert igenis van ilyen! A diplomásoktól tényfeltáró céllal egy igen pikáns dolgot is tudakol: milyen felelősséget éreznek a tanulást még nem a helyén kezelő cigányság iránt, illetve mit üzennek nekik? Az interjúalanyok megrázó őszinteséggel beszélnek a kisebbségi és többségi társadalom együttes felelősségéről. „Az előítéletek elleni egyetlen hatásos eszköz, hogy nem engedjük őket beigazolódni”, hangzik az egyik alany szájából a „cigányos életvitel” kritikája.

Péceli Melinda tanulmánya megy rá a vallásra, vallásos közösségre mint „kiemelő erőre”, először bemutatva a cigány vallásosság ismérveit, majd feltérképezve az egyes felekezetek cigánypasztorációs, illetve missziós tevékenységét. Ezt követően aztán tényleg a mélyre evez, személyesen megfigyelőként részt vett ugyanis egy VIII. kerületi csoport romamissziós tevékenységében, s egy cigány származású református lelkésznő mellé is „beült”. Később elutazott Ózdra egy kisegyház világát áttanulmányozni, illetve az ottani ferencesnők cigánymissziójába elmerülni. Drámai részleteket ír le, melyeket így összegez: „...a hit olyan döntéseket eredményezett ( ) cigány sorsokban, amelyek során normakövető, rendezett életet élő, felelős személyekké váltak azelőtt depressziós, szenvedélybeteg, normaszegő, kisebbrendűségi érzésben szenvedő cigány férfiak és nők. Azokban a közösségekben, ahol a vallási szocializációban a magyar és a cigány tagok nagyjából egy időben részesültek, a cigányság és a magyarság egymásra találását figyelhettük meg.” Tanulság fonákoldalon viszont az is, hogy az elöregedett falvakban így nem alakul ki olyan vallásosság, ahol együtt tud belenevelkedni „valamibe” cigány és magyar.

Harmadik fejezetében a könyv kicsit távolabb lép a vallásosságtól, a felnövekvő cigány fiatalok rétegződését kutatja. Itt már a valóságnak azt a szeletét boncolgatják a szerzők, hogyan kerül kettős présbe az a cigány, aki „akar is valamit az élettől”: miközben Gulyás Attila interjúalanya egy jogi szaklapot olvasgat egy kávézóban, radikális tüntetők rosszalló pillantásaival találkozik, s meg kell birkóznia a múlt közegének őt kitaszító magatartásával is.

Morauszki András azt próbálja számba venni, milyen kompetenciákban szenvednek hiányt a cigány általános iskolások (szövegértés), Lukács-Németh Alexandra második írásában ehhez csatlakozva pedig az Ifjúság 2008 projekt másodelemzését végzi el, amiből olyan dolgok is kiderülnek, hogy a 15 és 29 év közötti romák a többségi társadalomhoz képest mennyivel kevesebb négyzetméteren élnek, vagy mennyivel rosszabb minőségű otthonuk van. Az írásművek fontos felismerése, hogy az egymásra rakódó „hátrányok” átgyűrűznek a kulturális szférába is.

Összességében az olvasó rengeteg keserűséggel, megbántottsággal, rossz emlékkel találkozik, arról pedig már ne is beszéljünk, hogy sokan azért nem nyilatkoztak a szerzőknek, mert nem akartak „kísérleti nyulak” lenni. Mindemellett ott a példaadó remény is: a teljesítményére minden cigány büszke, aki így győzte meg „ellendrukkereit”.

A kiemelkedés természetesen – megbontani nem kívánva a kiemelkedés üdvös formájáról a reménykeltés nem titkolt céljával is építgetett képet – nem egyenértékű a diplomaszerzéssel és a csatlakozással valamiféle középosztályhoz. A könyv interjúi közt akad olyan történet is, ahol egy takarítóként családfenntartó asszony a gyerekeitől semmi mást nem vár el, csak hogy tisztességesen álljanak munkába, ha eljön az idő.

– Meghirdette a reformáció és a tolerancia évét az evangélikus egyház világszerte.

– A cigányság felzárkóztatása elsősorban nem emberi jogi, hanem nemzetstratégiai kérdés – mondta el a Magyar Nemzetnek adott decemberi interjújában Balog Zoltán.

 

– Székely János, a cigánypasztoráció koordinálásával megbízott katolikus püspök felhívta a figyelmet arra, hogy az Apostoli Szentszék azt szorgalmazza: a romák közül lehetőség szerint minél több embert be kell vonni a papi szolgálatba.

A roma gyerekek fele sem jár óvodába, a 700-750 ezer magyarországi cigány egészségügyi helyzete pedig kirívóan rossz, ráadásul köztük 80 százalék a munkanélküliség; ennek ellenére ügyüket nem szabad kizárólag rájuk hagyni, a többségi lakossággal közösen kell megoldani – hangzott el A magyarországi cigányság felzárkóztatásának esélyei címmel tartott parlamenti vitanap kormányzati vitaindítójában.

– A magyar EU-elnökség idején készült el egy határozott romastratégia, s szintén ekkor indult a nemzeti romaintegrációs stratégiák európai keretrendszere is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.