„Valótlanságokat állítanak a fővárosi fejlesztésekről”

A hamis információkat a sajtó jelentős része kritika és a főváros megkeresése nélkül átvette.

MNO
2014. 01. 21. 15:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 4-es metró kapcsán kedden megjelent cikk is hemzseg a valótlanságoktól, amelyre az elkövetkezendő napok eseményei látványosan fognak rácáfolni. Nem árt azonban megjegyezni: a 2010 őszi önkormányzati választások óta az M4-es metró 2014 tavaszi átadási határidejét nem módosítottuk, minden erőnkkel az elrontott szerződések rendbe hozásán, a kivitelezést akadályozó viták főváros számára előnyös lezárásán és a kivitelezés felgyorsításán dolgoztunk. Korábban évente csúszott egy évet a metró átadási céldátuma. A munka eredményeként mára az állomások túlnyomó többsége hatósági engedéllyel rendelkezik az utasforgalom előtti megnyitásra – írja Tarlós István.

Nem mehetünk el szó nélkül a villamosprojektek kapcsán hétfőn megjelent állítások mellett sem. Egyrészt fogalmunk sincs, hogy hogyan jött ki a 300 milliárdos uniós forrásveszteség a Népszabadság újságírójának, mert bár igaz, hogy több mint 100 milliárd forint új uniós forrást nyert el ez a városvezetés a fővárosi közösségi közlekedés fejlesztésére, de éppen ezért összesen 100 milliárd forint támogatás kapcsán – mely a legkevésbé sincs veszélyben – 300 milliárd elvesztéséről fantáziálni csak rendkívüli újságírói képzelőerővel lehetséges.

Nem igaz, hogy a „vártnál sokkal jobban elhúzódó előkészítés, a halogatott pályázati kiírások” vezettek a villamostender késedelméhez. A főváros szakcége, a BKK a 2012. december 19-én ünnepélyesen, a sajtó jelenlétében a Városházán aláírt támogatási szerződés alapján azonnal, már 2013. január elején benyújtotta az uniós minőségbiztosító szerveknek a tenderdokumentációt (korábban nem lehetett volna az akkor érvényes szabályok szerint), és februárban a minőségbiztosítás lefolyása után azonnal elindította a tendert. Az ajánlatok értékelése során a BKK a törvényben előírt határidőket tartotta be, a jogorvoslati eljárás mintegy 3 hónapos időigénye pedig bármely eljárásnál felmerülhet a mai jogszabályi környezetben.

A főváros és a BKK tehát gondosan járt el, az eljárás ennél gyorsabban való lefolytatására a jogszabályok betartásával nem lett volna módunk. Nem árt visszaemlékezni, hogy a Combino villamosok beszerzésekor a tenderfolyamat akkoriban mintegy két évet vett igénybe, tehát nem nevezhető sajnos szokatlannak egy ilyen méretű és összetettségű pályázat esetén ez az időigény. A projekt kapcsán uniós támogatást nem vesztünk el, köszönhetően a kormány 2013 decemberi döntésének, tehát az ezzel kapcsolatos állítások is valótlanok – tette hozzá Tarlós.

Nem igaz, hogy csúszásban lenne az 1-es és 3-as villamosok felújítása. A kivitelezőkkel megkötött szerződések alapján, ütemterv szerint halad a munka, épp ezen a héten kezdődik meg az 1-es vonal Rákóczi hídon való átvezetésének kivitelezése. A projekt kapcsán támogatásvesztési kockázat nem merült fel. Kérdések persze felmerülnek, sajnáljuk, hogy ezeket a Népszabadság fel sem tette. Például: miért nem álltak rendelkezésre kiviteli tervek a városvezetés 2010. őszi hivatalba lépésekor az 1-es és a 3-as villamos felújítására, mi történt 2004 és 2010 között, a projekt állítólagos elkezdése után? Miért nem történt semmi az 1-es villamos Lágymányosi (mai nevén Rákóczi) hídon való átvezetése kapcsán 1995 és 2010 között? Miért nem végezték el az 1-es villamos 1984-ben épült, immár legalább tíz éve rossz állapotú pályáinak felújítását korábban? – olvasható a közleményben.

Végezetül: az sem igaz, hogy a budai fonódó villamoshálózat kiépítése kapcsán támogatásvesztési kockázat állna fenn. A lebonyolításért felelős BKK a kivitelezésre a közbeszerzési eljárást kiírta, a munkák idén megkezdődhetnek, és az ütemtervek szerint 2015 vége előtt még tartalékidőkkel együtt is reális a befejezésük. Itt sem árt visszaemlékezni: a projekt kapcsán a főváros korábbi vezetése nem tudta lezárni a kerületekkel a tárgyalásokat. Ehhez képest mára minden kerület tulajdonosi hozzájárulása rendelkezésre áll, az építési engedélyek jogerősek, a munkák rövidesen megkezdődhetnek.

A Széll Kálmán tér fejlesztése kapcsán pedig néhány tuja téren való elhelyezésén kívül semmilyen előkészület nem történt 2010 előtt. A Fővárosi Önkormányzat és a BKK nulláról kezdte a tér átépítésének előkészítését 2011-ben, ha a terveket korábban előkészítették volna, a kivitelezés már elkezdődhetett volna. A kivitelezés itt is idén kezdődhet – zárta közleményét a főpolgármester.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.