A 4-es metró kapcsán kedden megjelent cikk is hemzseg a valótlanságoktól, amelyre az elkövetkezendő napok eseményei látványosan fognak rácáfolni. Nem árt azonban megjegyezni: a 2010 őszi önkormányzati választások óta az M4-es metró 2014 tavaszi átadási határidejét nem módosítottuk, minden erőnkkel az elrontott szerződések rendbe hozásán, a kivitelezést akadályozó viták főváros számára előnyös lezárásán és a kivitelezés felgyorsításán dolgoztunk. Korábban évente csúszott egy évet a metró átadási céldátuma. A munka eredményeként mára az állomások túlnyomó többsége hatósági engedéllyel rendelkezik az utasforgalom előtti megnyitásra – írja Tarlós István.
Nem mehetünk el szó nélkül a villamosprojektek kapcsán hétfőn megjelent állítások mellett sem. Egyrészt fogalmunk sincs, hogy hogyan jött ki a 300 milliárdos uniós forrásveszteség a Népszabadság újságírójának, mert bár igaz, hogy több mint 100 milliárd forint új uniós forrást nyert el ez a városvezetés a fővárosi közösségi közlekedés fejlesztésére, de éppen ezért összesen 100 milliárd forint támogatás kapcsán – mely a legkevésbé sincs veszélyben – 300 milliárd elvesztéséről fantáziálni csak rendkívüli újságírói képzelőerővel lehetséges.
Nem igaz, hogy a „vártnál sokkal jobban elhúzódó előkészítés, a halogatott pályázati kiírások” vezettek a villamostender késedelméhez. A főváros szakcége, a BKK a 2012. december 19-én ünnepélyesen, a sajtó jelenlétében a Városházán aláírt támogatási szerződés alapján azonnal, már 2013. január elején benyújtotta az uniós minőségbiztosító szerveknek a tenderdokumentációt (korábban nem lehetett volna az akkor érvényes szabályok szerint), és februárban a minőségbiztosítás lefolyása után azonnal elindította a tendert. Az ajánlatok értékelése során a BKK a törvényben előírt határidőket tartotta be, a jogorvoslati eljárás mintegy 3 hónapos időigénye pedig bármely eljárásnál felmerülhet a mai jogszabályi környezetben.
A főváros és a BKK tehát gondosan járt el, az eljárás ennél gyorsabban való lefolytatására a jogszabályok betartásával nem lett volna módunk. Nem árt visszaemlékezni, hogy a Combino villamosok beszerzésekor a tenderfolyamat akkoriban mintegy két évet vett igénybe, tehát nem nevezhető sajnos szokatlannak egy ilyen méretű és összetettségű pályázat esetén ez az időigény. A projekt kapcsán uniós támogatást nem vesztünk el, köszönhetően a kormány 2013 decemberi döntésének, tehát az ezzel kapcsolatos állítások is valótlanok – tette hozzá Tarlós.