„Varga Mihály jól képviseli majd érdekeinket”

Láng Zsolt: A kormánynak, a fővárosnak és a kerületeknek közös a céljuk – rend legyen és fejlődés

2014. 03. 31. 14:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Megkezdődött a volt ipari minisztérium Margit körúti épületének a bontása és a pesthidegkúti Klebelsberg-rezidencia megújítása is. Miért pont a választások évében gyorsítják az állami fejlesztéseket?
– Szimbolikus, hogy ezeket a kerületet érintő, nagy horderejű állami fejlesztéseket tavaly jelentették be, és máris megindultak a munkálatok. Ez a kormány odafigyel a településekre, az évtizedes gondokra, és segít is ezek megoldásában. A gyorsaság azt mutatja, hogy – szemben a szocialista kormányokkal – nemcsak ígéretek vannak, hanem tényleges munka is zajlik. A Széll Kálmán tér felújítására például még ciklusokkal ezelőtt egy miniszter és egy későbbi főpolgármester-helyettes „vállalt garanciát”, a megvalósításhoz – szintén állami támogatással – mégis csak most foghat hozzá a főváros.

– A kerület milyen módon vesz részt ezekben a felújításokban?
– Klebelsberg Kuno egykori kultuszminiszter méltatlan állapotú nyári rezidenciájának helyreállítását mi kezdeményeztük, az egyeztetéseknek aktív résztvevői vagyunk.

– Mi lesz a funkciója?
– Az ingatlant többszörös tulajdonoscsere után sikerült az államnak visszaszereznie. Emlékház lesz, de országos jelentőségű oktatási-kulturális célokat is szolgál majd ez a valaha gyönyörű, ma romos és életveszélyes villaépület. Meg kell őriznünk Klebelsberg szellemiségét, örökségét.

– A hírek szerint megújulhat a városrészben lévő török emlékhely, a Gül Baba türbéje és a környezete is. Mikor?
– A II. kerületben található a muzulmánok legnyugatibb szent helye. Megtisztelő, hogy részt vehetünk a megújításában. Alig egy éve, a magyar és a török miniszterelnök budapesti találkozója után Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes engem mint kerületi polgármestert kért fel arra, hogy készítsünk terveket a türbe és környéke rekonstrukciójára. A feladatot elvégeztük, Orbán Viktor tavaly decemberi ankarai útjára magával vitte a terveket, és török kollégájának is bemutatta. Most februárban elkészült a két állam együttműködési szándéknyilatkozata, és még az idén döntés születhet a felújítás ütemezéséről, finanszírozásáról.

– A volt ipari minisztérium bontásának előkészítése során még a szakembereket is meglepte, hogy több mint kétszázan jelentkeztek a helyére tervezett közpark ötletpályázatára.
– Örvendetes, hogy mennyi tehetséges, és közöttük mennyi fiatal építészünk van. Nagy jelentősége van annak, hogy hosszú évtizedek után végre eltűnik a hűvösvölgyi szélcsatornát keresztben elzáró épület. Egészségesebb lesz a levegő, s Budapest esztétikai megítélésén is javít a beruházás.

– Lezárultak a fővárossal folytatott viták a budai fonódó villamoshálózat kialakításáról?
– Mindent elkövettünk, hogy a fővárosi önkormányzat fejlesztésével ne szenvedjenek hátrányt az itt élők. Javaslataink jelentős többsége, például amelyek a közlekedésbiztonságot szolgálják, bekerültek a tervezetbe. A környező házak nyílászárócseréjét a fővárossal közösen, pályázati úton támogatjuk.

– Az önkormányzatok saját fejlesztéseit mennyiben segíti a február végével lezárult állami adósságkonszolidáció?
– A kormány egyik legfontosabb döntése volt, hogy átvállalta az önkormányzati adósságokat és az előző kabinetek idején kikényszerített hitelek visszafizetését. Ez levegőhöz juttatta a rendszert. A szocialista időszakban egyre több feladatot zúdítottak az önkormányzatok nyakába, de forrást nem adtak hozzá. Sok település működése ellehetetlenült, néhol még a közüzemi számlákat sem tudták kifizetni. Mára ismét mód nyílt tervezni a jövőt, hosszú távú fejlesztésekkel foglalkozni. Azok az önkormányzatok pedig, amelyeknek korábban sikerült elkerülni az eladósodást, most külön infrastruktúrafejlesztési forrásokra pályázhatnak.

– Több mint egy éve, hogy bevezették a feladatfinanszírozást. Ön szerint az új módszer bevált a gyakorlatban?
– A kötelező önkormányzati feladatok ellátására, például az ivóvízellátásra, a szemétszállításra és más közszolgáltatásokra az állam ad annyi pénzt, amennyibe kerülnek. Az önként vállalt többletszolgáltatások fedezetét viszont a településeknek maguknak kell előteremteniük, és ez jó gazdálkodásra serkenti őket.

– Ez is kevésnek bizonyult: tavaly a települések működési keretét végül tízmilliárdokkal kellett a kormánynak kipótolnia.
– Hozzá kellett nyúlnunk ehhez a nagy elosztórendszerhez is, mert már nem működött. Mintegy 1300 milliárdos adósságot halmoztak fel az önkormányzatok, és a felelőtlen kiadásoknak véget kellett vetni. Vannak még megoldandó gondok, csiszolandó szabályozások, de már tiszta a kép. Az újabb hitelfelvételhez pedig azért kell a kormányzati engedély, hogy folyamatos rálátás legyen a szektor anyagi helyzetére.

– Miért hagyták változatlanul a korábban sokszor bírált kétszintű budapesti önkormányzati rendszert?
– Nem olyan rossz ez a rendszer, mint ahogy azt a Demszky-korszak húsz éve alatt működtették. Vannak, akik – talán megfelelő tájékozottság híján vagy gyengébb teljesítményükre okot keresve – a kérdést időről időre minden budapesti üggyel kapcsolatban előhozzák. Pedig a főváros és a kerületek együttműködésének soha sem volt törvényi akadálya. Biztosan lehetne még jobb struktúra is, de a korábbi főpolgármester személyi és politikai okok miatt nem folytatott párbeszédet a nagyvárosnyi lélekszámú kerületek polgármestereivel.

– Mintha most sem lenne olyan nagy az egység.
– Nem mondom, hogy nincs mit javítani, de 2010 után elindult egy folyamat. Viták lehetnek, de a budapestiek többségét nem az érdekli, hogy melyik utca kihez tartozik, kinek meddig terjed a hatásköre, hanem az, hogy a fővárosban minél komfortosabban tudjon élni. A budapesti emberekben erősödik a lokálpatriotizmus, mert kötődnek lakóhelyükhöz, ahol esetenként generációik nőnek fel. Jómagam hiszek a szubszidiaritás elvében, és hiszem, hogy mindent az adott ügyekhez legközelebbi szinten kell megoldani. A kormánynak, a fővárosnak, a kerületeknek közös a céljuk: rend legyen és fejlődés.

– Az új összeférhetetlenségi szabályok miatt a választások előtt önnek is döntenie kellett a parlamenti képviselőség és a polgármesteri tisztség között. Miért az utóbbit választotta?
– Huszonnégy évvel a rendszerváltozás után végre el kell jutnunk oda, hogy elvégzendő feladatokban és ne pozíciókban gondolkozzunk. Már csak azért is, hogy a politikai szereplők visszanyerjék megtépázott hitelüket. A lényeg a hatékony munka, vagyis annak felelős átgondolása, hogy az ember hol tudja a legtöbbet tenni közösségéért. Biztos vagyok abban: ha választókerületünkben április 6-án Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter kap bizalmat, jól képviseli majd érdekeinket a törvényhozásban. Azt pedig, hogy az én eddigi munkámmal mennyire elégedettek a választók, ősszel fogják eldönteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.