Így lehet javítani a diákok teljesítményén

Stabil oktatáspolitikára van szükség ahhoz, hogy a PISA-felmérésen javuljanak a magyar diákok teljesítményei.

SZN
2014. 04. 23. 20:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tanácskozást az Európai Bizottság magyarországi képviselete cseh, osztrák és magyar oktatáspolitikai szakértők, valamint az Emmi és az Európai Bizottság tisztviselőinek részvételével tartotta. A főosztályvezető elmondta: nagyon sokan és keményen dolgoztak azon, hogy az eredmények javuljanak Magyarországon. De ez szisztematikus és középtávon nem változó oktatáspolitikát igényel – mutatott rá. Kitért arra: különösen sokkoló volt legutóbb a diákok problémamegoldásban elért teljesítménye. Szavai szerint egy nagyon átfogó és komplex intézkedéscsomagra van szükség az eredmények javulása érdekében, az állandó változások ugyanis elveszik a reformok erejét. Közölte: államilag kitűzött pedagógiai célokra és sztenderdekre, objektív külső ellenőrzésre van szükség, hogy rendszerszintű javulást lehessen elérni.

Radó Péter oktatáspolitikai szakértő azt mondta: az átlagos eredményeket jelentősen befolyásolja, hogy milyen kudarcokat „termel” a közoktatás. Szavai szerint meglepte, milyen korán következett be a teljesítmények romlása Magyarországon, nem számítottak erre. A romlás mélyére ásva az sokkolta – folytatta –, hogy az oktatás környezetében bekövetkező változások milyen azonnali és direkt hatásokat eredményeznek. Kiemelte: sokat lehet tanulni a PISA-ból, többi között azt, hogy a tantervi reformok nem érdekesek, ez a szabályozási forma annyira legyengült, hogy semmilyen hatással nincs az eredményességre.

Brassói Sándor szerint az nem állja meg a helyét, hogy egy ilyen nagy mintán bármely oktatáspolitikai változás gyors eredményt produkáljon. Nem gondolja, hogy egy oktatáspolitikai irányváltásból ez következik, pláne ilyen hamar – jegyezte meg. Az igaz lehet, hogy az oktatás finanszírozásában és a családok hátterében jelentős változások következtek be a gazdasági válság nyomán – közölte.

Michael Teutsch, az Európai Bizottság országelemzésekért felelős munkatársa kiemelte: a PISA nem megoldás, csak képet ad az adott helyzetről, a politika feladata, hogy az oktatást szabályozza. Az eredményeket elemezve közös pontként említette a társadalmi-gazdasági háttér befolyásoló hatását. Magyarországon azt látni: valami gond van, valami nem stimmel, a legtöbb mutató romlik, míg a többi államban megtalálják a megfelelő irányt a diákok – jegyezte meg.

Florian Sobanski, az osztrák oktatási minisztérium képviselője azt mondta: a legutóbbi eredmények náluk már rendben voltak, és egyfajta trendváltozást látnak a 2009-es évhez képest. Reményeik szerint az oktatás egyre jobb irányba halad Ausztriában. A tanároknak minden gyermekkel foglalkozniuk kell függetlenül az eredményektől – állapította meg.

Jana Sraková, a prágai Károly Egyetem professzora rámutatott: a PISA-felmérés eredményeit nem lehet csak a bevezetett politikai intézkedések alapján mérlegre tenni. Egyenlőtlenségek vannak a cseh oktatási rendszerben is – mondta, hozzátéve: észre kell venni, hogy a diákok egyharmada rossz családi környezetből érkezett. 2009-ben hasonló helyzetben voltak, mint Magyarország – jelezte, majd közölte: a következő felmérés eredményei már javultak. Azt javasolta, hogy Magyarország várja meg a következő felmérés eredményeit és „ne vesse alá magát a sokkos állapotnak”. Sokszor a források rendelkezésre állnak, csak nem sikerül bölcsen elkölteni – közölte. Hozzátette: hisz abban, hogy az óvodai és az általános iskola alsó tagozatára kell koncentrálni.

Szűcs Tamás, a bizottság magyarországi képviseletének vezetője kiemelte: hagyományt kívánnak teremteni a tanácskozással, és az elkövetkező egy évben az Európai 2020 stratégia különböző témáit járják körül a régió tagállamainak szemszögéből. Cél a szakmai párbeszéd kezdeményezése, a jó gyakorlatok széles körű elterjesztése – jelezte. A résztvevőket indokolva elmondta: a legutóbbi felmérésben az osztrák és a cseh diákok javuló teljesítményt mutattak, míg a magyar diákoké romlott.

A tavaly decemberben nyilvánosságra hozott legfrissebb 2012-es PISA-felmérés adatai szerint olvasás terén 2,1, a matematika területén 5,8, a természettudományokat illetően pedig 3,9 százalékponttal emelkedett Magyarországon 2009 óta azon 15 éves diákok aránya, akik a program által felállított hatfokozatú skálán kettesnél rosszabbul teljesítettek. Az olvasás terén 19,7 százalék, a matematikában 27,1 százalék, a természettudományok terén pedig 18 százalék azok aránya, akik nem érték el a kettes szintet. A PISA-vizsgálat a világ legfejlettebb országait tömörítő gazdasági szervezet, a párizsi székhelyű OECD nemzetközi tanulói teljesítménymérési programja, amelyet 2000-ben indítottak el, és háromévenként ismételnek meg. Ennek keretében az olvasás-szövegértés, a matematika és természettudományok területén mérik a diákok – főként a gyakorlati – ismereteit.

Hoffmann Rózsa ekkor elmondta: 2000 óta mindig volt kisebb-nagyobb hullámzás, a 2012-es az első év, amikor mindhárom területen egyaránt az átlag alatt maradt a 15 évesek eredménye. Matematikából a 29., szövegértésben a 22., a természettudományok területén a 23. helyen végeztek a magyar diákok a 34 OECD-államból.

 

A köznevelési államtitkár hangsúlyozta, hogy a korábbi oktatásirányítás lépései nem hoztak érdemi javulást, ezért visszamenőlegesen is igazolva látják a jelenlegi kormány által meghozott intézkedéseket. Felidézte, hogy 2003-ban módosult a Nemzeti alaptanterv, amelyből kivették a kötelezően megtanítandó tartalmakat, és az iskolák külső szakmai ellenőrzése sem működött, a kompetenciafejlesztést szembefordították az ismeretszerzéssel, az évismétlés pedig tiltott volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.