Balog: Ilyen lehetőség még nem volt

A Nemzeti Pedagógus Kar a pedagógusokról szól, a pedagógusoknak és a pedagógusokért – mondta a miniszter.

MNO
2014. 06. 14. 15:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Balog Zoltán köszöntőjében azt kérte a kartól, figyelje, ellenőrizze, mérje fel a problémákat, tegyen javaslatot a megoldásra, és legyen tárgyalópartner. A miniszter célként fogalmazta meg, hogy javuljon az oktatás színvonala és szervezettsége.

Kiemelte: a tárca nem szeretné befolyásolni, ami a karnál történik, nem gondolják, hogy mindig nekik van igazuk és mindig tudják, mi a helyes lépés. Hangsúlyozta azt is, hisznek abban, hogy minden ember véleménye számít. A vélemény, a nyilatkozatok azonban kevesek, szakmai vitákra, koncepciókra van szükség és arra, hogy egymást komolyan vegyék – fejtette ki.

Hozzátette: fontos, hogy élő fóruma legyen a pedagógusoknak, a diskurzusoknak. Ez egy olyan lehetőség, ami eddig, ilyen formában nem volt Magyarországon – hangoztatta Balog Zoltán.

Köszönetét fejezte ki Hoffmann Rózsa távozó államtitkárnak, majd azt mondta: az új államtitkár családjogot tanult, és szintén belülről ismeri a pedagógusszakmát. Azt szeretnék, ha az iskola és a család közelebb kerülne egymáshoz, és a családok nem valami szolgáltató intézményként néznének az iskolára, „ahol berakják a gyereket és tisztára mosva visszakapják, mint a patyolatban”, hanem partnerként tudnának egymásra tekinteni – fogalmazott.

Azt mondta, a nevelés elsődleges helyszíne a család, és a családoknak szeretnének segíteni, őket szeretnék erősíteni, kiegészíteni. Ebben önöknek nagyon komoly szerepük lesz – fordult a küldöttekhez. A kar életre hívásával – folytatta – a pedagógusok részesei lehetnek hivatásuk tartalmi és szakmai színvonalának meghatározásában. Hozzátette, támogatják a pedagógusszakmát, hogy a tanárok érezzék, fontosak az állam számára, az állam számít rájuk.

Balog kiemelte a bizalomépítés fontosságát, s azt javasolta, forduljanak a fiatalok felé is. Emlékeztetett: fele annyi pedagógusjelöltet vettek fel, mint korábban, és olyan ösztöndíjrendszert kínáltak, hogy aki hiányszakra jelentkezik, külön juttatásban részesül. Ez egy fontos jelzés, hogy érdemes pedagógusnak állni ma Magyarországon – fejtette ki a tárca vezetője.

Czunyiné Bertalan Judit június 15-ei hatállyal kinevezett köznevelési államtitkár partneri viszonyt ígért a karnak. Mint mondta: a kar segítsége egyrészt kiterjed a tárca jogalkotási tevékenységére, valamint a Nat végrehajtására, a nemzeti köznevelési törvény tartalmi megtöltésére.

A kar felelőssége és dolga, hogy működését, a pálya presztízsét növelje és erősítse azt a pedagógustársadalmat, amely ma szolgál Magyarországon. Ez a szolgálat elismerésre, dicséretre jogosult – fogalmazott, hozzátéve: a kar országos legitimációval rendelkezik és magas, erős reprezentációt mutat. Kiemelten fontosnak tartotta, hogy a kartól érkező szakmai javaslatok a köznevelési rendszer javítását szolgálják majd és az együttműködés alapját képezik. Külön örömnek nevezte, hogy a történelmi egyházak nyitottak a stratégiai partnerségre. A református és evangélikus egyház már írásban is kifejezte ebbéli szándékát.

Bejelentette: hétfőn törvényjavaslatban kezdeményezi a kormány, hogy a pedagógiai szakszolgálatoknál a pedagógus alkalmazottak is jogosultak legyenek a pedagógusi pótszabadságra.

A Nemzeti Pedagógus Kar Horváth Pétert választotta elnökévé. Horváth Péter a győri Révai Miklós Gimnázium igazgatójaként került a testület élére. Helyettese Szeleczky János Heves megyei iskolaigazgató lett – közölte Kőrösi Merkl Hilda, a kar előkészítő bizottságának elnöke.

Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar megválasztott elnöke megköszönte a bizalmat. Azt mondta, olyan lehetőség előtt állnak, amely előtt még soha sem állt a pedagógustársadalom. Reményét fejezte ki, hogy komoly tárgyalópartnerei lehetnek a mindenkori kormányzatnak, és teljes erővel tudják képviselni a pedagógustársadalmat.

Nagyon szép, hogy 15 ezren már a jelöltállításnál regisztrálták magukat – mondta, hozzátéve: úgy kell dolgozniuk, hogy a többiek se kötelezettségnek érezzék a belépést a pedagóguskarba. A bizalomnak kell helyre állni minden téren, és el kell érni, hogy úgy tekintsenek rájuk mint partnerre, hogy érdemes legyen kérni a véleményüket és javaslataikat – fejtette ki az új elnök, aki kapcsolatot teremtene mindenkivel, akinek fontos a magyar oktatás ügye.

A pedagóguskar – amelynek felállításáról 2013 augusztusában döntöttek – az állami és önkormányzati fenntartású köznevelési intézményekben pedagógus munkakörben, közalkalmazottként foglalkoztatottak önkormányzattal rendelkező köztestülete.

Jelképükké a pitypangot választották. A Nemzeti Pedagógus Kar fő feladatként ellenőrzi a közösségi szolgálat szervezését, valamint működteti az ehhez kapcsolódó tanácsadó és információs rendszert, véleményezési és javaslattételi jogot gyakorol a köznevelést és pedagógusképzést érintő jogszabályok megalkotása és módosítása során. Megalkotja alapszabályát, valamint a pedagógusok etikai kódexét.

Balog Zoltán  a héten az oktatás átalakításáról elmondta: egyebek mellett van egy új fenntartású iskolarendszer, új életpályamodell és minősítési rendszer a pedagógusoknak, új oktatásszervezés, órabeosztás, és már csak az a kérdés, hogy hány év múlva látszanak az eredmények. Minden változás célja az, hogy növeljék a gyermekek esélyeit, hogy megállják a helyüket Magyarországon és a világban – hangsúlyozta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.