Egyszerűbb lett a budapesti listaállítás

A listaállítás már csak a polgármesterjelöltek állításával függ össze.

SZN
2014. 08. 14. 17:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elemzés emlékeztet rá: a legutóbbi jogszabályváltozásokat megelőzően a fővárosi lista a kerületi kompenzációs listák és az egyéni jelöltek függvénye volt. Korábban fővárosi listát csak az a párt állíthatott, amelynek legalább 12 kerületben volt kompenzációs listája is, egy kompenzációs listához azonban a városrész egyéni választókerületeinek több mint felében kellett jelöltet állítani.

Mint írták, ezt a „kétlépcsős” rendszert az új szabályozás alapján egy „egylépcsős” váltotta fel, amely alapján a fővárosi listához mindösszesen 12 nyilvántartásba vett kerületi polgármesterjelöltre van szüksége az adott pártnak.

Az ajánlások szempontjából ez azt is jelenti, hogy bár az „új” fővárosi lista valóban más típusú, mint a korábbi, a pártoknak „csak” a polgármester-jelöltséghez szükséges számú ajánlást kell összegyűjteniük. Ezt követően ugyanis a jelöltek automatikusan fővárosi közgyűlési jelöltekké is válnak, valamint elérhetővé válik a budapesti listaállítás is. Ráadásul a polgármester-jelöltséghez szükséges ajánlások száma is csökkent – tették hozzá.

Az elemzés szerint az új szabályozás az önkormányzati választások esetében is bevezette a többes ajánlás intézményét, amelyet – mint írták – az Alapjogokért Központ „az országgyűlési választásokon tapasztalt problémák és feltételezhető visszaélések miatt nem tart előremutatónak”.

A központ szerint az tény, hogy az ajánlások, illetve ajánlóívek rendszere a korábbi kopogtatócédulás megoldásnál jóval biztonságosabb, azonban meglátásuk szerint a választási szerveket több esetben megoldhatatlan feladat elé állította, hogy megbízhatóan ellenőrizhessék, a több jelöltet is támogató személy aláírásai az egyes ajánlóíveken vajon tényleg az ajánlótól származnak-e.

Az elemzés szerint tekintettel arra, hogy mind az országgyűlési, mind az önkormányzati választásokon a korábbiakhoz képest amúgy is enyhültek a jelöltállításhoz minimálisan szükséges ajánlások számára vonatkozó követelmények, az ellenzéki módosító elfogadásával az önkormányzati választásokra vonatkozó szabályozásba is bekerült többes ajánlás „lehetséges veszélyforrásnak tekinthető, a demokratikus versenyhez hozzáadott értéke csekély”.

Felhívták a figyelmet arra is, hogy az önkormányzati választásokon a jelölőszervezetek nem részesülnek állami kampánytámogatásban, így az önkormányzati választáson induló, nyilvántartásba vett jelöltek számának függvényében esetlegesen kikövetkeztethető lesz, hogy az országgyűlési választásokon indulók magas számát vajon a többes ajánlás vagy a kampányfinanszírozás okozta-e.

A 2013-ban fiatal jogászokból és joghallgatókból alakult Alapjogokért Központ célja a jogállami működéssel és alapjogvédelemmel kapcsolatos tudományos kutatás és elemzés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.