Nem történt változás az iskolai agresszió területén

Az oktatási jogok biztosa szerint konszenzus közeli állapotot kell találni a köznevelés területén.

MA
2014. 12. 08. 14:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A biztos a 2013-as év tapasztalatait összegezve kiemelte: különleges helyzet alakult ki, mert – bár az oktatási reform elindult – még nem lehetett azt mondani, hogy az új rendszer teljességében működött. A mindennapi működésre vonatkozó szabályokat csak 2013 szeptemberében vezették be, ami azt is jelentette, hogy az a változás, ami a köznevelést érintette, egyszerre volt nagyon gyors és elhúzódó.

Kitért arra is, hogy új tankönyvrendelési és -kiosztási modell indult el, a hivatal pedig az alapvető jogok biztosával vizsgálta az ebből fakadó anomáliákat. Elmondása szerint azt lehetett látni, hogy márciusban még mindig ezres nagyságrendben hiányoztak könyvek. Az idei évben már kevesebb a panasz, de még mindig vannak iskolák, ahol a tankönyveket nem kapták meg a diákok.

Szólt a 16 óráig tartó iskolai bent tartózkodásról is, ami az első időszakban nem okozott gondot, de aztán ez a szabály szembement a tanárok kötelező 32 órájára vonatkozó előírással. Egyre inkább azt kezdték tapasztalni, hogy az iskolák arról győzködték a szülőket: jobban tudják, mi kell a gyermeknek, mint a család.

A rendőrség úgy gondolta, hogy sokkal nagyobb szerepet kell vállalnia a köznevelésben, mint korábban, és többször a belügyi igazgatás döntött oktatási kérdésekben. Ha a biztonsági őrök korábbi rendőrök lesznek, vagy különböző prevenciós feladatokat rendőrökre bíznak, akkor az ebből fakadó konfliktus elmélyülő lesz. Az iskolai agresszió területén növekedést nem lát, de csökkenést sem – jegyezte meg a biztos.

Mindemellett kiemelte: több mint 18 ezer panaszt kezelt az elmúlt 15 évben, és számos olyan konfliktust is tapasztal, amiket korábban nem. A „fáradtság és kimerültség” olyan jelei láthatók már most, amelyek májusban-júniusban szoktak előfordulni. A Klikkel folyamatosan egyeztet, a központ segítőkész és érzékeli a problémákat, így finomhangolásokba kezdtek – jelezte.

A biztos egy olyan helyzetet is említett, amikor nem tudták eldönteni egy kiégett projektorégőről, hogy működtetési vagy fenntartási feladat-e a cseréje. Megjegyezte: mára az ilyen problémák is kiküszöbölődtek.

„Árnyékban” maradtak a fogyatékos gyermekek, az új rendszer átalakításakor nem születtek meg a vonatkozó döntések, és ezért hátrányba kerültek – tért át egy másik problémára, hangsúlyozva: el kell kezdeni az oktatás rendszerébe való integrálásukat.

A gólyatábori vizsgálat gyakorlatilag kész van, még a formába öntés hiányzik, ám ha a javaslatait a miniszternek megfogalmazta, tájékoztatást ad arról – jelezte.

Kucsák László (Fidesz) egyetértett, hogy legalább konszenzus közeli állapot legyen a köznevelésben, ehhez viszont szerencsés lenne, ha az objektív elemekre koncentrálnak.

Pósán László (Fidesz), a bizottság alelnöke kifejtette: több iskolában megfigyelhető az a gyakorlat, hogy a 6 osztályos gimnáziumba való továbblépést igyekeznek gátolni, lebeszélni a diákokat. Ez nincs rendjén – mondta, és arra volt kíváncsi, hogy érkezett-e panasz ezzel kapcsolatban.

Hoffmann Rózsa (KDNP) kiemelte a hivatal az elmúlt 15 éves jó gyakorlatát a konfliktusok kezelésében. Ugyanakkor a hivatalhoz kifejezetten a kritikus esetek jutnak el – mondta. Nem tudja, mire alapozza a biztos, hogy az oktatás mindig kevesebbet kap, mint más ágazat.

Az iskolai agresszióról szintén megállapította, hogy jó lenne konkrét adatokat hallani, mert a saját információi szerint stagnálás, némi csökkenés látható. Megjegyezte: az esetek csaknem 70 százaléka gyermekverekedés. Nem osztotta azt a megállapítást sem, hogy az iskolaigazgató már „nem főnök” az intézményben.

Dúró Dóra (Jobbik) szerint azonban alapos és részletes beszámolót tett le a biztos az asztalra. A közétkeztetésre vonatkozó országos vizsgálat iránt érdeklődött, és kitért az azonos pontszámot elért tanulók rangsorolásakor előforduló diszkriminatív esetekre. Érdeklődött, hogy élt-e a miniszter felé javaslattal, és van-e mód a változtatásra. Arra biztatta, hogy az iskolai agresszióról készítsen újabb vizsgálatot.

Hiller István (MSZP) kiemelte: az elmúlt évek legalaposabb beszámolóját hallotta. Hozzátette: a 2009-es iskolai agresszióról szóló vizsgálat a tárcával való együttműködésen alapult. Ennek akkor lett volna hosszú távon értelme, ha ezt bizonyos időközönként megismétlik. Ez nem financiális kérdés, 10 millió forintról van szó – jegyezte meg.

A biztos válaszában azt mondta: nehéz bizonyítani a 6 osztályos gimnáziumoknál az említett jelenséget, de tudnak róla. A volt köznevelési államtitkár álláspontját ismeri, elfogadja, azonban néhány dolgot másként látnak – jegyezte meg, hozzátéve: abból a mintából dolgoztak, ami hozzájuk érkezett, tavaly 1678 ügyet kaptak. Egyetértett azzal, hogy ez valóban nem teljes. A közétkeztetésre vonatkozó vizsgálat már lezárult, azt átadta a szakállamtitkárnak. Az azonos pontszámú diákoknál megfogalmaztak jogalkotási javaslatot, amit meg is fogadtak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.