Bónusszal fogják a taxisokat

Alig minimálbérnyi jövedelemmel kecsegtet az Ubernél végzett közösségi fuvarozás Budapesten.

2015. 01. 29. 5:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Üdv az Ubernél! Csatlakozz, autózz és 25 ezer forint welcome-bónuszt adunk. Ajánld be az ismerősödet, és ha ő is elkezdi autósként használni a rendszert, akkor 20 ezer forint bónuszt adunk. Ilyen tartalmú leveleket küldözget a nemzetközi taximegosztó szolgáltatás azoknak, akik – mint e cikk szerzője – kapcsolatba léptek a céggel.

Az Uber tavaly novemberben hirdette meg szolgáltatását, és azóta keres sofőröket. A cég eljárása némileg megtévesztő: első pillantásra egyszerű és gyors a csatlakozás, mint egy okostelefon kezelése. Ám amikor komolyra fordul a kapcsolat, derül ki, hogy meglehetősen hosszú és adminisztratív buktatókkal teletűzdelt, mintegy másfél-két hónapos folyamat végén válhat Uber-sofőrré az egyszerű autós.

Mind a nemzetközi sajtóban, mind a hazai online médiában forognak olyan személyes történetek, amelyek furcsaságokat is tartalmaznak. Az egyik ilyen, hogy az Uber és a sofőr között létrejövő szerződést a fuvarszervező részéről egy ismeretlen nevű Raiser Operations B. V. írja alá. Másfelől az Uber a taxizással kapcsolatos mindenfajta kockázatot és jogkövetkezményt a sofőrre hárít.

Nem másoljuk ide a hosszú és bonyolult jogi nyelven megfogalmazott formulát, de akár adóellenőrzés, akár baleset, akár bűncselekmény történik, az Uber mossa a kezét. Ezenkívül még egy fontos dolgot tesz: az utas bankszámlájáról elutalt viteldíj 20 százalékát megtartja magának. Emellett, mint egy amerikai sofőr panaszkodott, a cég igyekszik minél több jogcímen további tételeket levonni, magánál tartani. Például az Uber által biztosított és a sofőrök számára kötelezően használni rendelt okostelefonra is kölcsönzési díjat vetettek ki.

Az amerikai Uber úrvezetői rendszeresen tüntetnek a cég központjánál hol a viteldíjak alacsony volta, hol más, számukra hátrányos intézkedés miatt. Egy esettanulmányban az szerepel, hogy a sofőrök várakozásaikhoz képest kisebb összeget, csak 34 ezer dollárt tudnak keresni évente. Persze más a piac, a magyar alvállalkozók örömmel keresnének ennyi, tízmillió forinthoz közelítő összeget.

Erre azonban valószínűleg nem kerül egyhamar sor Magyarországon, ahol több profi taxis számítása szerint havonta 60-80 ezer forint marad meg egy hónapban a 130 forintos kilométerdíjból származó teljes bevételből. Ráadásul ez adózás előtti összeg, amiből személyi jövedelemadót, egészség- és nyugdíjbiztosítást kell fizetni. Ezek elmulasztása esetén kétszázezer forintos közigazgatási bírságra, kétszeres adóbírságra és késedelmi pótlékokra számíthat az autós.

Az Uber működése emlékeztet a diszkont-kiskereskedelmi cégek, légitársaságok modelljére. Az említett cégek – ahogy a taxisapplikáció – alacsony árral kívánnak sikert elérni a piacon. A diszkontár által biztosított versenyelőnyre épített modell átrendezi az erőviszonyokat, ezért ennek kell minden egyebet, így a költségeket is alárendelnie a vállalkozásnak. A taxis szolgáltatás esetében ez főképpen a sofőr munkadíja lehet, ugyanis a jármű üzemeltetésének a költsége alapvetően nem különbözik a versenytárs vállalkozásokétól. Az eredmény nem lehet más, mint a sofőrök jövedelmének a leszorítása.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.