Bónusszal fogják a taxisokat

Alig minimálbérnyi jövedelemmel kecsegtet az Ubernél végzett közösségi fuvarozás Budapesten.

2015. 01. 29. 5:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Üdv az Ubernél! Csatlakozz, autózz és 25 ezer forint welcome-bónuszt adunk. Ajánld be az ismerősödet, és ha ő is elkezdi autósként használni a rendszert, akkor 20 ezer forint bónuszt adunk. Ilyen tartalmú leveleket küldözget a nemzetközi taximegosztó szolgáltatás azoknak, akik – mint e cikk szerzője – kapcsolatba léptek a céggel.

Az Uber tavaly novemberben hirdette meg szolgáltatását, és azóta keres sofőröket. A cég eljárása némileg megtévesztő: első pillantásra egyszerű és gyors a csatlakozás, mint egy okostelefon kezelése. Ám amikor komolyra fordul a kapcsolat, derül ki, hogy meglehetősen hosszú és adminisztratív buktatókkal teletűzdelt, mintegy másfél-két hónapos folyamat végén válhat Uber-sofőrré az egyszerű autós.

Mind a nemzetközi sajtóban, mind a hazai online médiában forognak olyan személyes történetek, amelyek furcsaságokat is tartalmaznak. Az egyik ilyen, hogy az Uber és a sofőr között létrejövő szerződést a fuvarszervező részéről egy ismeretlen nevű Raiser Operations B. V. írja alá. Másfelől az Uber a taxizással kapcsolatos mindenfajta kockázatot és jogkövetkezményt a sofőrre hárít.

Nem másoljuk ide a hosszú és bonyolult jogi nyelven megfogalmazott formulát, de akár adóellenőrzés, akár baleset, akár bűncselekmény történik, az Uber mossa a kezét. Ezenkívül még egy fontos dolgot tesz: az utas bankszámlájáról elutalt viteldíj 20 százalékát megtartja magának. Emellett, mint egy amerikai sofőr panaszkodott, a cég igyekszik minél több jogcímen további tételeket levonni, magánál tartani. Például az Uber által biztosított és a sofőrök számára kötelezően használni rendelt okostelefonra is kölcsönzési díjat vetettek ki.

Az amerikai Uber úrvezetői rendszeresen tüntetnek a cég központjánál hol a viteldíjak alacsony volta, hol más, számukra hátrányos intézkedés miatt. Egy esettanulmányban az szerepel, hogy a sofőrök várakozásaikhoz képest kisebb összeget, csak 34 ezer dollárt tudnak keresni évente. Persze más a piac, a magyar alvállalkozók örömmel keresnének ennyi, tízmillió forinthoz közelítő összeget.

Erre azonban valószínűleg nem kerül egyhamar sor Magyarországon, ahol több profi taxis számítása szerint havonta 60-80 ezer forint marad meg egy hónapban a 130 forintos kilométerdíjból származó teljes bevételből. Ráadásul ez adózás előtti összeg, amiből személyi jövedelemadót, egészség- és nyugdíjbiztosítást kell fizetni. Ezek elmulasztása esetén kétszázezer forintos közigazgatási bírságra, kétszeres adóbírságra és késedelmi pótlékokra számíthat az autós.

Az Uber működése emlékeztet a diszkont-kiskereskedelmi cégek, légitársaságok modelljére. Az említett cégek – ahogy a taxisapplikáció – alacsony árral kívánnak sikert elérni a piacon. A diszkontár által biztosított versenyelőnyre épített modell átrendezi az erőviszonyokat, ezért ennek kell minden egyebet, így a költségeket is alárendelnie a vállalkozásnak. A taxis szolgáltatás esetében ez főképpen a sofőr munkadíja lehet, ugyanis a jármű üzemeltetésének a költsége alapvetően nem különbözik a versenytárs vállalkozásokétól. Az eredmény nem lehet más, mint a sofőrök jövedelmének a leszorítása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.