A taxizáshoz – csakúgy, mint a focihoz – mindenki ért – morgolódott a sofőr, akivel a repülőtérre menet az Uberről, meg a többi autómegosztó szolgáltatásról beszélgettem a minap. Egész életében a hiénákkal küszködött, mondta, most pedig egy csapásra jóformán mindenki hiéna lesz, akinek van autója és okostelefonja. De még az sem kell: az Uber magyar nyelvű honlapján a sofőröknek okostelefont is ígér. Aki bejelentkezik az amerikai cégnél, kap egy válaszlevelet, amelyben minden benne van. Ebben közlik, hogy az Uber egy okostelefonos alkalmazás, amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy biztonságos és költséghatékony módon igényeljenek fuvart a városon belül, akár egyetlen gombnyomással. A cég San Franciscóban kezdte meg működését 2010-ben, és mára már több mint 250 városban elérhető a szolgáltatás világszerte – ilyen város Budapest is. A csatlakozóknak a következő elvárásoknak kell megfelelnie: legalább 21 éves életkor, több mint 1 éve létező jogosítvány, az autó nem öregebb 10 évesnél, büntetlen előélet, a közlekedési előéleti pontok száma nulla vagy ahhoz közeli szám. Aki megfelel mindezen feltételeknek, alá kell vesse magát egy átvilágításnak. Ennek során a cég különféle nyilvános és talán nem teljesen nyilvános nyilvántartásokat vizsgál át, majd kiállít egy „bizonyítványt”. Aki átmegy a vizsgán, és telepítette az Uber applikációját, már mehet is dolgozni.
Arról nem is érdemes beszélni, hogy ennél mennyivel hosszabb, drágább és nehezebb államilag elismert személyszállító képesítést szerezni. Ha innen közelítjük meg a kérdést, érthető, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is azt hangsúlyozta a közelmúltban kiadott közleményekben, hogy az Uber sofőrjeitől a hagyományos taxis szolgáltatóktól elvárt jogszabályi feltételek hiánytalan teljesülését várják el. De máshonnan is meg lehet közelíteni a kérdést. Felmérések szerint a Budapest környéki településekről érkező autókban átlagosan 1,2 ember utazik. Tíz autóban tizenkettő. Ha minden tíz autó közül öt olyanból, amelyben csak egy ember utazik, a vezető inkább csatlakozna a másik öt autó valamelyikéhez, máris a felére csökkenne a gépkocsik száma a bevezető utakon. Az utazások egyeztetése a telekocsizás – mondta lapunk kérdésére Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport projektvezetője. Az, hogy egy okostelefon mindig kéznél lehet, hatalmas lehetőség az egymáshoz viszonylag közel lakók, dolgozók számára az együtt autózás előnyeinek kiaknázására. Aki rákeres a világhálón, láthatja, hogy egyre többen vélik úgy, érdemes beindítani az utasközvetítést, vannak, akik szívesen fogadnak be társat, és vannak, akik képesek lemondani a „garázsból garázsba” utazás kényelméről.
A Lélegzet Alapítvány által megrendelt közvélemény-kutatás szerint az emberek fele nem zárkózik el attól, hogy beüljön egy idegen autójába, vagy hogy ő maga fogadjon be valakit. A megkérdezettek ötöde pedig kifejezetten szívesen tenne ilyet. Vargha Márton szerint érthető, hogy a taxisok ragaszkodnak a kialakult helyzethez. A vásárlók szemszögéből nézve azonban új választási lehetőség adódik az Uber belépésével. A többek között a telekocsi népszerűsítésével foglalkozó szakember szerint az Uber nem a taxisoknak, hanem a fuvarszervezőknek teremt konkurenciát. Bizonyos taxitársaságok ugyanis valójában nem tesznek mást, mint fuvarokat közvetítenek alvállalkozó sofőrjeiknek. Vargha szerint az sem lehetetlen, hogy maguk a taxisok is telepítik majd az applikációt, és ha nincs fuvarjuk, elviszik a jelentkezőket.