Minden lehetséges eszközzel meg kell védeni a kiskorúakat a kábítószerek veszélyeitől, és odáig eljutni sem szabadna, hogy drogtesztre legyen szükség – mondta lapunknak a Magyarországi Szülők Országos Egyesülete (MSZOE) elnöke. Keszei Sándor felhívta a figyelmet, hogy viszonylag jó jelzőrendszer van a hazai iskolarendszerben a drogveszély elhárítására, de ezt nem mindenhol működtetik megfelelően.
– Úgy vélem, nyitott kérdést feszeget a kormány a tanulói drogteszt bevezetésével, hiszen a köznevelési törvényből egyértelműen következik, hogy a tanulói drogfogyasztás feltárása és a drogveszély elhárítása az iskola, illetve a pedagógusok kötelező feladata. A diákok pedig kötelesek részt venni mindenféle egészségügyi szűrővizsgálaton, amit az iskola előír nekik – véli az MSZOE elnöke.
A szülői képviselet emlékeztetett az egészségügyi törvény paszszusaira is, amelyek szerint az oktatási intézményekben életkorhoz igazodva meg kell ismertetni a diákokkal a szenvedélybetegségeket, azok káros hatásait, és a rászokás elkerülésének módját, emellett rendszeres szűrőprogramokat szükséges megvalósítani előzetesen meghatározott kockázati és korcsoportokban. A jogszabály kimondja azt is, hogy az ifjúság-egészségügyi gondozás részeként ellenőrizni kell az alkohol, a kábítószer, az egyéb pszichotrop anyagok és a dohánytermékek fogyasztására vonatkozó szabályok betartását, valamint a tanulók pszichológiai állapotát.
– Feleslegesnek érezzük tehát, hogy az iskolai drogtesztet – mint politikai tényezőt – újdonságként dobjuk be a köztudatba, mert a tanulók egészségvédelmére vonatkozó szabályokból ez elvileg ma is következne. Szomorú tény ugyanakkor, hogy átfogó egészségfejlesztési program csak az iskolák durván húsz százalékában van, és számos intézményben iskolapszichológus sincs – hangsúlyozta.
Kiderült az is, hogy az MSZOE-hez érkező jelzések alapján a szülők egy része retteg a gyerekére leselkedő drogveszélytől, másik csoportjuk tudomást sem vesz róla, s van egy harmadik réteg, amely meg van győződve róla, hogy csak más gyereke drogozik, az övé biztonságban van. – A társadalmi feszültségek, a családi frusztrációk hatása az iskolai teljesítményben és az iskolához fűződő viszonyban is tükröződik. Véleményünk szerint ha az iskola a tanulói kudarcok színtere, akkor magasabb a pszichoaktív szereket használók diákok száma, és a kábítószer-használat kockázata is nagyobb – jegyezte meg az elnök.