Trükköznek a fuvarozók?

Csak papíron kapnak német bért a magyar sofőrök.

2015. 01. 13. 5:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ügyesen ki fogják kerülni a magyar kisvállalkozások a német munkaerőpiacot védő intézkedést, azaz a kötelező órabérminimum megfizetését – nyilatkozta lapunknak egy névtelenséget kérő alkalmazott. A rendszeresen németországi városokba fuvarozó vállalkozás sofőrje elmondta, január 1-je óta a német hatóságok ebből a szempontból is ellenőrzik az útjaikon közlekedő kamionokat.

A fuvarozócégek a német vámigazgatási hatóságnál kötelesek bejelenteni a munkavállalóikat, és az erre adott visszaigazolással szerelik fel a sofőröket. Ezzel a cégek formailag eleget tesznek a német előírásoknak. Az óránként bruttó 8,5 eurós minimálbért – forintban – bérszámfejtik is a dolgozóknak, azonban a jövedelem végösszege mégsem emelkedik majd – mondta informátorunk. Ez úgy lehetséges, hogy a sofőrök fizetése több elemből áll. Ennek egy része a bér – ezt növeli a német óradíjminimum –, de jelentős részt képvisel benne az üzemanyag-megtakarítás és a napidíj. Ezeket azonban nem kötelező kifizetni. A sofőr szerint a kiegészítő juttatásokat fogják olyan mértékben csökkenteni, ahogy a bér nő.

A január 1-jén életbe lépett német törvény szerint a minimumként meghatározott 8,5 eurós összeget minden olyan munkavállalónak meg kell fizetni, aki Németország területén munkát végez, beleértve azt az esetet is, ha nem német cég a munkáltató, vagy ha a dolgozó csak áthalad Németország területén, mint például a gépkocsivezetők. Az intézkedés jelentős többletköltséget jelent a kelet-európai fuvarozóknak. A németországi minimálbér-rendelkezés a nemzetközi közúti fuvarozás versenyképességét veszélyezteti – nyilatkozta Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára. Az érdekképviseletek mellett a magyar kormányzat is tiltakozott. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint a német szabályozás jelenlegi formájában nem egyeztethető össze az Európai Unió egységes belső piaci politikájával. Az intézkedés jelentős és szükségtelen adminisztratív terhet ró a tagállamok fuvarozóira, rontja a vállalkozások nemzetközi versenyképességét. A tárca ezért szorgalmazza a visegrádi országok közös uniós fellépését. A V4-államok EU-nagykövetei a napokban tárgyalnak majd a szóba jöhető megoldásokról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.