Déli nyúz: csak az ördögszekerek hiányoznak a képből

Bár nyitva van most is, teljesen kihalt a Déli pályaudvar. Körülnéztünk és fotóztunk.

2015. 03. 12. 7:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szinte csak az ördögszekerek és a sánta szájharmonikás hiányzik a Déli pályaudvarról, a szürke vágányok tágas környéke annyira kihalt, hogy a lenti CBA melegéből felszaladgáló apró páncélosok neszét is meghallani. A peronszinten minden bolt bezárt, a pályaudvar kiürülésének első napjait övező kosztengert lassan felszámolják.

A hazai sajtóban egyre-másra jelennek meg cikkek arról, hogy jutott idáig a Déli pályaudvarhoz vezető szűk, 351 méteres alagút, s talán még többen találgatják nyilvánosan, kórház vagy pláza létesül-e a másfél évszázados pályaudvar helyén. De hogy most mi van Budapest egyik legforgalmasabb pontján, arról még nem készült pillanatfelvétel. Az MNO elkészítette – csúcsidőben, hétköznap délután.

Ezekben a napokban egy nagy és szorgalmas rendrakást hajtottak végre a balatoni vonatok fővárosi végállomásán. Betonoztak is, helyükre rakosgattak egy csomó sötétszürke követ az alagútig tartó vágányok mentén. Lehet mondani, hogy rend és tisztaság van ahhoz képest, amit korábban láttunk. Túránkat a jegypénztárak szintjén kezdjük. A jellegzetes sötét üvegtáblák közé lépve azért ne vegyünk mély levegőt; a szintén jellegzetes vizeletszag bizonyára soha nem fog innen eltűnni. Ahogy innen nem tűntek el a vasúti dolgozók sem: meglepő módon az Információnál kezdtünk társalgásba az ott szolgáló munkatárssal. Azt tudakoltuk, hová tűnt a seregnyi, eddig ott lévő MÁV-os.

Ismert, január 25-én a pályaudvarhoz közeli alagút tetejéről potyogni kezdtek a támfal kövei, másnap pedig megcsúszott maga a támfal. A MÁV a támfal első megcsúszásakor lezárta az alagútnál lévő egyik vágányt és átszervezte a Déli pályaudvar közlekedését, január 31-én pedig teljesen lezárta a pályaudvart, ami előreláthatóan, a hivatalos tájékoztatás szerint április közepén kinyit. Az alagút környékén, a támfal helyreállításán a Gradex geotechnikai cég dolgozik.

– A többiekkel váltásban vagyunk Kelenföldön, hol itt vagyunk, hol ott. De azt nem nagyon szeretjük, horror. A metró szintje rendben van. De a többi A Déli sorsáról azt tudjuk, amit e-mailen kapunk meg amit a híradókban látunk: április közepére ígérik, hogy helyreáll a rend, de azt mondják, az időjáráson is múlik, hogy hogyan tudnak dolgozni a megcsúszott támfal fölött – fogalmaz a „névtelen” munkatárs, hozzátéve, senki sincs kényszerpihenőn, Kelenföldön ugyanis van munka. A pénztárszinten rajta kívül láthatóan összesen négyen dolgoznak, két belföldi és két nemzetközi pénztáros. A belföldieknél a terelőkordon és a villanyos irányító most üzemen kívül van, de nincs is rá szükség: bár szállingóznak utasok, akik itt váltanak jegyet (hajnali 3-tól 0.30-ig lehetőség is van erre), de a nemzetközi pénztárban szűk fél óra alatt egyetlen ügyfél sem jelentkezik.

A vágányok felé kilépve igen különleges látványt nyújt a sok bezárt bazár. Az Alkotás utca felől indulva nem is hinnénk, mennyi egység üzemel itt. A történészek kedvéért: zöldség-gyümölcs, Fornetti, édességbolt, pizzás, hamburgeres, FF látványpékség, trafik, még egy pizzás, Relay, Lipóti, egy harmadik pizzás, klasszikus büfé és két újságos zárt be a Déliben ezekre a hetekre. Ablakukban ott a kóla, a kés, a netes pénztárgép és a néma reménykedés. Hogy lesz-e kártalanítás majd, arra senki nem tud válaszolni, de a metrószinti nonstop zöldséges hölgy azt mondja, a metróvégállomás menti meg a bizniszt, ami a vonat utasainak kiesésével a felére zsugorodott. Ugyanezt mondja a szintén nyitvatartási maximummal üzemelő gíroszos, aki óriási forgalomesésről beszél. Érdemes képeinket is végignézni, azok sem fognak hazudni. A metró közvetlen kijáratánál egyébként kiadó egy parányi üzlethelyiség, aki ki akarja venni, lehet, hogy most eléggé jó alkupozícióban van

Azt azért el kell mondani, hogy a metrókijárat szintjére terelik rá a vonatpótló utasait, és hát itt is van, aki valószínűleg nem járt olyan rosszul. Az Alkotás utca felőli bejárat és a pótlóvégállomás szomszédságában van egy pizzás, akitől bizalomgerjesztés végett még vásároltunk is egy-két dolgot, de arra a kérdésre, hogy miként érintette őket a vonatok távolmaradása, kifejezetten modortalan vigyorgás közepette csak ennyit válaszolt az üzletvezetőnek látszó hölgy: „Ilyet nem illik kérdezni.”

Bezárás? A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elkezdte vizsgálni, miként lehetne véglegesen Kelenföldre költöztetni az értékes területet használó óriási vasútállomás utas- és vonatforgalmát – a Népszabadság értesülései szerint. Ezt követően kiderült, Kelenföld nem áll készen a Déli szerepének átvételére, sokmilliárdos beruházás volna áttelepíteni a Déli vasútjavító infrastruktúráját, illetve „bealuljárózni” valamennyi szükséges vágányt. A bezárás elvezethetne akár a nagy értékű telek privatizációjáig is, erről a Bors ír.

Kiköltöztetés? A Jobbik azt akarja, hogy a Délit alapos előkészítés után vigyék ki Kelenföldre a 2-es metró meghosszabbításával, majd a 4-es metrót is vigyék ki Budaörsre.

Funkcióváltás? A Fővárosi Önkormányzat tavalyi sajtóhírek szerint korábban azon morfondírozott, hogy át kéne gondolni a Déli területének egy részét, már ami a most betöltött szerepét illeti. Erről azóta sem hallani többet. Tarlós István az Indexnek így fogalmazott: „Hosszú idő, míg a Délinél történni fog valami.”

Kórház? Rogán Antal Fidesz-frakcióvezető alig pár nappal az alagútomlás után arról beszélt, akár gigakórház is létesülhetne a területen. Kritikusai szerint inkább a Jánost vagy a Sportkórházat kellene alaposan felújítani. Kétségtelen: kifejezetten jó fekvésű a telek egy egészségügyi szuperközpont számára.

Ha nem, hát nem. Sarkon fordulva gyorsan bedobtuk a kései ebéd gyanánt vásárolt falatot, és rápillantottunk a 139-es busz megállója mögött várakozó vonatpótló táblájára. „Egy életem, egy halálom”, a rajta lévő számok (10-15 perces követési, 15 perces menetidő) meggyőztek, hogy menjünk egy kört Kelenföldig meg vissza: vajon mit hozott össze a MÁV a BKK-val? Nos, a csalódás pozitív, kifelé 13 perc alatt megvolt az Alkotás–BAH csomópont–Villányi út–Karolina út–Bartók Béla út vonala, és befelé sem volt 12 percnél több – reggel nyilván meg lehet rekedni a Karolinán befelé, de azért egy próba alapján azt kell mondanunk: ez szolgáltatás. Korábban amúgy kaptunk egy-két jelzést arról, hogy a híradásokban a 139-es busz megállója szerepelt végállomásként, és hogy ez félreérthető, mert valójában a Széll Kálmán tér felé haladó buszok megállójában lehet csak felszállni a pótlóra, a túloldalon már nem.

A 8-10 ezres napi utasforgalmú Kelenföldi pályaudvaron is körülnéztünk tehát – a Déliben 10-12 ezer utas fordul meg naponta –, hogyan történik a Déli pótlása. Valóban igaz, hogy maximális kapacitáson üzemelnek a pénztárak, és oda mint eseti végállomásra jönnek is az utasok dögivel – még szerencse, hogy sokan előrelátóak, és tényleg már az üres Déliben megveszik a jegyet. Az is igaz, hogy rettenetes állapotban van és borzasztóan szűk, valamint a Délinél nem kevésbé büdös a kelenföldi váró a romos főépületben, a vágányok pedig iszonyúan túltelítettek, elég csak egy pillantást vetni a táblára, hogy mi zajlik rajtuk. A visszafelé tartó pótlóállomás megtalálása nem a legkönnyebb, bár a rutinosak egyből kifigyelik azt a buszt, amire semmi nincs kiírva; bizonyára az lesz a pótló.

Beszélik, hogy bizonyára nem véletlenül omlott be a Déli pályaudvar vasúti alagútjának a pereme, mert így az összes utas a 4-es metróra terelődik a Kelenföldi pályaudvaron, és így elérhetjük az unió által követelt utasszámot. Tény, hogy többen nagyobb forgalmat tapasztalnak január 25. óta a 4-es metrón (nagyobbat, mint a decemberi felmérés idején), sőt nagyon valószínű, hogy ez a baleset tovább növelte a metró forgalmát, de az természetesen egyértelmű, hogy a baleset nem lehetett szándékos. Egyfelől csak ideiglenesen állították le a Déli forgalmát, legfeljebb néhány hónapra. Másfelől pedig az így nyert utasszám még mindig elenyésző a kívánthoz képest. (Index)

További izgalmat és tanulságot kínált Kelenföldön, hogy az erre járó villamosok délután nem üzemeltek, ehelyett a BKK a Facebookon a 4-es metró használatát ajánlotta. Hogy miért ezt, arról nemrégiben az Index gondolkodott hangosan (ld. keretes írás). A műszaki okokat egyébként nem részletezték, de ha a BKK-nak van egy kis sütnivalója, bizonyára megnézték, ezen az M4-szempontból kimaxolt délutánon hányan utaztak a vonalon Szükségük lehet az információra!

Kár, hogy a peronszinti boltosok nem tudtak megszólalni – jó kérdés, hol lehetnek –, de aki csak kifejtette véleményét, mindenki nagyon várja azt a bizonyos beígért április közepét, amikor majd újra felpezsdül az élet a Déliben. A környék – Alkotás utca, Avar utca, Mészáros utca, Győri út – lakói addig még örülhetnek pár csöndes estének.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.