Déli nyúz: csak az ördögszekerek hiányoznak a képből

Bár nyitva van most is, teljesen kihalt a Déli pályaudvar. Körülnéztünk és fotóztunk.

2015. 03. 12. 7:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szinte csak az ördögszekerek és a sánta szájharmonikás hiányzik a Déli pályaudvarról, a szürke vágányok tágas környéke annyira kihalt, hogy a lenti CBA melegéből felszaladgáló apró páncélosok neszét is meghallani. A peronszinten minden bolt bezárt, a pályaudvar kiürülésének első napjait övező kosztengert lassan felszámolják.

A hazai sajtóban egyre-másra jelennek meg cikkek arról, hogy jutott idáig a Déli pályaudvarhoz vezető szűk, 351 méteres alagút, s talán még többen találgatják nyilvánosan, kórház vagy pláza létesül-e a másfél évszázados pályaudvar helyén. De hogy most mi van Budapest egyik legforgalmasabb pontján, arról még nem készült pillanatfelvétel. Az MNO elkészítette – csúcsidőben, hétköznap délután.

Ezekben a napokban egy nagy és szorgalmas rendrakást hajtottak végre a balatoni vonatok fővárosi végállomásán. Betonoztak is, helyükre rakosgattak egy csomó sötétszürke követ az alagútig tartó vágányok mentén. Lehet mondani, hogy rend és tisztaság van ahhoz képest, amit korábban láttunk. Túránkat a jegypénztárak szintjén kezdjük. A jellegzetes sötét üvegtáblák közé lépve azért ne vegyünk mély levegőt; a szintén jellegzetes vizeletszag bizonyára soha nem fog innen eltűnni. Ahogy innen nem tűntek el a vasúti dolgozók sem: meglepő módon az Információnál kezdtünk társalgásba az ott szolgáló munkatárssal. Azt tudakoltuk, hová tűnt a seregnyi, eddig ott lévő MÁV-os.

Ismert, január 25-én a pályaudvarhoz közeli alagút tetejéről potyogni kezdtek a támfal kövei, másnap pedig megcsúszott maga a támfal. A MÁV a támfal első megcsúszásakor lezárta az alagútnál lévő egyik vágányt és átszervezte a Déli pályaudvar közlekedését, január 31-én pedig teljesen lezárta a pályaudvart, ami előreláthatóan, a hivatalos tájékoztatás szerint április közepén kinyit. Az alagút környékén, a támfal helyreállításán a Gradex geotechnikai cég dolgozik.

– A többiekkel váltásban vagyunk Kelenföldön, hol itt vagyunk, hol ott. De azt nem nagyon szeretjük, horror. A metró szintje rendben van. De a többi A Déli sorsáról azt tudjuk, amit e-mailen kapunk meg amit a híradókban látunk: április közepére ígérik, hogy helyreáll a rend, de azt mondják, az időjáráson is múlik, hogy hogyan tudnak dolgozni a megcsúszott támfal fölött – fogalmaz a „névtelen” munkatárs, hozzátéve, senki sincs kényszerpihenőn, Kelenföldön ugyanis van munka. A pénztárszinten rajta kívül láthatóan összesen négyen dolgoznak, két belföldi és két nemzetközi pénztáros. A belföldieknél a terelőkordon és a villanyos irányító most üzemen kívül van, de nincs is rá szükség: bár szállingóznak utasok, akik itt váltanak jegyet (hajnali 3-tól 0.30-ig lehetőség is van erre), de a nemzetközi pénztárban szűk fél óra alatt egyetlen ügyfél sem jelentkezik.

A vágányok felé kilépve igen különleges látványt nyújt a sok bezárt bazár. Az Alkotás utca felől indulva nem is hinnénk, mennyi egység üzemel itt. A történészek kedvéért: zöldség-gyümölcs, Fornetti, édességbolt, pizzás, hamburgeres, FF látványpékség, trafik, még egy pizzás, Relay, Lipóti, egy harmadik pizzás, klasszikus büfé és két újságos zárt be a Déliben ezekre a hetekre. Ablakukban ott a kóla, a kés, a netes pénztárgép és a néma reménykedés. Hogy lesz-e kártalanítás majd, arra senki nem tud válaszolni, de a metrószinti nonstop zöldséges hölgy azt mondja, a metróvégállomás menti meg a bizniszt, ami a vonat utasainak kiesésével a felére zsugorodott. Ugyanezt mondja a szintén nyitvatartási maximummal üzemelő gíroszos, aki óriási forgalomesésről beszél. Érdemes képeinket is végignézni, azok sem fognak hazudni. A metró közvetlen kijáratánál egyébként kiadó egy parányi üzlethelyiség, aki ki akarja venni, lehet, hogy most eléggé jó alkupozícióban van

Azt azért el kell mondani, hogy a metrókijárat szintjére terelik rá a vonatpótló utasait, és hát itt is van, aki valószínűleg nem járt olyan rosszul. Az Alkotás utca felőli bejárat és a pótlóvégállomás szomszédságában van egy pizzás, akitől bizalomgerjesztés végett még vásároltunk is egy-két dolgot, de arra a kérdésre, hogy miként érintette őket a vonatok távolmaradása, kifejezetten modortalan vigyorgás közepette csak ennyit válaszolt az üzletvezetőnek látszó hölgy: „Ilyet nem illik kérdezni.”

Bezárás? A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elkezdte vizsgálni, miként lehetne véglegesen Kelenföldre költöztetni az értékes területet használó óriási vasútállomás utas- és vonatforgalmát – a Népszabadság értesülései szerint. Ezt követően kiderült, Kelenföld nem áll készen a Déli szerepének átvételére, sokmilliárdos beruházás volna áttelepíteni a Déli vasútjavító infrastruktúráját, illetve „bealuljárózni” valamennyi szükséges vágányt. A bezárás elvezethetne akár a nagy értékű telek privatizációjáig is, erről a Bors ír.

Kiköltöztetés? A Jobbik azt akarja, hogy a Délit alapos előkészítés után vigyék ki Kelenföldre a 2-es metró meghosszabbításával, majd a 4-es metrót is vigyék ki Budaörsre.

Funkcióváltás? A Fővárosi Önkormányzat tavalyi sajtóhírek szerint korábban azon morfondírozott, hogy át kéne gondolni a Déli területének egy részét, már ami a most betöltött szerepét illeti. Erről azóta sem hallani többet. Tarlós István az Indexnek így fogalmazott: „Hosszú idő, míg a Délinél történni fog valami.”

Kórház? Rogán Antal Fidesz-frakcióvezető alig pár nappal az alagútomlás után arról beszélt, akár gigakórház is létesülhetne a területen. Kritikusai szerint inkább a Jánost vagy a Sportkórházat kellene alaposan felújítani. Kétségtelen: kifejezetten jó fekvésű a telek egy egészségügyi szuperközpont számára.

Ha nem, hát nem. Sarkon fordulva gyorsan bedobtuk a kései ebéd gyanánt vásárolt falatot, és rápillantottunk a 139-es busz megállója mögött várakozó vonatpótló táblájára. „Egy életem, egy halálom”, a rajta lévő számok (10-15 perces követési, 15 perces menetidő) meggyőztek, hogy menjünk egy kört Kelenföldig meg vissza: vajon mit hozott össze a MÁV a BKK-val? Nos, a csalódás pozitív, kifelé 13 perc alatt megvolt az Alkotás–BAH csomópont–Villányi út–Karolina út–Bartók Béla út vonala, és befelé sem volt 12 percnél több – reggel nyilván meg lehet rekedni a Karolinán befelé, de azért egy próba alapján azt kell mondanunk: ez szolgáltatás. Korábban amúgy kaptunk egy-két jelzést arról, hogy a híradásokban a 139-es busz megállója szerepelt végállomásként, és hogy ez félreérthető, mert valójában a Széll Kálmán tér felé haladó buszok megállójában lehet csak felszállni a pótlóra, a túloldalon már nem.

A 8-10 ezres napi utasforgalmú Kelenföldi pályaudvaron is körülnéztünk tehát – a Déliben 10-12 ezer utas fordul meg naponta –, hogyan történik a Déli pótlása. Valóban igaz, hogy maximális kapacitáson üzemelnek a pénztárak, és oda mint eseti végállomásra jönnek is az utasok dögivel – még szerencse, hogy sokan előrelátóak, és tényleg már az üres Déliben megveszik a jegyet. Az is igaz, hogy rettenetes állapotban van és borzasztóan szűk, valamint a Délinél nem kevésbé büdös a kelenföldi váró a romos főépületben, a vágányok pedig iszonyúan túltelítettek, elég csak egy pillantást vetni a táblára, hogy mi zajlik rajtuk. A visszafelé tartó pótlóállomás megtalálása nem a legkönnyebb, bár a rutinosak egyből kifigyelik azt a buszt, amire semmi nincs kiírva; bizonyára az lesz a pótló.

Beszélik, hogy bizonyára nem véletlenül omlott be a Déli pályaudvar vasúti alagútjának a pereme, mert így az összes utas a 4-es metróra terelődik a Kelenföldi pályaudvaron, és így elérhetjük az unió által követelt utasszámot. Tény, hogy többen nagyobb forgalmat tapasztalnak január 25. óta a 4-es metrón (nagyobbat, mint a decemberi felmérés idején), sőt nagyon valószínű, hogy ez a baleset tovább növelte a metró forgalmát, de az természetesen egyértelmű, hogy a baleset nem lehetett szándékos. Egyfelől csak ideiglenesen állították le a Déli forgalmát, legfeljebb néhány hónapra. Másfelől pedig az így nyert utasszám még mindig elenyésző a kívánthoz képest. (Index)

További izgalmat és tanulságot kínált Kelenföldön, hogy az erre járó villamosok délután nem üzemeltek, ehelyett a BKK a Facebookon a 4-es metró használatát ajánlotta. Hogy miért ezt, arról nemrégiben az Index gondolkodott hangosan (ld. keretes írás). A műszaki okokat egyébként nem részletezték, de ha a BKK-nak van egy kis sütnivalója, bizonyára megnézték, ezen az M4-szempontból kimaxolt délutánon hányan utaztak a vonalon Szükségük lehet az információra!

Kár, hogy a peronszinti boltosok nem tudtak megszólalni – jó kérdés, hol lehetnek –, de aki csak kifejtette véleményét, mindenki nagyon várja azt a bizonyos beígért április közepét, amikor majd újra felpezsdül az élet a Déliben. A környék – Alkotás utca, Avar utca, Mészáros utca, Győri út – lakói addig még örülhetnek pár csöndes estének.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.