Életpályamodell a szakképzőknek

Nem pénzbeli támogatási formák, például üdülési csekk vagy Erzsébet-utalvány nyújtásának lehetőségét is meg kell vizsgálni a szakképzésben tanulóknál.

Csókás Adrienn
2015. 03. 04. 5:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bevált a szakképzésben bevezetett ösztöndíj- és tanulói juttatási rendszer, ezért kiterjesztenék a támogatásokat – derül ki a lapunk birtokába jutott Szakképzés a gazdaság szolgálatában címmel ellátott ágazati stratégiából. A kormány által már elfogadott, de egyelőre nem nyilvános dokumentumban az áll: érdemes lenne az ösztöndíjak összegét megnövelni, jobban differenciálni, a támogatott hiányszakmák körét pedig kiterjeszteni az érettségi utáni szakképzésre is.

Meg kell vizsgálni egyéb, nem pénzbeli támogatási formák (Erzsébet-, üdülési utalvány) nyújtásának lehetőségét is – rögzíti az anyag, amely a tervek között említi a második szakképzés ingyenessé tételét is. Ismeretes, jelenleg csak az első szakképesítés megszerzését finanszírozza az állam, további szakmákat már csak önköltségen lehet tanulni.

Új ösztönzőrendszert dolgoznának ki a tanároknak is: a szakképzésben oktatók részére sajátos életpályamodell lépne életbe. Meg kell teremteni annak a lehetőségét, hogy a gyakorlati és a szakmai-elméleti képzés területén pedagógus szakképzettség nélküli, de komoly tapasztalattal rendelkező, a szakképzés szakirányának megfelelő felsőfokú végzettségű szakemberek helyezkedhessenek el.

Célunk ezért a pedagógus-életpályamodellhez illeszkedő olyan szakképzési pedagógus-életpályamodell, amelyben a jó szakképző tanár akkor is részesül a tanári juttatásban, ha nincs meg a szakirányos diplomája, ugyanakkor elkezdte a módszertani ismeretek elsajátítását – fogalmaz a stratégia, hozzátéve: a pedagógusvégzettség megszerzésére ösztönözni kell az érintetteket. Kiderül az is: indokoltnak tartanák visszaállítani a gyakorlatioktatás-vezető munkakört, és lehetőséget teremtenének a többletmunka elismerésére, például szakképzési pótlék bevezetésével.

Jól járhatnak a változtatásokkal a szakképzésbe bekapcsolódó cégek is, a koncepcióban ugyanis tervként szerepel, hogy differenciáltan emelnék a szakképzési hozzájárulás terhére elszámolható normatívát a munkaerő-piaci szempontból kiemelt szakmákban.

Kitérnek továbbá a kamarai garanciavállalás bevezetésére. Ennek lényege, hogy a 9. évfolyam felett csak akkor gyakorlatozhatnak iskolai tanműhelyben a diákok, ha vállalati körülmények között erre nincs lehetőség.

A dokumentum szerint teljesen átalakul az intézményfenntartás is. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központtól (Klik) a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal (NSZFH) irányítása alá kerülő iskolákat úgynevezett szakképzési centrumokba csoportosítanák. Az intézmények működése egyébként önállóbbá válhat, mert bizonyos határok között lesz saját gazdálkodási joguk.

A hatékonyság és rugalmasság érdekében indokolt értékhatárhoz kötött kötelezettségvállalási és ellenjegyzési jogkör delegálása a tagintézménybe – húzza alá a stratégia. Ezért az igazgató a dologi költségként a tagintézmény számára elkülönített összegből bizonyos értékhatárig kötelezettséget vállalhat. Az önálló költségvetési intézményként működő centrumok feladata tulajdonképpen az lesz, hogy az adott térség gazdasági folyamataival összhangban biztosítsák a munkaerő-utánpótlását. Az NGM korábbi közlése szerint várhatóan 400 intézményt vesznek át a Kliktől, és országszerte 30–50 szakképző centrumot hoznak létre. A tagintézmények vezetését az igazgató mellett egy szakmai helyettes és a gyakorlatioktatás-vezető segíti.

Bár a szaktárca korábban visszautasította lapunk értesülését, miszerint tervben lehet a tankötelezettségi korhatár módosítása, a birtokunkban lévő dokumentum valóban megemlíti, hogy „a meghosszabbított képzési idő a tankötelezettségi korhatár átgondolását teszi szükségességé”.

Korábban megírtuk, a reform részeként a szakképzésben is lehetővé teszik az érettségi bizonyítvány megszerzését. A szakközépiskolák a jövőben szakgimnáziumokként működnének, ahol négy tanév alatt érettségit, majd plusz egy év alatt technikusi minősítést lehetne szerezni. A jelenlegi szakiskolákból pedig szakközépiskolákat csinálnának, amelyekben 3 + 2 tanéves rendszerben lehetne szakmát, majd érettségit is szerezni.

Harmincezer tanárt minősítenek

Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere közzétette a jövő évre vonatkozó pedagógusminősítési keretszámot és a jelentkezési feltételeket. Eszerint 2016-ban összesen 30 ezer fő vehet részt minősítési eljáráson, hogy az azt követő évtől magasabb fizetési kategóriába léphessen. A jelentkezőknek előzetesen fel kell tölteniük portfóliójukat az Oktatási Hivatal által működtetett informatikai támogatórendszerbe. Ismeretes, idén januárban 22 ezren léptek magasabb fizetési fokozatba, a mesterpedagógus kategóriát elérők 25-30 százalékos béremelést kaptak, a Pedagógus II. szintre lépők pedig 8 százalékkal vihetnek haza több pénzt, mint tavaly. A két évvel ezelőtt bevezetett előmeneteli rendszer részeként szeptembertől átlagosan legalább 3,4 százalékkal tovább nő majd a pedagógusok alapilletménye, de a bérfeljesztés egészen 2017-ig folytatódik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.