Bevált a szakképzésben bevezetett ösztöndíj- és tanulói juttatási rendszer, ezért kiterjesztenék a támogatásokat – derül ki a lapunk birtokába jutott Szakképzés a gazdaság szolgálatában címmel ellátott ágazati stratégiából. A kormány által már elfogadott, de egyelőre nem nyilvános dokumentumban az áll: érdemes lenne az ösztöndíjak összegét megnövelni, jobban differenciálni, a támogatott hiányszakmák körét pedig kiterjeszteni az érettségi utáni szakképzésre is.
Meg kell vizsgálni egyéb, nem pénzbeli támogatási formák (Erzsébet-, üdülési utalvány) nyújtásának lehetőségét is – rögzíti az anyag, amely a tervek között említi a második szakképzés ingyenessé tételét is. Ismeretes, jelenleg csak az első szakképesítés megszerzését finanszírozza az állam, további szakmákat már csak önköltségen lehet tanulni.
Új ösztönzőrendszert dolgoznának ki a tanároknak is: a szakképzésben oktatók részére sajátos életpályamodell lépne életbe. Meg kell teremteni annak a lehetőségét, hogy a gyakorlati és a szakmai-elméleti képzés területén pedagógus szakképzettség nélküli, de komoly tapasztalattal rendelkező, a szakképzés szakirányának megfelelő felsőfokú végzettségű szakemberek helyezkedhessenek el.
Célunk ezért a pedagógus-életpályamodellhez illeszkedő olyan szakképzési pedagógus-életpályamodell, amelyben a jó szakképző tanár akkor is részesül a tanári juttatásban, ha nincs meg a szakirányos diplomája, ugyanakkor elkezdte a módszertani ismeretek elsajátítását – fogalmaz a stratégia, hozzátéve: a pedagógusvégzettség megszerzésére ösztönözni kell az érintetteket. Kiderül az is: indokoltnak tartanák visszaállítani a gyakorlatioktatás-vezető munkakört, és lehetőséget teremtenének a többletmunka elismerésére, például szakképzési pótlék bevezetésével.
Jól járhatnak a változtatásokkal a szakképzésbe bekapcsolódó cégek is, a koncepcióban ugyanis tervként szerepel, hogy differenciáltan emelnék a szakképzési hozzájárulás terhére elszámolható normatívát a munkaerő-piaci szempontból kiemelt szakmákban.
Kitérnek továbbá a kamarai garanciavállalás bevezetésére. Ennek lényege, hogy a 9. évfolyam felett csak akkor gyakorlatozhatnak iskolai tanműhelyben a diákok, ha vállalati körülmények között erre nincs lehetőség.