Az ügy jelenlegi állásáról érdeklődtünk a nyomozást folytató Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányságnál, munkatársuktól pedig azt a tájékoztatást kaptuk, hogy szervezetük a nyomozást tavaly januárban meg is kezdte. A bűnügyi igazgatóság a Gondoskodó Szeretet és a Gondoskodó Figyelem – mindkettő a Magyar Iszlám Közösség alá tartozó, jogi személyiséggel rendelkező intézmény – képviselői ellen folytatott nyomozást, méghozzá befolyással való üzérkedés gyanúja miatt. Az ügyet bűncselekmény hiányában idén februárban zárták le, egyéb részletet nem árultak el. Más forrásból úgy tudjuk, hogy bűncselekményről vélhetően azért nem volt szó, mert a hatályos jogszabályok szerint az egyházi fenntartó akár a teljes támogatási összeget is elkérheti és magánál tarthatja abban az esetben, ha humán szolgáltatásra költi. Vagyis nem feltétlen kell a pénzösszeget egyetlen idősgondozó fenntartására fordítania, mondhatja azt, hogy a támogatást a cél érdekében például ingatlanvásárlásra vagy egyéb, a feladathoz köthető beruházásra költi.
A Magyar Iszlám Közösséghez tartozó Gondoskodó Figyelem vezetésében 2013 decemberében, még a hangfelvétellel kapcsolatos feljelentés megtétele előtt történt személycsere ugyancsak érdekes: mint az Emberi Erőforrások Minisztériumának egyházügyi nyilvántartásából kiderül, innentől kezdve a Gondoskodó Figyelem önálló képviselője Orosz, korábbi, lánykori nevén Linzenbold Mariann. Az ő nevét sokan a 2002 és 2007 közé eső úgynevezett takszöv-ügy miatt ismerik: ennek a magyar kriminalisztika történetében egyedülálló esetnek Orosz Mariann a Magyar Iszlám Közösséghez tartozó intézmény másik vezetőjével, Nagy Zsolttal együtt vádlottja. A büntetőügyet a Szegedi Törvényszék viszi, a tárgyalások folyamatosak: múlt héten is ülésezett a bíróság, május 5-e is tárgyalási nap volt. A testület további tárgyalásokat is tart, majd pedig a bizonyítási eljárás eredményének ismeretében hoz ítéletet. Az MNO-nak előzetesen csak annyit tudott elárulni a bíróság, hogy ítélethozatalra ez évben várhatóan nem kerül sor.
Mint az a bíróságok országos tárgyalási jegyzékéből kiderül, a takszöv-ügy nem egyszerű: a vádirat 46 vádlottat, 100 tanút és több mint 50 sértettként érintett takarékszövetkezetet jelöl meg. Az iratanyag rendkívül terjedelmes, több tízezer oldalas. A vádirat gyanúja szerint a vádlottak összesen 52 magyarországi takarékszövetkezetnek okoztak 11 milliárd forintot meghaladó kárt, melyből 3,1 milliárd forint térült meg. A csalás lényege az volt, hogy több mint háromszáz vállalkozás több mint ezer valótlan tartalmú bérleti szerződést kötött a bűnszervezeteket vezető vádlottak cégeivel. A szerződésekben feltüntetett eszközök vagy nem is léteztek, vagy valós értékük csupán töredéke volt a gondoltnál. Ezt követően a bérbeadók bérletidíj-követelésüket a teljes érték 70-85 százalékáért eladták a takarékszövetkezeteknek, viszont a pénzintézetek értelemszerűen nem tudták behajtani.
Persze mivel az ügy még nincs lezárva, messzemenő következtetéseket nem lehet levonni belőle, hiszen az ártatlanság vélelme mindenkit megillet. Ugyanez igaz a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szolgáltatónál folytatott, költségvetési csalás gyanúja miatti nyomozására is. A szolgáltató két telephelyén feltárt szabálytalanságokat, amikre az államkincstár hivatkozik, azért sem lehet a jelenlegi vezetés nyakába varrni, mert a kincstár által vizsgálat időszak 2013. április 1. és december 31. közé esik. Ebben az időszakban – mint az a minisztérium nyilvántartásából kiderül – a Magyar Iszlám Közösség intézményének képviselője nem egyedül a takszöv-ügyben érintett Orosz Mariann volt, hanem a később a hangfelvételre hivatkozva feljelentést tevő vezető és édesanyja együttesen. A mérleg akkortájt még utóbbiak javára billent, erre hivatkozva a jelenlegi vezetés igyekszik az egész ügyért az elődöt felelőssé tenni. Aki persze nem kér a vádakból.
Ugyanakkor nagy kérdés, hogy a Kelet-magyarországi Humán Szolgáltató Központ két telephelyén feltárt szabálytalanságok miatti vizsgálat elhúzódása, illetve a vezetők személye körüli hírek miatt miért bűnhődik több ezer idős ember. Az általunk is meglátogatott Irénke néni, Rózsika néni és Zoli bácsi ugyanis csak egy a sok közük; ők pusztán azért kénytelenek nélkülözni gondozójukat, mert a szegedi és mezőtúri gyanú az egész szervezetre árnyékot vet, a hivatalos vizsgálat pedig csigalassúsággal halad. Részükről jogos elvárás, hogy amíg a költségvetési csalás gyanúja miatt megindult nyomozás véget nem ér, az állam más módon gondoskodjon ellátásukról. Ez ugyanis, mint a hivatalos válaszokból is kiderül, minden önkormányzatnak kötelező feladata. Más kérdés, hogy a településeknek egyrészt nincs elég gondozójuk, másrészt ezt sok idős ember nem tudja megfizetni az ott alkalmazott magasabb árak miatt. Ugyanígy jogos elvárás a gondozók részéről az, hogy szociális munkájuk után kapják meg azt a bért, ami járna nekik és amire elvileg van állami keret: a felfüggesztett finanszírozás.
Az állam egyelőre mossa kezeit: a kincstár az MNO-t arról tájékoztatta, hogy ha a fenntartó nem kívánja vagy nem tudja az intézményt a későbbiekben működtetni, ezt a feladatot más szervnek, állami vagy nem állami fenntartónak átadhatja. Megjegyzik, hogy a Magyar Iszlám Közösségnek a jelenlegi mellett más intézménye is nyújt szociális ellátást, így amennyiben a kapacitásába belefér, az ellátást azon keresztül is biztosíthatják.
A jelenlegi fenntartó egyelőre a jövőbe néz: arra hivatkozva szeretne újra hozzájutni a finanszírozáshoz – és amiatt tüntetett idén márciusban közel kétszáz dolgozójával az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Parlament előtt –, hogy bebizonyítsa, munkatársai megfelelően végezték a munkájukat. Az MNO-nak hivatkoznak arra is, hogy a feltárt szabálytalanságok még a korábbi vezető időszakára estek – ez részben igaz, de a hivatalos dokumentumok nem támasztják teljesen alá, hiszen a képviselet a kérdéses időszakban együttes volt.
Persze hiába látjuk ez utóbbit a minisztériumi nyilvántartásban, mérget venni rá nem lehet: mint az egyháztörvényből kiderül, az Országgyűlés által elismert egyházak nyilvántartását ugyan a miniszter vezeti, az nem minősül közhiteles hatósági nyilvántartásnak. Azaz nem olyan, mint a cég- vagy az ingatlannyilvántartás, amely azért biztos tájékozódási pontnak, hivatkozási alapnak tekinthető, garantáltan gyorsan, időben frissül.
Érdekes, hogy miközben a legkisebb cégek paramétereit, apró rezdüléseit is bárki számára könnyen elérhetően nyilván kell tartani, addig az éves szinten milliárdos nagyságrendű közpénzt kezelő egyházakra, intézményeikre ez a szabály nem vonatkozik. Róluk egységes, közhiteles nyilvántartás gyakorlatilag nem létezik, emiatt – ellentétben a cégnyilvántartással – nem tudni egyértelműen, minden kétséget kizáróan még azt sem, hogy mikor ki volt a vezetőjük.
Pedig ilyen esetekben ez nem lenne haszontalan információ.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!