Törvénysértésbe torkollhat a rakparti bringaútelvétel

Eddig még tűrhető volt az Erzsébet híd alatti kerékpársávszakasz, azonban most elveszik. Vagy nem így van?

2015. 05. 15. 18:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közutak tervezése, fejlesztése során úgy kell eljárni, hogy a biztonságos közlekedési feltételek valamennyi, a közúton közlekedni jogosult számára biztosítottak legyenek.

Ezzel az 1/a nevű sorral egészült ki a közúti közlekedésről szóló 1988-as I. törvény 8. paragrafusa 2012-ben. A jogszabály ma is érvényben van, ezért elégelte meg a sokadik – nyilvánvalónak tűnő – törvénysértést a Magyar Kerékpárosklub. Csütörtök ebédidőre összecsődítettek 20-25 aktivistát Buda egy olyan pontjára, ahol fényesen látszik, konkrétan mivel is van bajuk.

„Ahol most állunk, egy ötvenméteres szakasz az Erzsébet híd alatt. Valaha viszonylag jól megépített kerékpárútszakasz volt; ezt most lebontják, és erre a pici maradék szakaszra is felküldik a kerékpárral közlekedő járművezetőt a járdára” – kezd mondandójába László János, a klub elnöke.

Szó se róla, valójában nagy változás nem történik, hisz az egész budai rakparti kerékpárút, aminek ez egy kis része, úgy rossz, ahogy van; azt is mondhatnánk, hogy homogenizálták a dolgot. Miről is van szó? Az Erzsébet híd budai hídfőjénél a Rudas villamosmegállót kap, ebből következően a gyalogosok várakozóhelyét az autóútból nyerik, az autók pedig így ráterelődnek az eddigi, híd alatti kerékpárútra észak felé, a kerékpározókat pedig így – még erre az ötven méterre is – a gyalogosok, turisták közé terelik.

László Jánosék szerint ez nem elszigetelt példa, rengeteg ilyet látni ma már, amikor nem tartják be a fent említett törvényt, de a konkrét eset miatt újra beszélni kell a helyzetről.

„Hidakat újítottak és újítanak fel Budapesten. Az idézett törvény szerint ezeken a hidakon a felújítás során biztosítani kellene a kerékpárral közlekedni szándékozók számára a biztonságos, akadálymentes közlekedést. A felújítási tervek egyikében sincs erről egyetlen szó sem, ez már alapvetően törvénysértés. Ugyancsak megsérti a törvényt a Magyar Közút, amely sorra teszi ki a táblákat az ország útjaira, legutóbb éppen a 10-esre: kerékpározni tilos. Csak éppen mellé nem biztosítja a biztonságos, akadálymentes kerékpáros közlekedés feltételeit mondjuk máshol – nevesül kerékpárúton. Ez is ugyanilyen törvénysértés.”

László folytatja: ugyanez a helyzet, amikor sok száz kilométer „kerékpárutat” ma Magyarországon járdákra helyeznek, ahogy itt, a Duna partján is, csak éppen rájött az üzemeltető, hogy „hoppá, ezek a kereszteződésekben nem biztonságosak, úgyhogy a járdakerékpárutak és az utak kereszteződéseiben kirakják a táblát, hogy szállj le, és told”. László Jánosék Sopronban egy demonstráció keretében ezt a nonszensz mondatot ugyanígy az autósoknak és más járművek vezetőinek is kiírták; ez is törvénysértés, ahogy az is, hogy a gyalogosoknak nem adják meg a lehetőséget, hogy sétáljanak. „A japán turisták adott esetben mind az ezren fényképezhessék le a Parlament épületét” – hívja fel a figyelmet a kerékpárral közlekedők és a közlekedés helyzete miatt aggódók nevében felszólaló elnök.

A Magyar Kerékpárosklub azt követeli most, hogy a helyi önkormányzatok alkossanak rendeleteket, amelyek harmonizálnak és kapcsolódnak a 88/1-es törvényhez.

„A mérnökkamarák vegyék a fáradságot, és tanítsák meg a tagdíjfizető tagjaikat arra, hogy a közlekedés fejlesztésének szabályait, törvényeit ugyanúgy be kell tartani, mint a kerékpár vezetőjének azt, hogy a piroson ne menjen át” – tette hozzá László.

Ki tehet a valóban szemre is jogosnak tűnő panasz alapjáról? Természetesnek tűnne, hogy a BKK-nak köze van a dologhoz, így fel is kerestük kérdéseinkkel: valóban törvénysértő módon végzik-e az Erzsébet híd alatti közúti fejlesztést, illetve hogy a megrendelés menedzselőiként valóban kerékpárútmentes átalakításra kaptak-e megbízást. A BKK egymondatos közleménye kiábrándított minket: a Rudashoz kapcsolódó közlekedési átalakítás ügyében az első kerületi önkormányzathoz kell fordulnunk, amit meg is tettünk. Az ő válaszuk szerkesztett formában az alábbi, kiderül belőle, hogy lesz kisebb egérút a kerékpárok számára.

A kiépítendő villamosmegálló a budai fonódó villamoshálózat miatt létesül, ennek keretében a Rudas fürdő térségében új, mindkét vonalat kiszolgáló megállóhely kiépítésének igénye merült fel. A területen a rakparti villamosvonal – 19-es, 41-es –, valamint a Krisztina körúti villamosvonal – 18-as – érintett. A projekt keretében már megszűntek a villamosvonalak közvetlen elágazása után lévő Döbrentei téri és Fátyol utcai villamosmegállók, illetve a területen az érintett villamosvonalak számára kiépült a Szarvas téren és a Várkert bazárnál egy-egy új villamos-megállóhely. A Rudas fürdő előtti leendő villamosmegálló peronjának déli végénél alakítanak ki gyalogos- és kerékpáros-átvezetést. A gyalogos-átkelőhely 4,5 méter széles, a kerékpáros-átvezetés 2 méteres. A villamosmegállók peronjainak közúti forgalom által veszélyeztetett végében az utasok biztonságos várakozásának érdekében felfutásgátló betonkúpokat helyeznek el irányjelző táblával. A villamospályát a megállóhely előtt és után gömbsüvegsor választja el a közúttól.

A Rudas fürdő melletti (Romkert-) parkolóban 21 kijelölt parkolóhelyet alakítanak ki. A hozzávezető utat egyirányúsítják a Duna felé, és jelzőlámpa épül a Szent Gellért rakpartot keresztező gyalogos- és kerékpáros-forgalom biztonságos lebonyolítása érdekében. Az innen kihajtó járművek és kerékpárosok videodetektorral jelentkeznek be, és csak akkor kapnak szabad jelzést. A kis forgalmú út mellett kerékpárút épül ki, mely csatlakozik az Erzsébet híd déli járdájának felvezetőjéhez.

A Szent Gellért tér irányú autóbusz-megállóhelyet a villamosmegálló mellett lévő öbölben helyezik el, a BKK Zrt. 1047/1282-57/2012/1051. számú Forgalomtechnikai és tömegközlekedési kezelői hozzájárulásában foglaltaknak megfelelően.

A Rudas fürdő előtti új jelző lámpás kereszteződést összehangolják a tőle délre, 156 méterre meglévő jelzőlámpás csomóponttal.

A napokban felvetődött kérdésekre válaszolva: a kerékpárút nem szűnik meg, csak részlegesen áthelyezik, illetve bővítik.

A jelenlegi kialakítás szerint az Erzsébet híd alatt önálló kerékpárút vezet körülbelül 150 méter hosszon, az alsó rakpartról való felhajtási ponttól (Döbrentei tér – Várkert rakpart) a Rudas fürdő előtti Duna-parti oldalon található buszmegállóig. A buszmegálló előtt (Szent Gellért tér felé haladva) a kerékpárút egyesül a Duna-parti gyalogosjárdával. Az önálló kerékpárútból körülbelül 65 métert elbontanak (áthelyeznek) az új villamosmegálló miatt szükséges útpálya-szélesítés miatt. Az áthelyezés az új szegélykövezés (a jelenlegi kerékpárút melletti járda) mellé történik oly módon, hogy a burkolatát helyreállítják. Tulajdonképpen a gyalogosjárda és a kerékpárút mintegy 65 méterrel a buszmegálló előtt egyesül. Ugyanakkor a villamosmegálló előtt kiépülő gyalogosátkelő mellett jelzőlámpás kerékpáros-átvezetés is kiépül, a Romkert előtti kis forgalmú út mellett kiépülő kerékpárúttal együtt, mely csatlakozik az Erzsébet híd déli járdájának felvezetőjéhez.

A kivitelezési munkák a műszaki, biztonságvédelmi előírásoknak megfelelően folynak, a szükséges szakhatósági (BKK, BKV stb.) hozzájárulások birtokában. Ütemterv szerint a meglévő kerékpárút bontási munkálatai 2015. április 28-án kezdődtek el engedélyezett, ideiglenes forgalomtechnikai tervek birtokában. A kerékpáros-terelés és alternatív útvonalak kijelölése tervek szerint és időben megtörténtek.

A parkon keresztül vezető kerékpárút munkálatai május 20-ára, az Erzsébet híd alatti kerékpárút áthelyezésének munkálatai május 15-ére fejeződnek be.

Hogy mi lehetne jó megoldás arra, hogy villamosmegálló, sín, járda, kerékpárút, autó- és esetleg buszsáv is lehessen ezen a szakaszon, arra a Magyar Kerékpárosklub elnöke az MNO-nak nem vállalkozott tippeket adni, de azt elmondta: az egész felső rakpartot, de akár beleértve az alsót is a Gellérthegytől a Dunáig faltól falig kellene értelmezni és így kitalálni valami megoldást – amint ez a Kiskörút esetében történt. Ráadásul az első kerületi rakpartszakasz amellett, hogy kiemelt turistahely, az Eurovelo 6 kerékpárút idegenforgalmilag szintén frekventált része, amit eleve masszívabb infrastruktúrával, szélesebb sávokkal kellene ellátni, nem pedig a gyalogosok közé terelt – ahogy az MK fogalmaz – „járművekkel”.

László Jánosék mindenesetre próbapert fontolgatnak, ha már sértettek és törvényi tényállás is van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.