Törvénysértésbe torkollhat a rakparti bringaútelvétel

Eddig még tűrhető volt az Erzsébet híd alatti kerékpársávszakasz, azonban most elveszik. Vagy nem így van?

2015. 05. 15. 18:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közutak tervezése, fejlesztése során úgy kell eljárni, hogy a biztonságos közlekedési feltételek valamennyi, a közúton közlekedni jogosult számára biztosítottak legyenek.

Ezzel az 1/a nevű sorral egészült ki a közúti közlekedésről szóló 1988-as I. törvény 8. paragrafusa 2012-ben. A jogszabály ma is érvényben van, ezért elégelte meg a sokadik – nyilvánvalónak tűnő – törvénysértést a Magyar Kerékpárosklub. Csütörtök ebédidőre összecsődítettek 20-25 aktivistát Buda egy olyan pontjára, ahol fényesen látszik, konkrétan mivel is van bajuk.

„Ahol most állunk, egy ötvenméteres szakasz az Erzsébet híd alatt. Valaha viszonylag jól megépített kerékpárútszakasz volt; ezt most lebontják, és erre a pici maradék szakaszra is felküldik a kerékpárral közlekedő járművezetőt a járdára” – kezd mondandójába László János, a klub elnöke.

Szó se róla, valójában nagy változás nem történik, hisz az egész budai rakparti kerékpárút, aminek ez egy kis része, úgy rossz, ahogy van; azt is mondhatnánk, hogy homogenizálták a dolgot. Miről is van szó? Az Erzsébet híd budai hídfőjénél a Rudas villamosmegállót kap, ebből következően a gyalogosok várakozóhelyét az autóútból nyerik, az autók pedig így ráterelődnek az eddigi, híd alatti kerékpárútra észak felé, a kerékpározókat pedig így – még erre az ötven méterre is – a gyalogosok, turisták közé terelik.

László Jánosék szerint ez nem elszigetelt példa, rengeteg ilyet látni ma már, amikor nem tartják be a fent említett törvényt, de a konkrét eset miatt újra beszélni kell a helyzetről.

„Hidakat újítottak és újítanak fel Budapesten. Az idézett törvény szerint ezeken a hidakon a felújítás során biztosítani kellene a kerékpárral közlekedni szándékozók számára a biztonságos, akadálymentes közlekedést. A felújítási tervek egyikében sincs erről egyetlen szó sem, ez már alapvetően törvénysértés. Ugyancsak megsérti a törvényt a Magyar Közút, amely sorra teszi ki a táblákat az ország útjaira, legutóbb éppen a 10-esre: kerékpározni tilos. Csak éppen mellé nem biztosítja a biztonságos, akadálymentes kerékpáros közlekedés feltételeit mondjuk máshol – nevesül kerékpárúton. Ez is ugyanilyen törvénysértés.”

László folytatja: ugyanez a helyzet, amikor sok száz kilométer „kerékpárutat” ma Magyarországon járdákra helyeznek, ahogy itt, a Duna partján is, csak éppen rájött az üzemeltető, hogy „hoppá, ezek a kereszteződésekben nem biztonságosak, úgyhogy a járdakerékpárutak és az utak kereszteződéseiben kirakják a táblát, hogy szállj le, és told”. László Jánosék Sopronban egy demonstráció keretében ezt a nonszensz mondatot ugyanígy az autósoknak és más járművek vezetőinek is kiírták; ez is törvénysértés, ahogy az is, hogy a gyalogosoknak nem adják meg a lehetőséget, hogy sétáljanak. „A japán turisták adott esetben mind az ezren fényképezhessék le a Parlament épületét” – hívja fel a figyelmet a kerékpárral közlekedők és a közlekedés helyzete miatt aggódók nevében felszólaló elnök.

A Magyar Kerékpárosklub azt követeli most, hogy a helyi önkormányzatok alkossanak rendeleteket, amelyek harmonizálnak és kapcsolódnak a 88/1-es törvényhez.

„A mérnökkamarák vegyék a fáradságot, és tanítsák meg a tagdíjfizető tagjaikat arra, hogy a közlekedés fejlesztésének szabályait, törvényeit ugyanúgy be kell tartani, mint a kerékpár vezetőjének azt, hogy a piroson ne menjen át” – tette hozzá László.

Ki tehet a valóban szemre is jogosnak tűnő panasz alapjáról? Természetesnek tűnne, hogy a BKK-nak köze van a dologhoz, így fel is kerestük kérdéseinkkel: valóban törvénysértő módon végzik-e az Erzsébet híd alatti közúti fejlesztést, illetve hogy a megrendelés menedzselőiként valóban kerékpárútmentes átalakításra kaptak-e megbízást. A BKK egymondatos közleménye kiábrándított minket: a Rudashoz kapcsolódó közlekedési átalakítás ügyében az első kerületi önkormányzathoz kell fordulnunk, amit meg is tettünk. Az ő válaszuk szerkesztett formában az alábbi, kiderül belőle, hogy lesz kisebb egérút a kerékpárok számára.

A kiépítendő villamosmegálló a budai fonódó villamoshálózat miatt létesül, ennek keretében a Rudas fürdő térségében új, mindkét vonalat kiszolgáló megállóhely kiépítésének igénye merült fel. A területen a rakparti villamosvonal – 19-es, 41-es –, valamint a Krisztina körúti villamosvonal – 18-as – érintett. A projekt keretében már megszűntek a villamosvonalak közvetlen elágazása után lévő Döbrentei téri és Fátyol utcai villamosmegállók, illetve a területen az érintett villamosvonalak számára kiépült a Szarvas téren és a Várkert bazárnál egy-egy új villamos-megállóhely. A Rudas fürdő előtti leendő villamosmegálló peronjának déli végénél alakítanak ki gyalogos- és kerékpáros-átvezetést. A gyalogos-átkelőhely 4,5 méter széles, a kerékpáros-átvezetés 2 méteres. A villamosmegállók peronjainak közúti forgalom által veszélyeztetett végében az utasok biztonságos várakozásának érdekében felfutásgátló betonkúpokat helyeznek el irányjelző táblával. A villamospályát a megállóhely előtt és után gömbsüvegsor választja el a közúttól.

A Rudas fürdő melletti (Romkert-) parkolóban 21 kijelölt parkolóhelyet alakítanak ki. A hozzávezető utat egyirányúsítják a Duna felé, és jelzőlámpa épül a Szent Gellért rakpartot keresztező gyalogos- és kerékpáros-forgalom biztonságos lebonyolítása érdekében. Az innen kihajtó járművek és kerékpárosok videodetektorral jelentkeznek be, és csak akkor kapnak szabad jelzést. A kis forgalmú út mellett kerékpárút épül ki, mely csatlakozik az Erzsébet híd déli járdájának felvezetőjéhez.

A Szent Gellért tér irányú autóbusz-megállóhelyet a villamosmegálló mellett lévő öbölben helyezik el, a BKK Zrt. 1047/1282-57/2012/1051. számú Forgalomtechnikai és tömegközlekedési kezelői hozzájárulásában foglaltaknak megfelelően.

A Rudas fürdő előtti új jelző lámpás kereszteződést összehangolják a tőle délre, 156 méterre meglévő jelzőlámpás csomóponttal.

A napokban felvetődött kérdésekre válaszolva: a kerékpárút nem szűnik meg, csak részlegesen áthelyezik, illetve bővítik.

A jelenlegi kialakítás szerint az Erzsébet híd alatt önálló kerékpárút vezet körülbelül 150 méter hosszon, az alsó rakpartról való felhajtási ponttól (Döbrentei tér – Várkert rakpart) a Rudas fürdő előtti Duna-parti oldalon található buszmegállóig. A buszmegálló előtt (Szent Gellért tér felé haladva) a kerékpárút egyesül a Duna-parti gyalogosjárdával. Az önálló kerékpárútból körülbelül 65 métert elbontanak (áthelyeznek) az új villamosmegálló miatt szükséges útpálya-szélesítés miatt. Az áthelyezés az új szegélykövezés (a jelenlegi kerékpárút melletti járda) mellé történik oly módon, hogy a burkolatát helyreállítják. Tulajdonképpen a gyalogosjárda és a kerékpárút mintegy 65 méterrel a buszmegálló előtt egyesül. Ugyanakkor a villamosmegálló előtt kiépülő gyalogosátkelő mellett jelzőlámpás kerékpáros-átvezetés is kiépül, a Romkert előtti kis forgalmú út mellett kiépülő kerékpárúttal együtt, mely csatlakozik az Erzsébet híd déli járdájának felvezetőjéhez.

A kivitelezési munkák a műszaki, biztonságvédelmi előírásoknak megfelelően folynak, a szükséges szakhatósági (BKK, BKV stb.) hozzájárulások birtokában. Ütemterv szerint a meglévő kerékpárút bontási munkálatai 2015. április 28-án kezdődtek el engedélyezett, ideiglenes forgalomtechnikai tervek birtokában. A kerékpáros-terelés és alternatív útvonalak kijelölése tervek szerint és időben megtörténtek.

A parkon keresztül vezető kerékpárút munkálatai május 20-ára, az Erzsébet híd alatti kerékpárút áthelyezésének munkálatai május 15-ére fejeződnek be.

Hogy mi lehetne jó megoldás arra, hogy villamosmegálló, sín, járda, kerékpárút, autó- és esetleg buszsáv is lehessen ezen a szakaszon, arra a Magyar Kerékpárosklub elnöke az MNO-nak nem vállalkozott tippeket adni, de azt elmondta: az egész felső rakpartot, de akár beleértve az alsót is a Gellérthegytől a Dunáig faltól falig kellene értelmezni és így kitalálni valami megoldást – amint ez a Kiskörút esetében történt. Ráadásul az első kerületi rakpartszakasz amellett, hogy kiemelt turistahely, az Eurovelo 6 kerékpárút idegenforgalmilag szintén frekventált része, amit eleve masszívabb infrastruktúrával, szélesebb sávokkal kellene ellátni, nem pedig a gyalogosok közé terelt – ahogy az MK fogalmaz – „járművekkel”.

László Jánosék mindenesetre próbapert fontolgatnak, ha már sértettek és törvényi tényállás is van.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.