Így ne öljük meg egymást az utakon

Teljesen mindegy, ki a hibás, kapjuk össze magunkat! A rendőrségtől azt is megtudtuk, ki és miben fejlődjön.

2015. 06. 07. 16:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan úgy tartják, a legskizofrénebb lelkiállapotban azok közlekednek, akik járműből, kerékpáron ülve és gyalog járva is látják a várost. Szerintük mindig annak megfelelően ítélkezik az ember, hogy mit használ. Kerékpárosként „az összes autós hülye”, autósként „az a szemét kerékpáros megint leugratott elém”, gyalogosként pedig lehetőleg „mindenki pusztuljon el, aki keresztezi az utamat”. A legjobb persze az lenne, ha közlekedőkként mindig tudnánk egy picit a másik fejével is gondolkodni, átlátni, hogy milyen helyzetben mire számítsunk. És hát persze nem kevesen vannak azok is, akik szerint a legárnyaltabban azok gondolkodnak, akik „mindenhogyan” közlekednek.

Mindazonáltal látni kell, hogy a közlekedési balesetek által leginkább sújtott Budapest mindinkább kerékpáros város lesz: fiatalok, idősebbek ezrei indulnak az utakra reggelenként, esténként. Boldogan bringázó embereket és hobbiszerűen „anyázó” autósokat látunk, ami szinte már ebben a formában olimpiai sportág lehetne egy hazai ötkarikás játékokon.

Az áldatlan állapotok visszaszorításáért indítja most el „Vigyázz rám!” kampányát az Országos Rendőr-főkapitányság baleset-megelőzési bizottsága (OBB), melynek főtitkárával, Kiss Csaba alezredessel beszélgettünk a startpisztoly szerdai eldördülésekor.

– Mi minden évben rengeteget foglalkozunk a gyalogos- és a kerékpáros-balesetek megelőzésével, azonban az elmúlt évben mind a két szereplő magas baleseti halálozási száma arra sarkallt bennünket, hogy még nagyobb figyelmet fordítsunk erre a munkára – fogalmazott portálunknak a rendőri vezető, akinek a kampány nélkül is van mire szerénynek lennie: rendőrségi statisztikák szerint a 2015-ös év eddigi hónapjaiban 40 százalékkal kevesebb kerékpáros-baleseti elhalálozás történt, mint a tavalyi év azonos időszakában.

Kissék nemcsak klasszikus kampányelemekkel operálnak, hanem „rászállnak” az önkormányzatokra és civil szervezetekre, illetve a programjaikat is azokra az időszakokra és helyekre irányítják, ahová valóban érdemes. Fontos például a Velencei-tó környéke, ami most már – az infrastruktúra folyamatos fejlődésével – kedvelt célpont bringázó családoknak, ugyanakkor még hiányzik a biztonságos kerékpárút.

– Nyáron egy gyermektáborba invitáljuk az újságírókat, ahol tovább tudják kelteni az ügy fontosságának hírét, ősszel pedig a tanévkezdésre fókuszálunk. Érdemes tudni, hogy a gyerekeket nyáron éri a legtöbb baleset üdülőhelyeken, strandokon, közlekedés közben. Aztán ahogy a tanév beindul, jön egy „látni és látszódni” típusú kampányunk, ami a rövidülő nappalok miatti tennivalókat hangsúlyozza – sorolja Kiss Csaba, aki szerint olyan tudáselemek hangsúlyozására számíthatunk, mint például a lakott területen kívüli gyaloglás szabályai közúton, vagy a karácsony előtti vásárlási láz gyalogos közlekedési kisokosa és az útviszonyok figyelembe vétele síkos utakon, kanyarokban. Lesznek rendőrségi flashmobok is, a közelmúltbeli zalaegerszegihez hasonlók, amikor egy lámát vezettek át a zebrán.

A rendőrség természetesen nem csak a gyalogosokhoz és a bringásokhoz szól, hiszen akármennyire is figyelnek, kerülhet a járművezető is olyan helyzetbe, amikor neki kell elkerülnie a balesetet, például amikor egy elővigyázatlan gyalogos tilos jelzés ellenére az úttestre lép. – Tolerancia, megértés, türelem és egymásra figyelés, ez egyaránt fontos – hangsúlyozza az alezredes. Persze a szabályok betartása is alapvetés.

Kiss Csabától megkérdeztük, milyen típusú közlekedési szabálysértés a legjellemzőbb az autósokra, kerékpárosokra, gyalogosokra.

– A legtöbb balesetet a járművezetők okozzák, a leggyakrabban gyorshajtás miatt. Ha odafigyelnénk erre, sok balesetet megelőzhetnénk. A kerékpárosok leginkább az elsőbbséget nem adják meg, a gyalogosok pedig sokszor tiltott helyen próbálnak átkelni az úton, illetve figyelmetlenül lépnek az úttestre.

Hogy kit és mennyire okoljunk, erre sem bonyolult a rendőri vezető válasza: – Évek óta az a jellemző, hogy a gyalogos- és a kerékpáros-baleseteknél, amikor ezek autóval találkoznak, fele-fele arányú a felelősség.

Vigyázzunk egymásra!

Kiss Csabát a Lánchíd Rádió is megkérdezte.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.