Így ne öljük meg egymást az utakon

Teljesen mindegy, ki a hibás, kapjuk össze magunkat! A rendőrségtől azt is megtudtuk, ki és miben fejlődjön.

2015. 06. 07. 16:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan úgy tartják, a legskizofrénebb lelkiállapotban azok közlekednek, akik járműből, kerékpáron ülve és gyalog járva is látják a várost. Szerintük mindig annak megfelelően ítélkezik az ember, hogy mit használ. Kerékpárosként „az összes autós hülye”, autósként „az a szemét kerékpáros megint leugratott elém”, gyalogosként pedig lehetőleg „mindenki pusztuljon el, aki keresztezi az utamat”. A legjobb persze az lenne, ha közlekedőkként mindig tudnánk egy picit a másik fejével is gondolkodni, átlátni, hogy milyen helyzetben mire számítsunk. És hát persze nem kevesen vannak azok is, akik szerint a legárnyaltabban azok gondolkodnak, akik „mindenhogyan” közlekednek.

Mindazonáltal látni kell, hogy a közlekedési balesetek által leginkább sújtott Budapest mindinkább kerékpáros város lesz: fiatalok, idősebbek ezrei indulnak az utakra reggelenként, esténként. Boldogan bringázó embereket és hobbiszerűen „anyázó” autósokat látunk, ami szinte már ebben a formában olimpiai sportág lehetne egy hazai ötkarikás játékokon.

Az áldatlan állapotok visszaszorításáért indítja most el „Vigyázz rám!” kampányát az Országos Rendőr-főkapitányság baleset-megelőzési bizottsága (OBB), melynek főtitkárával, Kiss Csaba alezredessel beszélgettünk a startpisztoly szerdai eldördülésekor.

– Mi minden évben rengeteget foglalkozunk a gyalogos- és a kerékpáros-balesetek megelőzésével, azonban az elmúlt évben mind a két szereplő magas baleseti halálozási száma arra sarkallt bennünket, hogy még nagyobb figyelmet fordítsunk erre a munkára – fogalmazott portálunknak a rendőri vezető, akinek a kampány nélkül is van mire szerénynek lennie: rendőrségi statisztikák szerint a 2015-ös év eddigi hónapjaiban 40 százalékkal kevesebb kerékpáros-baleseti elhalálozás történt, mint a tavalyi év azonos időszakában.

Kissék nemcsak klasszikus kampányelemekkel operálnak, hanem „rászállnak” az önkormányzatokra és civil szervezetekre, illetve a programjaikat is azokra az időszakokra és helyekre irányítják, ahová valóban érdemes. Fontos például a Velencei-tó környéke, ami most már – az infrastruktúra folyamatos fejlődésével – kedvelt célpont bringázó családoknak, ugyanakkor még hiányzik a biztonságos kerékpárút.

– Nyáron egy gyermektáborba invitáljuk az újságírókat, ahol tovább tudják kelteni az ügy fontosságának hírét, ősszel pedig a tanévkezdésre fókuszálunk. Érdemes tudni, hogy a gyerekeket nyáron éri a legtöbb baleset üdülőhelyeken, strandokon, közlekedés közben. Aztán ahogy a tanév beindul, jön egy „látni és látszódni” típusú kampányunk, ami a rövidülő nappalok miatti tennivalókat hangsúlyozza – sorolja Kiss Csaba, aki szerint olyan tudáselemek hangsúlyozására számíthatunk, mint például a lakott területen kívüli gyaloglás szabályai közúton, vagy a karácsony előtti vásárlási láz gyalogos közlekedési kisokosa és az útviszonyok figyelembe vétele síkos utakon, kanyarokban. Lesznek rendőrségi flashmobok is, a közelmúltbeli zalaegerszegihez hasonlók, amikor egy lámát vezettek át a zebrán.

A rendőrség természetesen nem csak a gyalogosokhoz és a bringásokhoz szól, hiszen akármennyire is figyelnek, kerülhet a járművezető is olyan helyzetbe, amikor neki kell elkerülnie a balesetet, például amikor egy elővigyázatlan gyalogos tilos jelzés ellenére az úttestre lép. – Tolerancia, megértés, türelem és egymásra figyelés, ez egyaránt fontos – hangsúlyozza az alezredes. Persze a szabályok betartása is alapvetés.

Kiss Csabától megkérdeztük, milyen típusú közlekedési szabálysértés a legjellemzőbb az autósokra, kerékpárosokra, gyalogosokra.

– A legtöbb balesetet a járművezetők okozzák, a leggyakrabban gyorshajtás miatt. Ha odafigyelnénk erre, sok balesetet megelőzhetnénk. A kerékpárosok leginkább az elsőbbséget nem adják meg, a gyalogosok pedig sokszor tiltott helyen próbálnak átkelni az úton, illetve figyelmetlenül lépnek az úttestre.

Hogy kit és mennyire okoljunk, erre sem bonyolult a rendőri vezető válasza: – Évek óta az a jellemző, hogy a gyalogos- és a kerékpáros-baleseteknél, amikor ezek autóval találkoznak, fele-fele arányú a felelősség.

Vigyázzunk egymásra!

Kiss Csabát a Lánchíd Rádió is megkérdezte.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.