Sokan úgy tartják, a legskizofrénebb lelkiállapotban azok közlekednek, akik járműből, kerékpáron ülve és gyalog járva is látják a várost. Szerintük mindig annak megfelelően ítélkezik az ember, hogy mit használ. Kerékpárosként „az összes autós hülye”, autósként „az a szemét kerékpáros megint leugratott elém”, gyalogosként pedig lehetőleg „mindenki pusztuljon el, aki keresztezi az utamat”. A legjobb persze az lenne, ha közlekedőkként mindig tudnánk egy picit a másik fejével is gondolkodni, átlátni, hogy milyen helyzetben mire számítsunk. És hát persze nem kevesen vannak azok is, akik szerint a legárnyaltabban azok gondolkodnak, akik „mindenhogyan” közlekednek.
Mindazonáltal látni kell, hogy a közlekedési balesetek által leginkább sújtott Budapest mindinkább kerékpáros város lesz: fiatalok, idősebbek ezrei indulnak az utakra reggelenként, esténként. Boldogan bringázó embereket és hobbiszerűen „anyázó” autósokat látunk, ami szinte már ebben a formában olimpiai sportág lehetne egy hazai ötkarikás játékokon.
Az áldatlan állapotok visszaszorításáért indítja most el „Vigyázz rám!” kampányát az Országos Rendőr-főkapitányság baleset-megelőzési bizottsága (OBB), melynek főtitkárával, Kiss Csaba alezredessel beszélgettünk a startpisztoly szerdai eldördülésekor.
– Mi minden évben rengeteget foglalkozunk a gyalogos- és a kerékpáros-balesetek megelőzésével, azonban az elmúlt évben mind a két szereplő magas baleseti halálozási száma arra sarkallt bennünket, hogy még nagyobb figyelmet fordítsunk erre a munkára – fogalmazott portálunknak a rendőri vezető, akinek a kampány nélkül is van mire szerénynek lennie: rendőrségi statisztikák szerint a 2015-ös év eddigi hónapjaiban 40 százalékkal kevesebb kerékpáros-baleseti elhalálozás történt, mint a tavalyi év azonos időszakában.
Kissék nemcsak klasszikus kampányelemekkel operálnak, hanem „rászállnak” az önkormányzatokra és civil szervezetekre, illetve a programjaikat is azokra az időszakokra és helyekre irányítják, ahová valóban érdemes. Fontos például a Velencei-tó környéke, ami most már – az infrastruktúra folyamatos fejlődésével – kedvelt célpont bringázó családoknak, ugyanakkor még hiányzik a biztonságos kerékpárút.