Láthatósági mellényben serénykednek a munkások a Kvassay Jenő utcában, mikor megérkezünk a Nagyvásárteleppel szembeni barkácsáruház parkolójába. Egy pillanatra el is hisszük, hogy a főváros keddi, közgyűlési igenje után már meg is kezdődtek a munkálatok 2024-re: a megszavazott megvalósítási tervben ugyanis ide tervezték a jövőbeni budapesti olimpia faluját. Persze közel sem biztos még, hogy valóban itt pihenik majd ki ötkarikás fáradalmaikat 2024. bajnokai, de a terület múltja és jelene miatt mindenképpen érdemesnek találtuk, hogy körülnézzünk egy kicsit az egykor Nagyvásártelep néven ismert épületegyüttes környékén.
Ez volt ugyanis Budapest éléskamrája, és a mostani végeláthatatlannak tűnő gazmező helyett veteményesek vették körül. Innen és persze az egész Alföldről érkeztek be a Münnich Aladár által tervezett, 11 ezer négyzetméteres, 234 méter hosszú, 42 méter széles, 17 méter belmagasságú csarnokba a termények, hogy aztán a főváros többi piacára kerüljenek. Talán ezeknél a számoknál is jobban mutatja a harmincas években felhúzott építmény grandiózusságát, hogy egyszerre 400 nagykereskedő tudott dolgozni benne, és 210 vagont tudtak kipakolni itt. Mellette egy impozáns, vörös téglából épült irodaház áll, ami arról híres, hogy itt működött az ország első, folyamatosan körbejáró páternosztere.
A szocializmusban a telepet államosították, a rendszerváltás után pedig az egyik német áruházlánc raktáraként működött, majd jött a műemlékké nyilvánítással párhuzamosan az enyészet, és persze a nagy szavak a rehabilitációról. Legutóbb például Tarsoly Csaba Quaestora állt elő a milliárd eurós DunaCity ötletével, nem is olyan rég még a projekt weboldala is működött, de mára csak egy szerény „under construction” felirat fogadja az odatévedőket. Ennek megfelelően nem futurisztikus toronyházak emelkedtek a magasba a közelmúltban, hanem például Avicii-koncertet és Hősök-klipforgatást rendeztek az ipari romok között, amiket kicsit bizonytalanul közelítünk meg.
Egy „Illetékteleneknek belépni” tábla fogad, feltételezzük, hogy valaha az is itt állt, hogy „tilos” , de hát hatalmas lyuk tátong a dróthálón, úgyhogy megyünk tovább. Maga a csarnok épülete csábít jobban, ott kezdünk. Üvegtörmelék, döglött madarak, kitört ablakok és freskóméretű graffitik ötemeletnyi magasságban, a plafonról láncok és kazettából kitépett videoszalagok lógnak. Mindezeken kívül egyetlen jele mutatkozik annak, hogy a csarnokban ebben az évben ember járt: egymással szemben két-két, lapjára fordított tégla áll, közöttük egészen frissnek tűnik a hamu. Elkönyveljük, hogy nyilatkozót itt nem fogunk találni, amikor az egyik emeleti, valaha talán irodaként használt helyiség csillagmintás függönyű ablakából kiszól egy hang: – Helló.