A főváros úgy döntött, támogatja az olimpiai pályázatot

Pályázunk 2024-ben a rendezési jogra, a tömegközlekedésből viszont óriási pénzek hiányoznak.

MTI
2015. 06. 23. 9:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Tarlós István főpolgármester által jegyzett előterjesztés elfogadásával a Fővárosi Közgyűlés határozatában kimondta: egyetért azzal, hogy Budapest a Magyar Olimpia Bizottsággal (MOB) közösen, az Országgyűlés támogatásával pályázzon a 2024. évi nyári olimpiai és paralimpiai játékok megrendezésének jogáért.

A testület felkérte a főpolgármestert, hogy az olimpia budapesti megrendezésének megpályázására vonatkozó közös szándéknyilatkozatot – az Országgyűlés támogató döntését követően – a MOB elnökével együtt írja alá, és küldje meg a Nemzetközi Olimpiai Bizottság elnökének.

Az előterjesztést 25 igen szavazattal, az LMP-s Csárdi Antal ellenében és a DK-s Gy. Németh Erzsébet tartózkodása mellett fogadták el.

Kedden szó esett a tömegközlekedésről is. Tarlós István főpolgármester szerint „alsó hangon” 20-25 milliárd forint hiányzik a budapesti tömegközlekedés büdzséjéből, az idei évi hiány pedig ebből 15 milliárd forintot tesz ki.

A főpolgármester erről a Fővárosi Közgyűlés keddi ülésének szünetében beszélt újságíróknak, hangsúlyozva, hogy a budapesti tömegközlekedés költségvetésében „nincsenek dugipénzek”, a főváros pedig nem akarja becsapni a kormányt.

Kérdésre válaszolva Tarlós István nem tudta megígérni, hogy nem lesz járatritkítás, az ugyanis szerinte a kormánnyal kötendő megállapodástól függ.

Tarlós pénteken azt mondta: a miniszterelnökhöz fordul a BKV finanszírozása és a vizes-világbajnokság kormány által kért területei ügyében. Arról volt szó eddig – fejtette ki –, hogy lesz egy megállapodás az állam és a főváros között a BKV ügyeiben, ideértve az adósságátvállalást. Tarlós István szerint „ha hinni lehet” Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter  bejelentésének, akkor az eddigi féléves megbeszélésekkel szöges ellentétben nem születik ilyen megállapodás.

A budapesti tömegközlekedés nagyon drága dolog, aminek a súlyát nem tudják felmérni „azok, akiknél, mondjuk, hat csuklós buszból áll a tömegközlekedés” – fogalmazott, hozzátéve, a kormányfő pontosan tudja, miről van szó, és biztos abban, hogy megtalálják majd a megoldást.

„Orbán Viktor miniszterelnökkel eddig is mindig szót értettünk, ezután is szót fogunk érteni, még akkor is, ha ettől nem mindenki boldog” – mondta a főpolgármester, majd megjegyezte, utóbbi kijelentéssel nem az újságírókra gondol.

Tarlós István szólt arról is, hogy a kormány a budapesti tömegközlekedés támogatásával nem átvállal valamit, hanem az államtól átvett kötelező feladatot finanszíroz.

A budapesti közlekedésfejlesztést tartalmazó Balázs Mór-terv véglegesítésére kérte fel a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. vezérigazgatóját a Fővárosi Közgyűlés keddi döntésével. A Balázs Mór-terv a budapesti városfejlesztés jövőképére épül, és megfogalmazza, hogy a főváros közgyűlése által 2013-ban jóváhagyott Budapest 2030 városfejlesztési koncepcióban kitűzött célokat miként lehet a közlekedés eszközeivel támogatni.

A BKK 2014-ben bocsátotta társadalmi egyeztetésre a tervet. A négy hónapos társadalmi egyeztetés alatt 271 írásos véleményben 1300 észrevétel érkezett a tervhez. Ezek alapján hosszú távú fejlesztési elemként bekerül a tervbe a 4-es metró nyugati meghosszabbítása is. Hosszú távon számolni kell a 4-es metróvonal nyugati meghosszabbításával is, mégpedig oly módon, hogy a vonal Budaörsöt is elérje, egyúttal vonzó, de a települési központokat nem terhelő P+R kapcsolatot teremtsen az M1-es és az M7-es autópálya felől érkezők számára. A külső végpont kijelölése további vizsgálatot igényel – olvasható az előterjesztéshez benyújtott változtatási javaslatokat tartalmazó mellékletben.

Az előterjesztést egyhangúlag, 25 igen szavazattal fogadta el a Fővárosi Közgyűlés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.