Miért nem lehet megbuktatni a magyar kormányt?

Árulkodó elemzést tett közzé az amerikai Stratfor a kelet-közép-európai, köztük a hazai kormány megdöntésének lehetőségeiről.

Majláth Ronald
2015. 06. 19. 13:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Terjedelmes elemzést tett közzé a napokban az amerikai Stratfor Intézet az ukrajnai, bulgáriai, macedóniai és magyarországi helyzetről, melynek központi kérdése nem más, mint a kormányváltás lehetősége. Lili Bayer írása ugyan az ellenzéki pártokra és mozgalmakra fókuszál, de helyenként izgalmas megállapításokat is tesz a nyugati hatalmak befolyásáról.

A szerző szerint a tiltakozó mozgalmak sikere általában négy kulcstényezőtől függ. Ezek közül az első a tiltakozó mozgalmak sérelmeiről alkotott társadalmi vélemény: azok a mozgalmak, amelyek közfelháborodást generálnak a status quo ellen, nagyobb valószínűséggel kapnak széles körű támogatást a lakosság körében. A második fontos tényező a szervezőképesség: az összetett logisztikai rendszereket jól kezelő mozgalmak komoly kihívást jelentenek a kormányzatok számára.

A harmadik tényező a kormányzat ereje és képessége arra, hogy a biztonsági szolgálataira támaszkodva megállítsa a tüntetőket: a törékeny koalíciós kormányok, melyek nem képesek ellenőrizni a biztonsági erőiket, érzékenyebbek a tiltakozásokkal szemben. És végül – áll az elemzésben – a külföldi kormányok közvetlen vagy közvetett támogatása is szükséges a sikerhez.

A Stratfor több példával támasztja alá azt, hogy a kormánybuktatásokhoz a megállapított kulcstényezők nélkülözhetetlenek. Az ukrajnai változások mögött azt látják, hogy ott a lakosság támogatta a tiltakozó mozgalmakat, melyeknek kiváló volt a szervezettségük. Felhívják a figyelmet arra is, hogy a nyugati kormányok is szerepet játszottak az ukrajnai eseményekben: például voltak olyan civil szervezetek, amelyek a nyugati nem kormányzati és kormányzati intézményekhez kapcsolódtak. Így Ukrajnában mind a négy kulcselem szerepet játszott abban, hogy végül megbukott a kormány.

Bulgáriában az elmúlt két és fél évben két kormány is lemondott a tüntetések után. Az elemző szerint a tiltakozó csoportoknak ugyan nem volt egységes szervezeti struktúrájuk, mégis sokféle embert vonzottak. A tüntetőket itt nem támogatták a külföldi nagyhatalmak, mert az eltérő színezetű kormányoknak hasonló geopolitikai céljaik voltak. Bulgáriában mégis sikeresek voltak a kormánybuktatások, mert hatékonyan vonták be a lakosságot a tiltakozásokba és olyan kormányok ellen léptek fel, amelyeknek gyenge volt a pozíciójuk.

Macedóniában a múlt hónapban kezdődött tüntetéshullám, ám az mégsem vezetett kormányváltáshoz. Lili Bayer szerint pedig itt mind a négy kritérium teljesült: a tüntetéseket jól szervezték, a tiltakozóknak erős sérelmeik voltak és a macedón kormánynak nem volt erős pozíciója. Ennek ellenére az elemzés sikernek tekinti, hogy az Egyesült Államok és az Európai Unió közvetlen módon részt vett a helyzet rendezésében, így ma már a nyugati országok közvetítésével megkezdődtek a tárgyalások a kabinet és az ellenzék között.

A Stratfor elemzője szerint az Orbán-kormány ellentmondásos politikai lépései erős kritikát váltottak ki az ellenzéki csoportok és a külföldi kormányok részéről, azonban a kormány ereje és az ellenzék megosztottsága aláásta azt, hogy egy egységes, széles körű tiltakozó mozgalom alakuljon ki.

Magyarországon a tüntetések – a szerző szerint – speciális sérelmekre alapoztak: ilyen volt a tandíj, a korkedvezményes nyugdíj, a diszkrimináció és a médiatörvény kérdése, ami több csoportot is tiltakozásra ösztönzött. Ekkor alakult meg az Egymillióan a magyar sajtószabadságért, majd a múlt évben a Százezren az internetadó ellen nevű Facebook-csoport is, melyeket a tanulmány az ellenzék nem hagyományos platformjainak nevez. Azonban az ellenzéki pártok közti feszültség, valamint az új civil társadalmi csoportok és pártok közti bizalmatlanság megakadályozta a kohéziót és visszafogta a társadalom ellenzékbe vetett bizalmát.

Az elemző úgy látja, hogy az Orbán-kormány az elmúlt néhány évben azon dolgozott, hogy konszolidálja a hatalmát, így növelte a szerepét a gazdaságban, és módosította a választási törvényeket. A közvélemény-kutatóknál jelzett népszerűség-csökkenés ellenére azonban a kormány a parlamenten belül továbbra is őrzi a pozícióit, de erős a befolyása a rendőrségre és a bíróság nagy részére is.

A szerző szerint Magyarországot a legkülönbözőbb európai szabályok kötik, azonban a Fidesz által vezetett kormány számos alkalommal megszegte ezeket. Az európai intézmények és a nyugati kormányok nagyon kritikusak voltak a kabinet lépéseivel szemben, különösen akkor, amikor a polgári jogokról és olyan gazdasági intézkedésekről volt szó, amelyek a külföldi vállalatokat célozták meg. Azonban – teszik hozzá – nem volt közvetlen külső erőfeszítés annak érdekében, hogy elősegítsék a kormányváltást.

Mindezek után a Stratfor elemzőjének következtetése egyértelmű: Magyarország esetében nem teljesültek a kormányváltás kritériumai. Egy robusztus ernyőszervezet és olyan általános sérelmek híján, melyek megmozgatják a társadalmat, továbbá külső támogatás nélkül a tiltakozó mozgalmak nem tudnak kihívást jelenteni a kormány számára.

Az írás megállapításai kapcsán Kiszelly Zoltán politológus portálunknak elmondta: az elemzésben az intézet túlságosan kiteregette saját lapjait, ugyanis pont azokat az országokat hozza fel példaként, amelyek az Egyesült Államok szempontjából fontosak, legyen szó a NATO érdekeiről, vagy akár a gázvezetéktervekről. Így ahol az oroszok befolyást szereznek, ott az amerikaiak – az oroszok kifejezésével élve – a „tematizált forradalmak” eszközével élnek, ami a Nyugat eszköze arra, hogy a velük együtt nem működő kormányokat megdöntsék.

A szakértő kiemelte: nem felel meg a valóságnak, hogy a külföldi kormányok nem próbálkoztak meg hazánk esetében a kormánybuktatással. Ugyanis az árfolyam-manipulációval, az IMF-nyomással és a nyugati médiában való negatív hírveréssel mind a nyugati kormányok, mind pedig az érdeksérelmet elszenvedő csoportok megpróbálták idő előtt eltávolítani a kormányt.

Kiszelly Zoltán hangsúlyozta: a Stratfor elemzése alapvetően egy ellenzéki perspektíva, vagyis a felsorolt négy tényező elsősorban az ellenzék szempontjából lehet fontos. Magyarország esetében azonban más tényezők is döntők, ami miatt nem lehet megbuktatni a kormányt.

A politológus szerint hazánkban a kormánybuktatás nehézsége elsősorban a magyarok nagyon régi parlamentarizmusának köszönhető, vagyis annak, hogy mi a parlamentarizmusban hiszünk és abban, hogy a politikát a parlamentben kell alakítani, ahol az erőviszonyok a választásokon dőlnek el. Így a magyarok sportszerűtlennek tartják, ha valaki idő előtt váltana kormányt tömegdemonstrációkkal. A szakértő meglátása szerint éppen ennek köszönhető, hogy legközelebb csak 2018-ban lesz lehetőség a kormányváltásra.

Kiszelly Zoltán úgy látja, hogy ugyan mi, magyarok nagyon szeretünk tüntetni, de amikor már arról van szó, hogy a politika hogyan változzon, akkor a választásokra várunk és a politikai pártokra számítunk, még akkor is, ha kevés bennük a bizalmunk. Emellett a tüntetői csoportok jelenleg nem alkalmasak arra, hogy politikát csináljanak, ha a parlamenti pártok ebben nem vesznek részt.

„Láttuk az MSZP irtózását ezektől az amatőr mozgalmároktól, akiket nem akarnak beengedni a politikába. Így az ellenzéki oldalon az MSZP távolságtartása az, ami miatt ez a múltban nem sikerült, de ezután sem fog sikerülni” – emelte ki a politológus, aki szerint az MSZP nem érdekelt abban, hogy a hagyományos kihívó szerepét megkérdőjelezzék az utcáról.

Hangsúlyozta: a tüntetők ráadásul az elégedetlenséget sem tudták meglovagolni, és bár az jelen van Magyarországon, nem általános. A magyar társadalom ugyanis individualista, ahol nem szolidárisak az emberek egymással. Ez pedig az érdekvédő csoportoknál is megmutatkozik, mert még ők sem tudtak összefogni – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.