Svédek javíthatják a sérült Gripent

Súlyos balesetek esetén a világ légierőinél nem ritka, hogy a vezetők lemondanak.

Zord Gábor László
2015. 06. 13. 4:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kecskeméten meghibásodás miatt szállt hasra a gép, amelynek pilótája aztán kénytelen volt katapultálni is. Még hátravan a részletes kárfelmérés, javításitechnikakidolgozás, anyag- és munkaerőigény-becslés; mindazonáltal jó esély lehet arra, hogy a munkákat Kecskeméten végezzék el. Ehhez azonban svéd szakemberekre van szükség, és svéd eszközöket kell igénybe venni, mert ilyen javításokra nem készült fel a magyar légibázis. Azért sem képes a honvédség önerőből végrehajtani a feladatot, mert a bérelt gépek kiszolgálását végző repülőműszaki alakulat létszáma az elmúlt években kritikus szintre süllyedt.

Információnk szerint míg a gépet a betonon, majd a füvön csúszáskor jórészt megóvták a szárnyak alatt lévő üzemanyag-póttartályok, a katapultülés rakétája nagy károkat okozott a pilótafülkében, ahol értékes berendezések találhatók. A kárérték minden bizonnyal eléri a milliárdos nagyságrendet. Csak viszonyításképpen: a Csehországban megsemmisült Gripen árát 12 és 17,5 milliárd forint közé teszik.

A svédek látogatásának másik, sokkal sürgetőbb oka az volt, hogy – mint arról beszámoltunk – a szerdai esemény során hibásan működött a katapultülés, nem vált le teljesen a pilótáról, ami hozzájárulhatott annak csigolyasérüléséhez. Mivel mentőrendszerről van szó, létfontosságú, hogy kiderüljön, nincs-e baj a brit alvállalkozó által szállított ülésekkel.

Közben repülőszakemberekkel folytatott beszélgetéseinkből kiderült: nem példa nélküli a világ légierőiben, hogy súlyos balesetek, balesetsorozatok esetén bizalomvesztésre hivatkozva lemond a védelmi szektor civil és katonai vezetőinek sora, vagy éppen eltávolítják őket. Ennek logikája, hogy ha nincs is közvetlen közük az eseményekhez, a rájuk bízott rendszer vallott kudarcot, szenvedett az elviselhetőnél, illetve a tervezettnél jóval nagyobb emberi, anyagi veszteséget, melyek megelőzése vezetői alapfeladatuk lett volna. Márpedig a magyar eset nagyon súlyos, nemzetközi összehasonlításban is. A honvédség alig három hét alatt békeidőben elvesztette harci repülőgépeinek egyhetedét, azaz két Gripent. Ez magasabb arány, mint amit eddig a NATO harci műveletekben valaha elszenvedett.

Mivel az eredeti, 14 gépből álló magyar Gripen-flotta már eleve a légierők minimumának minimuma volt; két gép kiesése alaposan átírhatja a terveket. Amennyiben a szerdán balesetet szenvedett 30-as oldalszámú Gripent nem sikerül megjavítani időre, kútba eshet a kormány által szeptembertől elvállalt baltikumi légtérvédelmi misszió. Ehhez négy gépnek kellene Litvániába települnie, miközben idehaza és Szlovénia felett is el kell látni a légtérvédelmi szolgálatot.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.