Svédek javíthatják a sérült Gripent

Súlyos balesetek esetén a világ légierőinél nem ritka, hogy a vezetők lemondanak.

Zord Gábor László
2015. 06. 13. 4:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kecskeméten meghibásodás miatt szállt hasra a gép, amelynek pilótája aztán kénytelen volt katapultálni is. Még hátravan a részletes kárfelmérés, javításitechnikakidolgozás, anyag- és munkaerőigény-becslés; mindazonáltal jó esély lehet arra, hogy a munkákat Kecskeméten végezzék el. Ehhez azonban svéd szakemberekre van szükség, és svéd eszközöket kell igénybe venni, mert ilyen javításokra nem készült fel a magyar légibázis. Azért sem képes a honvédség önerőből végrehajtani a feladatot, mert a bérelt gépek kiszolgálását végző repülőműszaki alakulat létszáma az elmúlt években kritikus szintre süllyedt.

Információnk szerint míg a gépet a betonon, majd a füvön csúszáskor jórészt megóvták a szárnyak alatt lévő üzemanyag-póttartályok, a katapultülés rakétája nagy károkat okozott a pilótafülkében, ahol értékes berendezések találhatók. A kárérték minden bizonnyal eléri a milliárdos nagyságrendet. Csak viszonyításképpen: a Csehországban megsemmisült Gripen árát 12 és 17,5 milliárd forint közé teszik.

A svédek látogatásának másik, sokkal sürgetőbb oka az volt, hogy – mint arról beszámoltunk – a szerdai esemény során hibásan működött a katapultülés, nem vált le teljesen a pilótáról, ami hozzájárulhatott annak csigolyasérüléséhez. Mivel mentőrendszerről van szó, létfontosságú, hogy kiderüljön, nincs-e baj a brit alvállalkozó által szállított ülésekkel.

Közben repülőszakemberekkel folytatott beszélgetéseinkből kiderült: nem példa nélküli a világ légierőiben, hogy súlyos balesetek, balesetsorozatok esetén bizalomvesztésre hivatkozva lemond a védelmi szektor civil és katonai vezetőinek sora, vagy éppen eltávolítják őket. Ennek logikája, hogy ha nincs is közvetlen közük az eseményekhez, a rájuk bízott rendszer vallott kudarcot, szenvedett az elviselhetőnél, illetve a tervezettnél jóval nagyobb emberi, anyagi veszteséget, melyek megelőzése vezetői alapfeladatuk lett volna. Márpedig a magyar eset nagyon súlyos, nemzetközi összehasonlításban is. A honvédség alig három hét alatt békeidőben elvesztette harci repülőgépeinek egyhetedét, azaz két Gripent. Ez magasabb arány, mint amit eddig a NATO harci műveletekben valaha elszenvedett.

Mivel az eredeti, 14 gépből álló magyar Gripen-flotta már eleve a légierők minimumának minimuma volt; két gép kiesése alaposan átírhatja a terveket. Amennyiben a szerdán balesetet szenvedett 30-as oldalszámú Gripent nem sikerül megjavítani időre, kútba eshet a kormány által szeptembertől elvállalt baltikumi légtérvédelmi misszió. Ehhez négy gépnek kellene Litvániába települnie, miközben idehaza és Szlovénia felett is el kell látni a légtérvédelmi szolgálatot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.