Előre szóltak a Gripenek miatt

Nem hallgatták meg a szakértők észrevételeit, súlyos állításokat fogalmazott meg a szakmai plénum.

Zord Gábor László
2015. 08. 07. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Információink szerint a Gripeneket üzemeltető légierőkben nem ismeretlen jelenség az orrfutómű vibrációja, úgynevezett simizése, aminek elsődleges oka Kecskeméten a beton felszállópálya elemei közt lévő egyenetlenség volt. A rezgés a futómű különböző alkatrészeinek meghibásodásával, törésével járt több esetben is, ezek között volt olyan, amely ellehetetlenítette volna a biztonságos gurulást, így például a leszállást követő kigurulást is. Nem véletlenül fogalmaztak úgy az egyik szakmai fórumon, hogy „ha ez leszálláskor történik, a pilóta jól dönt, ha katapultál, és máris van egy 17,5 milliárdos számlánk”.

Az említett összeg egyetlen, Svédországtól bérelt Gripen becsült értéke forintban. Baleset esetén azt a felet terheli a kártérítés, amelynél a felelősséget a vizsgálatok megállapítják. Az említett fórumokon a szakemberek azt is jelezték, hogy a problémára a megnyugtató hosszú távú megoldást a két és fél ezer méter hosszú és hatvan méter széles pálya felületének leaszfaltozása jelentené. A néhány milliárdos költség miatt azonban ez szóba sem jöhetett, amikor a honvédséget százmilliárdos nagyságrendű megszorítás sújtotta a 2010 utáni években is. Persze az összegek viszonylagosak. Hiszen a szükséges munkálatok egyetlen Gripen értékének a töredékébe kerültek volna, a főként nemzeti hasznosítású kecskeméti repülőtérrel szemben pedig a javarészt NATO-célú pápai bázis infrastruktúrájának fejlesztésére azért jutottak milliárdok.

Ugyan az idei második Gripen-baleset (az első még májusban vezetett az egyik gép csehországi megsemmisüléséhez) vizsgálatának megállapításait még nem hozták nyilvánosságra, értesülésünk szerint könnyen meglehet, hogy a vibrációs probléma itt is a közvetlen okok között szerepel. Annak a hidraulikus munkahengernek a hibás működése ugyanis a legfőbb „gyanúsított”, amely a behúzott állapotban az orrfutót takaró lemezt nyitja és zárja. A 30-as oldalszámú Gripen felszállása után ez a lemez nyílt ki rossz időben, és akadt össze az orrfutóművel, kiékelve azt a behúzott és a nyitott állapot között. A pilóta, Kádár Sándor őrnagy a gép megmentése érdekében hasra szállt. Ez sikerült is, de amikor a Gripen lecsúszott a pályáról, katapultálnia kellett. Ülése azonban hibásan működött, és földet éréskor súlyos gerincsérülést szenvedett.

A szóban forgó repülésbiztonsági konferenciákon a honvédségi repülés teljes feltételrendszerét értékelték elégtelenre a megjelentek. Semmilyen reményt nem tápláltak arra nézve, hogy meghallgatják panaszaikat. „Nincs repülésbiztonság, és a Magyar Honvédségnek mint szervezetnek ez láthatóan nem is érdeke” – foglalta össze a helyzetet egyikük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.