Az Igazságügyi Minisztérium által jegyzett, a tervezett módosítást részletesen elemző dokumentum szerint már az őszi ülésszakban elfogadhatják az egyházügyi törvény módosítását. Erre nagy szükség van, hiszen a korábbi szabályozás több pontját az Alkotmánybíróság (AB) idén júliusban megsemmisítette, mivel a törvény „irreálisan hosszú” várakozási időt (100 év külföldi, illetve 20 év, szervezett formában történő belföldi működést) és túl magas taglétszámot (legalább tízezer főt) írt elő a vallási közösségeknek a bevett egyházzá alakuláshoz. Mivel az érintett közösségek ilyen szigorú szabályok mellett nem tudtak egyházzá alakulni, így az egyházaknak juttatható egyszázalékos adófelajánlásoktól is elestek, vagyis hátrányba kerültek a nagyokkal szemben.
Alkotmányosan visszás az is, hogy eddig az egyházak elismeréséről az állam döntött, márpedig ez összeegyeztethetetlen azzal, hogy a vallásgyakorlás tekintetében az államnak semlegesnek kell maradnia. Az AB három hónapot adott a kormánynak a kifogásolt szabályok módosítására, a határidő október 15-én jár le.
Az egyházügyi törvény módosításának koncepciója szerint a jövőben már nemcsak vallási egyesületeket és egyházakat, hanem vallási közösségeket, vallási egyesületeket, nyilvántartásba vett és bejegyzett egyházakat különböztetnének meg. Vallási egyesületet legalább 10 fős taglétszám esetén lehetne alakítani, és így jogi személlyé alakulhatna a közösség. A vallási egyesületek kérhetnék közhasznú szervezetként való elismerésüket is, és közfeladatok ellátására is vállalkozhatnának az állammal kötött egyedi megállapodás alapján, amelynek teljesítéséhez támogatás járna. Az egyesületek – közhasznú szervezetként – jogosultak lennének a felajánlott adó 1 százalékokra, de csak az egyesületeknek járóra, és nem az egyházira. Nyilvántartásba vételük az egyesületi szabályozás alapján bírósági eljárásban, kérelemre történne, rendes bírói jogorvoslati lehetőséggel.
A módosítás egyik legfontosabb újítása a „nyilvántartásba vett egyház” jogi kategóriájának megalkotása, ami lényegesen egyszerűbb feltételeket írna elő az egyházzá alakuláshoz, mint a kifogásolt szabályozás. Ahhoz, hogy vallási egyesület kérhesse egyházként történő nyilvántartásba vételét, az új szabályozás legalább 1000 fős taglétszámot, vagy az 1 százalékos személyi jövedelemadó (szja) felajánlások alapján is igazolható társadalmi támogatottságot (400 felajánlás 3 év átlagában) ír elő, további feltétel pedig a legalább 5 éves vallási egyesületként való működés lenne. A nyilvántartott egyházak szélesebb jogokat kapnának a vallási egyesületeknél: hitéleti tevékenységüket az állam adókedvezményekkel (például egyházi személyek szja- és tb-kedvezménye), valamint egyes tevékenységek (például fakultatív hitoktatás) finanszírozásával támogatná, és megkapnák az úgynevezett egyházi 1 százalékot, illetve annak kiegészítését is.